به عقیده من ایران به طور تحسین برانگیزی پیشرفت داشته و رشد خوبی کرده است. به خصوص در این زمینه از اندیشه مربی بزرگی مثل اسلوبودان کواچ بهره‌برده،این تیم و هوادارانش باید به دستاوردهایی که داشته اند افتحار کنند. آنها با توجه به نتایج برجسته و بسیار خیره کننده ای که کسب کرده اند از اعتماد به نفس قابل توجهی برخوردار شده اند.

گروه ورزشی مشرق - دکتر اری گراچا فیلیو داسیلوا (Dr. DA SILVA GRAÇA FILHO, Ary) ریاست فدراسیون والیبال برزیل و رئیس کنفدراسیون والیبال آمریکای جنوبی و رئیس فدراسیون جهانی والیبال(FIVB) دارای دکترای حقوق و غیر از زبان مادری خود یعنی پرتغالی، به زبانهای اسپانیایی، انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی تسلط کامل دارد.


وی برای تیم ملی والیبال برزیل از سال 1963 تا سال 1968 بازی کرد و در فدراسیون والیبال برزیل و کمیسیون خبری و رسانه‌ای فدراسیون جهانی والیبال فعالیت سازنده‌ای داشته است تا اینکه با 103 رای که یک رکورد محسوب می شود به عنوان رئیس فدراسیون جهانی والیبال برگزیده شد.

رئیس FIVB در گفتگو با خبرنگار مشرق به سوالاتی درخصوص حضور موفق ایران در لیگ جهانی والیبال در سال 2014 پاسخ داد:

مشرق: ایران در گروه خود با 3 تیم قهرمان و بسیار مدعی حضور داشت و هیچکس گمان نمی کرد رتبه ای بهتر از قعر جدول کسب کند، نظر شما درباره این والیبال پویا چیست؟ تاثیر مربی خارجی و اندیشه های او در این فرایند چقدر بوده است؟

- به عقیده من ایران به طور تحسین برانگیزی پیشرفت داشته و رشد خوبی کرده است. به خصوص در این زمینه از اندیشه مربی بزرگی مثل اسلوبودان کواچ هم بهره برده، این تیم و هوادارانش باید به دستاوردهایی که داشته اند افتحار کنند. آنها با توجه به نتایج برجسته و بسیار خیره کننده ای که کسب کرده اند از اعتماد به نفس قابل توجهی برخوردار شده اند و با داشتن بازیکنان بزرگی مثل محمودی، میرزاجانپور و سید (موسوی) در یک آرایش و فرم ایده آل قرار دارند. من هیچ دلیلی نمی بینم که ایران نتواند مدال طلای لیگ جهانی والیبال را بر گردن بیاویزد. در سالهای اخیر بازیهای بسیار خوبی از ایران دیده شده است.


مشرق: پیش بینی شما درباره عملکرد والیبال ایران در مرحله نهایی جام جهانی چیست؟ آیا ایران توان قهرمانی در این تورنمنت را دارد؟

- قطعاً، ایران فرصت و شانس برای قهرمانی در لیگ جهانی را دارد، مانند سایر 5 تیم دیگر در این لیگ جهانی. هر بار که یک مسابقه والیبال آغاز می شود هر دو تیم شرکت کننده، شانس پیروزی دارند و 5 ست پیش روی آنها است. مسیری را که ایران در والیبال خود طی کرده بسیار ارزشمند و جالب است و دلیلی وجود ندارد که این تیم بزرگ به حرکت رو به رشدش در این مسیر ادامه ندهد. در حال حاضر به غیر از ایران و ایتالیای میزبان تکلیف سایر تیمها روشن نشده و خیلی هیجان انگیز است که نام تیمهای دیگر هم مشخص شود.

مشرق: احتمال رویارویی ایران مقابل آمریکا در فینال مسابقات وجود دارد و این بازی می تواند بسیار سیاسی و فرا ورزشی باشد، آیا فدراسیون جهانی والیبال برای چین بازی بزرگی تمهیداتی اندیشیده است؟

- ما ورزش را در حالتی کاملا جدا و مستقل از سیاست تعریف می کنیم و می شناسیم. مخصوصا در عرصه والیبال این موضوع بسیار روشن و واضح است، دو کشور برابر یکدیگر قرار می گیرند و چیزی که این دو را از هم جدا کرده یک تور است، ما امیدواریم که هواداران دو تیم از یک بازی زیبا لذت ببرند و در شرایطی که نگرانی های عمیقی در جهان وجود دارد پرداختن به چنین موضوعاتی درست نیست، این فقط یک مسابقه والیبال خواهد بود.



مشرق: ایران یکی از نامزدهای میزبانی مرحله پایانی لیگ جهانی والیبال بود، آیا علت انتخاب نشدن ایران برای میزبانی نداشتن مدارک لازم و صلاحیت کامل بوده است؟

- فدراسیون جهانی والیبال برنامه های کاربردی زیادی را برای میزبانی کشورها از آنها تحویل می گیرد و آنها را مطالعه می کند، روند ارسال این درخواست‌ها بسیار سخت و مراحل بررسی آنها نیز طولانی است و بازرسان و تصمیم گیرنده‌ها هم معیارهای خاص خود را دارند. شورای لیگ جهانی والیبال درباره این برنامه های ارایه شده تصمیم می گیرد و ما آخرین تصمیم را پس از همه این مراحل اتخاذ می کنیم.

مشرق: با جوی که در سالن 12 هزار نفری آزادی در ایران دیدید و استقبالی که مردم از این بازیها داشتند، آیا ایران شایستگی و توان میزبانی در لیگ جهانی والیبال یا بازیهای قهرمانی جهان را دارد؟

- ما از چنین تلاشی نزد تمام اعضای خود در همه فدراسیون‌ها استقبال می کنیم، همان طور که در پاسخ به سوال قبلی هم اشاره کردم معیارهای خاصی برای انتخاب میزبان جام جهانی وجود دارد.

مشرق: آیا تغییرات اساسی در سطح والیبال مانند آنچه که در ویدئوچک دیدیم، در راه است؟
در جریان بازی‌های جهانی این تغییرات مورد آزمایش قرار می‌گیرند و همیشه احتمال تغییر قوانین وجود دارد.