کد خبر 33347
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶

مديرعامل خانه سينما به 12 پرسش درباره حزبي و سياسي شدن خانه سينما و حمايت از برخي عناصر مساله دار به صورت خيلي کلي پاسخ داد.

به گزارش مشرق بهنقل از فارس، 10 اسفندماه يادداشتي با عنوان «پرسش‌هايي که محمدمهدي عسگرپور بايد به آنها پاسخ بدهد» با امضاي «احمدرضا عليزاده» در خبرگزاري فارس منتشر شد که طي آن از مديرعامل خانه سينما درخواست شده بود به 12 پرسش پاسخ دهد.
محمدمهدي عسگرپور هم پس از سه روز به اين پرسش‌ها جواب داد. متن کامل پرسش و پاسخ فارس و مديرعامل خانه سينما به شرح زير است:

***  در اساسنامه خانه سينما درج شده که هدف از تشکيل خانه سينما، کمک به بالا بردن کارآيي دست‌اندرکاران و گسترش صنعت و هنر سينماي جمهوري اسلامي است اما از طريق ايجاد امنيت شغلي و حرفه‌اي (يعني تقسيم عادلانه کار) و تامين منافع اجتماعي آنها. پرسش اينجاست که در چند سال اخير رئيس هيئت مديره و مديرعامل خانه سينما در اين خصوص چه‌کار کرده‌اند؟

- عسگرپور: همانگونه که به درستي از اساسنامه خانه سينما دريافته‌ايد پيگيري ايجاد امنيت شغلي و تامين امور اجتماعي از جمله ماموريت و اهداف اين خانه است، جامعه اصناف سينماي ايران طرح امنيت شغلي را در 7 مولفه با سامانه نرم افزاري و سخت افزاري در ارديبهشت ماه سالجاري ، طي نشستي به معاون محترم سينمائي ارائه و تشريح کرد.
پيش‌تر نيز خانه سينما چشم انداز مديريت کلان سينما را در پيش بيني " لايحه نظام سينمايي و حمايت از حقوق مادي و معنوي آثار سينمايي " مورخ 21/11/87 به رياست محترم جمهور و رئيس محترم کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تقديم کرده بود.
بر اين اساس آنچه که به عنوان يک نهاد مدني (و نه دستگاه اجرائي) انتظار مي رود از سوي خانه سينما به انجام رسيده است. بر اين اساس نقش شايسته رسانه ها در پيگيري مطالبات مردم و اصناف از دستگاه هاي اجرائي مي تواند به ايجاد جامعه اي عادلانه کمک کند.
از شما بعنوان رسانه با رسالت کوشش براي گسترش احقاق حقوق ملت از دستگاه هاي اجرائي ، انتظار مي رود دستگاه هاي اجرائي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را در عمل به وظايف قانوني نظير ماده 116 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي اجتماعي مصوب 11/6/1382 مجلس شوراي اسلامي (تدوين و اجرائي لايحه امنيت شغلي، استقرار نظام صنفي، تامين بيمه بيکاري) با طرح مقاله و پرسش ياري کنيد. لطفا شما نيز بفرماييد در اين زمينه چگونه به مسوليت خطير رسانه‌اي‌تان عمل کرده‌ايد؟؟


***  با انتخابات اخير در هيئت مديره خانه سينما که ليستي از افراد کانديدا از قبل منتشر شده بود يک جور يکدستي از تفکرات همگون و مدافع با مديرعامل خانه سينما، به مانند يک حزب سياسي نه به مانند يک تشکل صنفي به چشم مي‌خورد در حالي که هيئت مديره خانه سينما بايد ديدگاه‌هاي متکثر داشته باشد. اين کار در انتخابات 89.11.30 کانون کارگردانان نيز سعي شد انجام گيرد. اين جهت‌گيري‌هاي مشخص با افراد همدست چه سودي به حال سينما دارد؟

- عسگرپور: نتايج انتخابات در هر جامعه دمکراتيکي ، تابع برآيند گرايش ها و سليقه‌هاي موجود در آن جامعه است . نتايج انتخابات هيات مديره جامعه اصناف سينماي ايران نيز مستثني از ديگر جوامع انساني نيست.


*** مرجع تائيد تغييرات اساسنامه خانه سينما آيا شوراي فرهنگ عمومي است که در اساسنامه نام آن برده شده يا ثبت شرکت‌ها؟ چرا تغييرات اساسنامه خانه سينما به عنوان يک شرکت خصوصي يعني بدون مجوز وزارت ارشاد، به آنجا برده شده و در آنجا به ثبت رسيده است؟

- عسگرپور: در قوانين موضوعه کنوني انجمن ها و نهادهاي مدني پس از دريافت مجوز فعاليت از دستگاه هاي اجرائي نظير: وزارت علوم و فن‌آوري ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،‌ وزارت کار و رفاه اجتماعي ، وزارت دادگستري ، وزارت کشور براي رسميت يافتن فعاليت و شناسايي ملزم به ثبت اساسنامه در ثبت شرکت ها (قوه قضائيه) هستند.
اين روند بطور دقيق و کامل در اصلاحيه اساسنامه مصوب خرداد ماه 1387 مجمع عمومي اصناف سينمائي رعايت شده است . يادآوري مي کند بالاترين رکن يک نهاد مدني مجمع عمومي آن است و نه نيروهاي خارج از مجمع عمومي همچون دستگاه هاي اجرائي مورد نظر نويسنده يادداشت.


*** در اساسنامه آمده است: کليه تصميمات مجمع عمومي «خانه سينما»، به منظور رسيدگي به عدم مغايرت با اساسنامه (ماده 10) بايد به تاييد وزارت ارشاد اسلامي برسند، آيا تغييرات اساسنامه و ساير مصوبات مجمع عمومي به تاييد وزارت ارشاد رسيده است؟

- عسگرپور: بلوغ يک تشکيلات و نهاد صنفي مانع از پذيرش نگاه قيموميت مآبانه دستگاه‌هاي اجرائي است که اين بلوغ در اصلاح اساسنامه مصوب خرداد ماه 1387 مجمع عمومي اصناف سينمائي تبلور يافته و اين مصوبه بالاترين رکن خانه سينما است.


***  در اساسنامه آمده ناظر مالي خانه سينما با حکم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تعيين مي‌شود و کليه چک‌ها، اسناد و اوراق بهادار (ماده 16 و تبصره آن) و اسناد آن براي خانه سينما مي‌بايست به امضاي ناظر مالي برسد. آيا اين تائيدات بر کارهاي مديريت خانه سينما و امضاي ناظر مالي وجود دارد؟
- عسگرپور: پاسخ اين سوال درجواب شماره 4 آمده است. همانطور که آگاهيد اساسنامه خانه سينما در خرداد ماه 1387 به راي مجمع عمومي اصناف تغيير يافته است.

***  در گزارش بازرس خانه سينما آمده است که براي بررسي اسناد و ترازهاي بازرس درخواست حسابرسي کرده است اما گفته شده است که مديريت خانه سينما با اين قضيه مخالفت کرده‌ است؟ علت اين امر چيست؟
- عسگرپور: در گزارش بازرس خانه سينما به‌عنوان پيشنهاد آمده است: "داشتن حسابرس رسمي بايد به الزام آيين‌نامه‌اي در مديريت امور مالي خانه سينما تبديل شود " و برخلاف ادعاي يادداشت نويس ، حسابرس رسمي نه از سوي بازرس پيشنهاد شده بود و نه بالطبع مديرعامل با آن مخالفت کرده بود و البته در صورت درخواست کتبي بازرس اين امر توسط هيات مديره واقع مي‌شد و به انجام مي‌رسيد.

***  در گزارش بازرسي خانه سينما آمده است که خانه سينما سه بار از شهردار تهران کمک مالي گرفته است و اخيرا هم وام‌هايي را قرار است شهرداري به اعضا خانه سينما بدهد، اين کار آيا اهداف سياسي و انتخاباتي دارد؟ از طرفي اگر وضع مالي خانه سينما خراب است، چرا سال گذشته حداقل 15 نفر به مجامع خارجي فرستاده شده‌اند؟
- عسگرپور: در اساسنامه خانه سينما آمده است که خانه سينما مي تواند به شرط حفظ استقلال از هدايا و کمک هاي اشخاص حقيقي و حقوقي برخوردار شود . شهرداري تهران برآمده از شوراي اسلامي منتخب شهروندان تهراني است و جذب منابع مالي از سوي شهرداري براي خانه سينما مغايرتي بااساسنامه ندارد.
خانه سينماي ايران در راستاي ماموريت مندرج در اساسنامه خويش برگزاري کارگاه‌هاي آموزش کوتاه مدت با حضور مربيان خارجي و حضور در مجامع و جشنواره هاي سينمايي جهاني را از برنامه هاي خويش مي‌داند و در دوره هيات مديره پيشين امکان حضور جمعاً 44 نفر از سينماگران را در کارگاه‌هاي آموزشي خارجي و مجامع سينمائي بين‌المللي فراهم کرده است. سوگمندانه اين روند در پي حصر مالي ناشي از عدم تعهدات مالي معاونت سينمائي از آذر ماه 1388 به کندي گرائيد.

*** در گزارش مالي خانه سينما، تراز مالي و صورت ريز مخارج به خصوص در مورد دستمزدهاي مقامات خانه سينما در گزارش يک‌جا و در يک رقم ارائه شده است آيا اين کار بنا بر مصالحي انجام شده است؟
- عسگرپور: به آگاهي مي رساند براساس اساسنامه خانه سينما، مرجع صاحب صلاحيت بررسي و تاييد تراز مالي خانه سينما گزارش بازرس و تاييد نهايي اعضاي مجمع عمومي بعنوان بالاترين رکن تشکيلات خانه سينما ست و نه اراده و منويات نيروهاي خارج از خانه سينما.

***  با توجه به آن که احراز مسئوليت در مسند مديرعامل يک موسسه «شغل» محسوب مي‌شود و با توجه به آن که مديرعامل خانه سينما، کارمند صدا و سيما نيز هست، آيا او مرتکب تخلف شده است؟
- عسگرپور: آنچه در ممنوعيت تصدي دو شغل آمده است مربوط به تصدي و اشتغال همزمان در نهادهاي دولتي و عمومي است و نه نهادها و تشکيلات مدني.

***  چرا مديريت خانه سينما اجازه نداده براي عضويت در هيئت مديره خانه سينما، کانون کارگردانان نماينده‌اي را معرفي کند که برخلاف نظر وي باشد؟
- عسگرپور: مديريت عامل خانه سينما يکي از اعضاي کانون کارگردانان است و نقش وي بعنوان مدير عامل مانع و رافع ايفاي نقش وي بعنوان عضوي از کانون کارگردانان نيست.

*** آيا مديريت خانه سينما صحبت‌ها و گزارشات سيروس الوند در جلسه مجمع عمومي اخير کارگردانان را قبول دارد؟
- عسگرپور: دوران نيت خواني و تفتيش عقايد ديري است به سرآمده قبول يا رد باورها ،‌ نقطه نظرات از حوزه حقوق و اختيارات شخصي افراد به‌شمار مي‌رود و در شرع اسلام و در ميثاق ملي جمهوري اسلامي از پرداختن به آن منع شده‌ايم.

*** فلان سينماگر که محکوميت قضايي دارد، دو سال پيش کتبا و ضمن اعلان عمومي از عضويت در خانه سينما و از عضويت در کانون کارگردانان استعفا داد (يعني حق حضور در هيچ مجمع عمومي انتخاباتي را ندارد) اما گويا پاي وي به مجمع عمومي باز شده، چرا مديريت خانه سينما که در مجمع عمومي کانون کارگردانان در روز 89.11.30 حضور داشت، از اين تخلف جلوگيري نکرد؟
- عسگرپور: متهمان پس از محکوميت قطعي قضائي مجرم به حساب مي آيند و صرفا براساس حکم دادگاه مي توان انتظار ايجاد ممنوعيت براي فعاليت هاي حرفه اي و صنفي آنان قائل شد. ضمناً وظيفه نظارتي صنوف براساس اساسنامه خودشان نخست با بازرس صنف و آنگاه با هيات مديره خانه سينما است.


---------------------------------------------------------------------------------
توضيح فارس بر نمابر خانه سينما و صحبت‌هاي مديرعامل خانه سينما؛
---------------------------------------------------------------------------------
1- در نمابر ارسالي «خانه سينما» که حاوي پاسخ‌هاي آقاي عسگرپور است و عصر جمعه به خبرگزاري فارس ارسال شده، آمده است: «لازم به يادآوري است که دعوتنامه شرکت در نشست خبري مدير عامل خانه سينما توسط روابط عمومي خانه سينما براي تمامي خبرنگاران و خبرگزاري‌ها ارسال شده و با توجه به حضور خبرنگار اين خبرگزاري در جلسه مورد نظر ، امکان پرسش براي وي نيز مانند ساير حاضران در آن نشست رسانه‌اي ميسر بوده است.» اين در حالي است که علي‌رغم اين که وقت ارائه پرسش‌ در جلسه مذکور گرفته شده بود، وقت زيادي به خبرنگاران ديگر داده شد و زماني براي ارائه پرسش يا پرسش‌ها در جلسه عمومي با خبرنگاران به دست نيامد. به همين دليل، خبرنگار فارس پس از پايان نشست با خبرنگاران در همان مکان نشست، برخي از سوال‌هاي بالا را از آقاي عسگرپور پرسيد که متن خبر آن يک روز پس از نشست در خبرگزاري درج شده است.

2- وقتي در تاريخ 10 اسفند 89 ، «احمدرضا عليزاده» نويسنده اين خبرگزاري تعداد 12 سئوال بسيار مهم را که گوياي معضلات شرايط حاکم در خانه سينما طي سال‌هاي گذشته و حاضر بوده است، معطوف به مصاحبه مطبوعاتي آقاي مهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما از وي مطرح کرد، مقدمه کوتاهي را جهت روشنگري در امر فرافکني‌هاي آقاي عسگرپور در جلسه رسانه‌اي 8 اسفند، به نظر مخاطبان رساند. اين نويسنده در آن مقدمه کوتاه متذکر شد که آقاي عسگرپور به جاي پاسخ به سئوالات بسيار مهم و استراتژيک خبرنگاران با شيوه‌اي که آن را اصطلاحا در حيطه سياسي "فرار به جلو " مي‌نامند و با پزي مدعي‌مآبانه، خود در مقام پرسش‌گر قرار گرفته بود.


به عبارتي ديگر وي نه تنها از ارائه پاسخ خودداري مي‌کرد بلکه با کتمان برخي حقايق و واقعيت‌ها حتي حضور آقاي جعفر پناهي (که بر خلاف مقررات جاري و اساسنامه خانه سينما در دو مجمع عمومي کارگردانان شرکت کرده بود) مضافا با تلاش در نزديک کردن خانه سينما به وزارت اطلاعات (که صراحتا در مصاحبه اخير خود گفته است) به جاي رابطه ارگانيک و سيستماتيک با وزارت ارشاد که قانونا ناظر به فعاليت‌ها و ساختار خانه سينما است، نشان داد که جامعه سينمايي و رسانه‌اي کشور من‌بعد بايد بسيار هوشيارانه پرسش‌هاي بيشتري را در جهت روشن کردن محدوده اختيارات و وظايف اين مديرعامل خانه سينما و عدول از آن ضوابط ، صراحتا مطرح کند. به‌ويژه که اظهارات کذبي را در جهت کتمان وقايع و حقايق عملکردها و اعمال مديريت پر از سئوال خود در خانه سينما مطرح کرده است که حداقل در موضوع آقاي جعفر پناهي، 150 نفر طي دو جلسه شاهد حضور نامبرده در مجمع عمومي کانون کارگردانان بوده‌اند و از طرفي ديگر وزارت اطلاعات و کليه سينماگران کشور نيز تمايلي به تداخل اختيارات ، مسئوليت‌ها و وظايف خود در حوزه فرهنگ و هنر سينما ندارند.


سوال مهم اين است که ايشان چگونه براي نهادهاي امنيتي کشور تصميم‌سازي مي‌کند تا هم متهمين محکوم شده از سوي قوه قضائيه را مقابل اين نهادها قرار دهد و هم آن که به کل سينماگران ايران پيام دهد بعد از اين با هر حرکتي که از سوي شما سر بزند توسط هيئت مديره خانه سينما ارجاع به وزارت اطلاعات خواهيد شد. طبعا اهالي خانه سينما و سينماگران توقع دارند مديرعامل و رئيس هيئت مديره خانه سينما از وجاهت اخلاق اسلامي، قانوني و مديريتي برخوردار باشند و به جاي آن که سياست‌هاي صنفي را دنبال کند، شاهد فرافکني‌هاي حزبي نباشد و براي ايجاد تشکل‌هاي مخالف دولت، در لواي پرچم دگرانديشي در حوزه سينماي کشور تلاش نکند.
در پاسخ به اظهارات اخير آقاي عسگرپور فعلا همين کافي است که سوال‌هاي ارائه شده به ايشان و پاسخ‌هاي داده شده توسط ايشان، مجددا در مقابل همديگر قرار گرفته و مخاطبان خبرگزاري فارس و دست‌اندرکاران سينماي کشور و مديران دولتي وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات خود به قياس و مفهوم‌نگاري مجموعه مطالب بپردازند.
همچنين لازم است بسياري از مطالبي که آقاي عسگرپور مطرح کرده و اتهاماتي که بر وزارت ارشاد وارد ساخته توسط اين وزارت‌خانه پاسخ داده شود. بي‌اعتنايي به اين جريان‌سازي‌ها، قطعا موجب سلب اعتماد سينماگران و دست‌اندرکاران به بنيه پاسخ‌گويي و اقدام به جا از سوي توليت سينماي کشور خواهد بود.