برنامه این هفته مناظره درخصوص واردات بنزین برگزار شد. در این برنامه موافقان و مخالفان ادعاهای صریحی را در خصوص آلایندگی یا استاندارد بودن بنزین تولید پتروشیمی‌ها مطرح کردند؛ ادعاهایی که برخی از آنها در هیچیک از اسناد موجود به اثبات نرسیده است. با این وجود همچنان این سوال باقی است که آیا بنزین تولید پتروشیمی‌ها واقعا هوا را آلوده می‌کند؟

به گزارش مشرق،‌ سی و چهارمین برنامه مناظره با موضوع واردات بنزین آغاز شد.

موضوع واردات بنزین چند ماهی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و به گفته مسئولان، این امر علاوه بر تأمین کسری داخل، با هدف قطع تولیداتی که از آن با عنوان بنزین آلاینده یاد می‌شود صورت گرفته است. این در حالی است که مخالفان این امر بر این باورند که دولت نباید صرفا با استناد به موضوعی که در اثبات آن تردید جدی وجود دارد، دست به اقدامی بزند که در قانون بودجه برای آن ردیفی درنظر گرفته نشده است.

در همین مدت رسانه‌ها اسناد مختلفی را منتشر کردند که نه تنها سالم بودن بنزین تولید پتروشیمی‌ها را بر اساس استاندارد یورو 4 اثبات می‌کرد، که در برخی موارد کیفیت بنزین‌های وارداتی را نیز به شدت زیر سوال می‌برد. اما در همین حال همچنان مسئولان وزارت نفت به شدت بر متوقف شدن بنزین توسط پتروشیمی‌ها و افزایش واردات بنزین اصرار دارند؛ مسئولانی که در دهه 70 نیز زمانی که زمام وزارت نفت و موسسات وابسته به آن را برعهده داشتند اقدام به افزایش واردات بنزین کردند. همین اقدام سبب شد تا مصرف بنزین در داخل به شدت رو به افزایش بگذارد و تا مرز 60 میلیون لیتر در اواسط دهه 80 برسد. اما با اجرای طرح سهمیه‌بندی همزمان با افزایش قیمت بنزین، مصرف این حامل انرژی تا حدودی کنترل شد. با این وجود سطح بالای مصرف این فراورده در کشور، انگیزه‌ای شد برای غرب تا با تحریم فروش بنزین به ایران، اهداف خود را در جهت ضربه زدن به ایران پیگیری نماید. اما تولید بنزین در اوایل دهه 90 در داخل کشور و توسط پتروشیمی‌ها سبب شد تا این نقشه غرب نیز راهی به پیش نبرد.

حال کارشناسان باید به این سوال‌ها پاسخ دهند که آیا واقعا بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها هوا را آلوده می‌کند؟ آیا بهترین راه برای مقابله با کمبود بنزین در داخل وارد کردن این فراورده از خارج کشور است؟ آیا با وجود اقدامات ارزشمند انجام شده در جهت تولید بنزین در داخل، می‌توان با ادعاهایی اثبات نشده، گام در مسیر از بین بردن این دستاورد ملی گذاشت؟

سوال برنامه مناظره به این شرح است:

برای راه حل مشکل کمبود بنزین در کشور کدام راه حل بهتر است؟

1-کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی

2-واردات و توزیع بنزین به نرخ بین المللی

 

* حسینی صدر: حمل و نقل عمومی توسعه نیافته، ناچاریم بنزین وارد کنیم

در برنامه مناظره با موضوع واردات بنزین موید حسینی ‌صدر اولین نفری بود که پشت تریبون رفت و به بیان نظرات خود پرداخت. وی با بیان اینکه در سال 100 میلیارد دلار انرژی سوخت می‌شود، اظهار داشت: در 7-8 سال گذشته کوچکترین اقدامی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو انجام نشده است.

وی افزود: برای توسعه مترو بودجه در نظر گرفته شده اما به درستی تخصیص داده نشد و در حوزه خروج خودروهای فرسوده مشکلات زیادی وجود داشته و دارد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه به طور طبیعی با توجه به اینکه مباحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، ما نباید در هیچ بخشی وابسته باشیم، گفت: هم اکنون شرایط مانند گذشته نیست و تحریم‌ها کاهش یافته و امکان واردات بنزین وجود دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نباید کاری کنیم کسانی که دلسوزانه حرف می‌زنند تصور شود که همانند رئیس جمهور ناآگاه فلان کشور است.

حسینی صدر در پایان گفت: در کنترل مصرف سوخت هیچ اقدامی نشده و به همین دلیل بنزینی که آلاینده نباشد باید وارد شود.

 

* خسروانی:کشور سال 94 صادرکننده بنزین یورو 4 می‌شود

در ادامه شاهرخ خسروانی پشت تریبون رفت و با اعلام این خبر گفت: شرکت ملی پالایش و فرآورده پخش نفتی، تولید و تأمین و توزیع مواد هیدروکربنی مایع را در سطح کشور به عهده دارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فراورده پخش نفتی افزود: این شرکت‌ها روزانه یک میلیون و 850 میلیون لیتر نفت خام را فرآوری و توزیع می‌کنند که 61 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان بنزین تولیدی نسبت به سال گذشته 5 میلیون لیتر افزایش یافته است گفت: مصرف بنزین در سال گذشته به 68 میلیون لیتر رسید.

خسروانی گفت: مابه‌التفاوت تولید و نیاز کشور که حدود 7 میلیون لیتر است با اخذ مصوبه از هیأت دولت برای تأمین نیاز داخل، وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های تولید داخل در کشور فراوان است تصریح کرد: در سال‌های گذشته فراینده کمی و کیفی‌سازی بنزین در دستورکار قرار گرفت و با راه‌اندازی شرکت پالایشگاه امام خمینی شازند 15 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید و در شهرهایی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند توزیع می‌شود.

وی همچنین گفت: با راه‌اندازی پروژه بزرگ ستاره خلیج فارس که در اواسط 94 به بهره‌برداری می‌رسد،مجموعاً 36 میلیون لیتر بنزین از این پالایشگاه تولید می‌شود که علاوه بر تأمین خودکفایی، کشور به صادرکننده بنزین یورو 4 تبدیل می‌شود.

 

* تاکید سازمان حفاظت بر آلاینده بودن بنزن موجود در بنزین

در ادامه این مناظره تلویزیونی یوسف رشیدی مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بحث کیفیت و سلامت سوخت یکی از اصلی‌ترین اولویت سازمان محیط زیست است، اظهار داشت: طبق گزارش آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان که طی دو مرحله ارائه شد، آلودگی هوا و دود دیزل سرطان‌زا اعلام شده است.

وی ادامه داد: از این بابت تمرکز ویژه‌ای بر سوخت و المان‌های اصلی آن داریم؛ متاسفانه طی سال گذشته تنها 3 روز هوای پاک داشتیم و امسال خوشبختانه این میزان به 6 روز افزایش یافته است.

رشیدی گفت: اگر وارد بحث بنزین شویم مهمترین مسئله ترکیبات آروماتیک‌ها هستند و چون بخش زیادی از آن منجر به سرطان می‌شود باید مقدار ترکیبات آروماتیک در حد استاندارد باشد.

وی با اشاره به اینکه بنزن موجود در سوخت به شدت سرطان‌زاست گفت: تلفیقی از مواد آروماتیکی و بنزن و گوگرد منجر به ایجاد ذرات معلق 2.5 میکرون در هوا می‌شود که بسیار سرطان‌زاست.

 

* رنجبر: هیچ سندی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها منتشر نشده است

در ادامه پویان رنجبر اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم توسعه صنعت پالایش مجبور شدیم از 6 سال بعد از انقلاب تاکنون بنزین وارد کنیم و در سال 85 واردات به 40 درصد کل بنزین مصرفی کشور رسید.

وی افزود: به دلیل تفکر نادرست سود ده نبودن پالایشگاه‌ها در بهینه سازی و تکمیل ظرفیت پالایشی انجام نگرفت و در فضای تحریم‌ها این را به عنوان پاشنه آشیل ما شناسایی کردند.

مدیر گروه نفت و انرژی کانون‌های تفکر ایران اضافه کرد: در واقع مشکل ما اکتان افزا یا ریفرمیت بود که آن را وارد می‌کردیم و تصمیم گرفتیم در پترو پالایشگاه‌ها آن را تولید کنیم.

وی افزود: یعنی بخش پتروشیمی واحدهای پتروپالایشگاه‌ها را متوقف کرده و برشی از آن را به عنوان ریفورمیت یا اکتان افزا استفاده کردیم.

رنجبر اظهار داشت: با این حال ادعا شد این محصول آلوده است در حالی که هیچ اطلاعات و اسنادی در این باره منتشر نشده است و دلیل اصلی ابهام‌ها در این زمینه نداشتن شفافیت است.

 

* سالاری: شتابزدگی در واردات بنزین/ نیازی به واردات نیست

جلیل سالاری در ادامه برنامه مناظره با بیان اینکه واردات بنزین تکرار اشتباهات گذشته است، اظهار داشت: در پالایشگاه‌هایی که تا قبل از سال 79 تأسیس می‌شد، هیچ‌گونه ملاحظات زیست‌محیطی و استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کردند و بنزین تولیدشده در حد استاندارد یورو2 بود.

وی افزود: عدم توجه به توسعه واحدهای پایین‌دست در حوزه نفت موجب شد میزان مصرف بنزین به حدی افزایش یابد که در سال 85 واردات بنزین به 25 میلیون لیتر در روز رسید که هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیارد دلار در سال برای دولت داشت.

قائم مقام سابق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: هزینه تأسیس پالایشگاه در آن سال‌ها 1.5 میلیارد دلار بیشتر نبود؛ با اعمال تحریم‌ها فرصت‌های مناسبی جهت اصلاح ساختارهای معیوب و استفاده بهینه از ظرفیت تولید بنزین در داخل ایجاد شد.

وی گفت: متأسفانه در دوره مدیریت جدید وزارت نفت با اقدامی شتاب‌زده سعی در واردات بنزین دارد، که علت آن را آلایندگی آن اعلام می‌کند، در حالی که کیفیت بنزین تولیدی داخل مناسب بوده و قیمت تمام شده آن کمتر از بنزین وارداتی است.

سالاری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری، روزانه 7.5 میلیون لیتر بنزین وارداتی و 6.5 میلیون لیتر از بنزین پتروشیمی‌ها برای تأمین مصرف مازاد تولید داخل مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و همچنین اجرای چند اقدام اصلاحی دیگر که بیان خواهد شد، نیازی به واردات بنزین نیست.

 

* سالاری: 10میلیون لیتر ظرفیت خالی پالایشگاه‌های بنزین

در ادامه برنامه مناظره نوبت به بحث جمعی رسید. در ابتدای این بحث، جلیل سالاری گفت: ظرفیت تولید بنزین در کشور وجود دارد و به جای واردات باید مدیریت درستی برای ظرفیت‌های هدر رفته انجام شود.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی با بیان اینکه در سال‌های گذشته افزایش تولید بنزین انجام شده، اما کافی نبوده است گفت: اگر چه تولید بنزین از 43 میلیون لیتر به 63 میلیون لیتر رسیده است اما هنوز اشکالات زیادی از نظر قانون، اجرا و مدیریت وجود دارد که در صورت اصلاح آنها میزان تولید بنزین از مصرف فراتر می‌رود.

به گفته سالاری،‌ در سال‌های گذشته به موارد قانونی عمل نشده است، به جای پرداختن به اهداف کیفی، بیشتر به کمیت پرداخته‌اند و هنوز تعدادی از پالایشگاه‌های تولیدکننده بنزین یا خارج از سرویس هستند و یا با ظرفیت خالی کار می‌کنند.

وی گفت: بخشی از پالایشگاه آبادان 7 ماه است از سرویس خارج شده است، در حالی که ظرفیت تولید 2 میلیون لیتر بنزین دارد. پالایشگاه تبریز با ظرفیت تولید 18 میلیون لیتر بنزین با ظرفیت کمتری کار می‌کند و پالایشگاه اصفهان نیز با 50 درصد ظرفیت فعال است.

وی ادامه داد: تراکنش‌های خطا در کارت‌های سوخت باید اصلاح شود تا از میزان هدررفت سوخت جلوگیری شود. نظام سنتی در سیستم‌ها باید بهینه شود.

سالاری گفت: باید به بخش خصوصی اجازه جولان بیشتری داده شود و بررسی شود که چرا در سال‌های گذشته میزان مصرف بنزین 8 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در صورتی که این ضعف‌ها مدیریت شود، پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس ظرفیت تولید 8 میلیون لیتر و آبادان 2 میلیون لیتر دارند که مجموع آنها 10 میلیون لیتر یعنی بیش از نیاز کشور به واردات خواهد بود.

 

* خسروانی: کمبود بنزین کشور 6 تا 7 میلیون لیتر است

در ادامه شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: کمبود بنزین کشور 6 تا 7 میلیون لیتر است، به رغم اینکه در سال‌های گذشته پروژه‌هایی برای افزایش کیفیت بنزین تعریف‌شده است، اما به استثنای پالایشگاه شازند هیچ‌کدام به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

 

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری هم در این بخش افزایش داشت اما نتیجه‌ای نداشته است، پروژه‌های چندین میلیاردی در پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس و تبریز تعریف شد، اما از آنجا که براساس قانون باید پالایشگاه‌ها با سقف 20 درصد به بخش خصوصی واگذار می‌شد، کارایی لازم در عملکرد آنها وجود نداشت.

خسروانی در واکنش به اظهارات سالاری با اشاره به اینکه موضوع شاخص کنترل کیفی یکی از سؤالات اصلی مسئولان فعلی پالایش و پخش از مسئولان گذشته است، اظهار داشت:‌ چرا در قانون بودجه 92 که صراحتاً تعیین شده بحث کنترل شاخص‌های کیفی اجرایی نشد.

وی ادامه داد: در بودجه 93 دقیقاً بر مبنای شاخص کیفی 5 فرآورده اصلی فرمول آن تعیین شده و آئین‌نامه‌ها تدوین شده است.

خسروانی گفت: هفت پالایشگاه در دوره گذشته به بخش خصوصی واگذار شد اما از عدم اجرای شاخص‌های کیفی عدم نفعی به دولت رسید یعنی IFCC پالایشگاه اصفهان بنزین ما را خودکفا می‌زد اما صرفاً با واگذاری پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی، پروژه‌ها بر روی زمین ماند که خوشبختانه در دولت جدید با تغیر رگولاتوری و حاکمیتی پالایشگاه‌ها ملزم به اجرای تعهدات شدند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها از 15 خرداد پالایشگاه تبریز اقدام به عرضه بنزین یورو چهار خواهد کرد، گفت: با توزیع بنزین یورو 4 از دیماه سال گذشته وضعیت آلایندگی در هشت کلان‌شهر وضعیت بهتری داشته است.

وی افزود: در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند بنزین تولید شده در انبار ری مخلوط می‌شد و با تمهیدات انجام شده در شهر تهران و کرج بنزین بر مبنای یورو 4 تفکیک و توزیع می‌شود.

 

* سالاری: چرا مسئولان دست واسطه‌ها را قطع نمی‌کنند

سالاری مدیرعامل سابق پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان از سال 81 اجرایی شد و تفکیک بنزین‌ از سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: چرا در شرایط فعلی مسئولان دست واسطه‌ها را قطع نمی‌کنند و ریفرمیت تولید شده در پتروپالایشگاه‌ها را پس از تحویل به شرکت‌های خارجی بنزین تحویل می‌گیرند و این اقدام در داخل کشور امکان عملیاتی دارد.

وی افزود: اکنون ظرفیت تولید ریفرمیت پتروشیمی‌ها بالاست و از این طریق امکان تأمین نیاز داخلی وجود دارد.

 

* حسینی‌صدر: آقای سالاری هم توزیع بنزین پتروشیمی‌ها در کلانشهرها را تأیید می‌کند

مؤیدحسینی‌صدر در واکنش به صحبت‌های سالاری با اشاره به اینکه آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها موجب خفگی مردم شده است، گفت:‌ اینکه گفته می‌شود بنزین پتروشیمی‌ها در کلان‌شهر توزیع نشد، درست نیست و آقای سالاری هم بر این موضوع تأکید می‌کند.

 

* سالاری: چنین چیزی نگفته‌ام

سالاری در واکنش به صحبت‌های حسینی‌صدر گفت: چنین چیزی صحت ندارد و من چنین موضوعی را نگفته‌ام.

 

حسینی صدر: یکی از عوامل اصلی بیماری‌های مردم آلودگی بنزین بود

حسینی ادامه داد: برخی مردم آنقدر بیمار شده‌اند که باید در شهرستان‌ها زندگی کنند و یکی از عوامل اصلی آلودگی پالایشگاه‌ها بنزین تولیدی بود.

این نماینده مجلس با اشاره به بنزن موجود در ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها مدعی شد که بنزن موجود در بنزین تولید شده پتروشیمی‌ها 50درصد است که به راحتی تجزیه نمی‌شود.

وی تأکید کرد: بنزین پتروشیمی نه مقرون به صرفه بوده و نه پاک است؛ بنابراین استاندارد بنزن موجود در دنیا 5درصد است.

خسروانی در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه بنزین تولیدی در سطح شهر سه بار تخلیه و بارگیری می‌شود، گفت: این موضوع منجر به تولید بخار بنزن می‌شود که تجزیه آن در هوا امکان‌ناپذیر است.

* خسروانی:بنزن و آروماتیک پتروشیمی‌ها بالا است

شاهرخ خسروانی در ادامه برنامه مناظره در موضوع بنزین پتروشیمی‌ها اظهار داشت: بنده هرگز نگفتم اکتان افزای پتروشیمی در تهران توزیع نشده است.

وی افزود: در عین حال تأکید می‌کنم که برزویه و بندر امام هرگز پتروپالایشگاه نیستند و پتروشیمی هستند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی اضافه کرد: در برهه‌ای از زمان تصمیم به تولید اکتان افزا در پتروشیمی گرفته شد و با توجه به اعداد و ارقام، پتروشیمی بندر امام بین 6 تا 10 درصد بنزن و 60 تا 70 درصد آروماتیک تولید می‌کند و ریفورمیت پتروشیمی برزویه نیز 2 درصد بنزن و 40 درصد آروماتیک دارد.

* سالاری:بنزین وارداتی استاندارد یورو ۲ دارد

براساس این گزارش،‌جلیل سالاری در پاسخ به خسروانی با اشاره به وجود استانداردهای اجباری درباره بنزین گفت: الان بنزین وارداتی براساس یورو 2 وارد می‌شود و باید به ما بگویند که استانداردهای اعمال‌شده درباره تولیدات پالایشگاه‌های داخلی چیست.

وی اظهار داشت: از زمان بهره‌برداری پالایشگاه اراک، 15 درصد از ریفورمیت این پالایشگاه با محتوای 4 تا 5 درصد بنزن وارد پالایشگاه تهران می‌شد و بنزین تولید می‌کرد.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: به جای مجادله با یک آزمایش ساده می‌توان به مردم گفت دقیقاً کدام ریفورمیت در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و واردات چه میزان آلاینده دارد.

وی تأکید کرد: در حالی که بعد از 102 سال هنوز هیچ دانش فنی در کشور بومی نشده بود، به برکت تحریم آیزو مریزاسیون را بومی کردیم و الان بنزین به جای دو برش به 5 تا 6 برش رسیده است.

سالاری اضافه کرد: آیا نماینده دولت، سازمان استاندارد، آزمایشگاه مرجع، خریدار و فروشنده زیر این مدارک را امضاء نمی‌کنند؟

* رنجبر: اگر دوباره تحریم شویم، مسئولان چه جوابی برای مردم دارند؟

براساس این گزارش، در ادامه مناظره پویان رنجبر اظهار داشت: کسی اصرار ندارد که پتروپالایشگاه‌ها ریفورمیت تولید کنند اما ما این ظرفیت را زیر عنوان آلایندگی سوزاندیم و اگر دوباره تحریم شویم چطور می‌توانیم این ظرفیت را وارد مدار تولید کنیم و به مردم چه جوابی می‌دهیم؟

این کارشناس انرژی افزود: 10 میلیون لیتر واردات به اندازه 90 درصد مصرف تهران است و باید بگویند چرا ظرفیت ریفورمیت پتروشیمی برزویه با 1.5 درصد بنزن سوزانده شد.

رنجبر تأکید کرد: مقصر دانستن همه پتروشیمی‌ها کار درستی نبود و اگر از اول درصد آلایندگی هریک از پتروشیمی‌ها به درستی اعلام می‌شد، همه کارشناسان می‌پذیرفتند.

وی تصریح کرد: متأسفانه رسانه‌ای شدن و چالشی شدن موضوعات به دلیل عدم شفافیت است.

رنجبر با بیان اینکه به 4 شرط واردات بنزین می‌تواند توجیه‌پذیر شود گفت: عدد اکتان، میزان بنزن، اروماتیک و گوگرد این چهار شرط هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی گفته می‌شود ریفورمیت پتروشیمی‌ها گوگرد دارد در حالی که این ریفورمیت کمترین گوگرد ممکن یعنی بین 0.3 تا 0.5 را دارد.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: دوستان می‌توانند به ما بگویند پالایشگاه شیراز بنزین را با چند درصد بنزن در مقایسه با پتروشیمی بندر امام تولید می‌کند؟

* سالاری: واردات توسط واسطه‌ها و به صورت غیرشفاف انجام می‌شود

  جلیل سالاری در ادامه برنامه مناظره گفت: قرارداد ما با پتروشیمی‌ها مشخص است و قیمت و گواهینامه درصد آلاینده‌ها روی آن قرار دارد در حالی که واردات توسط واسطه‌ها و به صورت غیرشفاف انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: پتروشیمی‌های همین الان نیز ظرفیت مازاد ریفورمیت دارند و آن را صادر می‌کنند.

* حسینی صدر: مازوت مصرف شده در نیروگاه‌های اطراف تهران عامل آلودگی هوا است

در ادامه مناظره امروز مؤید حسینی صدر با اشاره به قانون برنامه پنجم مصوب سال 1389 گفت: در آن زمان که تحریم هنوز اعمال نشده بود، مصوب شد چند پالایشگاه به ظرفیت 470 هزار بشکه در روز تولید کند اما آنقدر تغییرات در وزارت نفت زیاد بود و چند وزیر تغییر کرد که این کار اجرایی نشد.

وی افزود: اگر پروژه‌های طراحی‌شده در سال‌های گذشته اجرایی شده بود، امروز 32 میلیون لیتر بنزین پاک دراختیار مردم قرار می‌گرفت که البته گفته شده است تا یک سال آینده پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: به دلیل اینکه بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها در سال‌های گذشته انجام نشده است، بخشی از محصول تولیدی به مازوت تبدیل می‌شود که در نیروگاه‌های اطراف تهران به مصرف می‌رسد و همین مسأله موجب آلوده شدن هوای تهران می‌شود.

در میان این صحبت‌ها، پویان رنجبر از حسینی صدر پرسید: چرا سازمان محیط‌ زیست تنها به موضوع آلایندگی بنزین تولیدی توجه دارد و مصرف بالای سوخت خودروها را در نظر نمی‌گیرد؟

حسینی صدر گفت: سازمان محیط ‌زیست این مسأله را هم باید مورد توجه قرار دهد. در چند سال اخیر، سالانه رتبه ایران در محیط‌زیست تنزل یافته و در حال حاضر در جایگاه 120 جهان قرار دارد؛ آلایندگی هوا آثار مخربی بر محیط‌زیست و سلامت جامعه دارد.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: چند اقدام باید در این زمینه باید انجام شود که اول؛ اتمام پروژه سه ساله خلیج فارس و دوم؛ بهینه‌سازی تولید پالایشگاه‌های موجود است تا بهره‌برداری از این طرح‌ها باید نیاز داخل از طریق واردات تأمین شود و نباید پتروشیمی‌ها را که برای کار دیگری تأسیس شده‌اند متمرکز بر تولید بنزین کرد.

* سالاری: در کجای دنیا پالایشگاهی با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز فعالیت می‌کند؟

سالاری در واکنش به صحبت‌های حسینی صدر گفت: تأسیس پالایشگاه براساس ماده 127 قانون برنامه پنجم از محل منابع داخلی وزارت نفت باید انجام می‌شد اما چنین منابعی در قوانین بودجه برای این کار درنظر گرفته نشد.

وی با طرح سؤالی گفت: چرا در قانون بودجه برای اکتان‌افزای پالایشگاه‌ها مابه‌التفاوت درنظر گرفته شده است، آیا این مابه‌التفاوت را دولت باید بپردازد؟

وی ادامه داد: در کجای دنیا پالایشگاهی با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز فعالیت می‌کند؟ چرا که چنین تولیدی صرفه اقتصادی ندارد.

یوسف رشیدی مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست در واکنش به صحبت‌های رنجبر مبنی بر اینکه چرا سازمان محیط ‌زیست تنها به بحث بنزین پرداخته و سایر موارد آلاینده را مورد توجه قرار نمی‌دهد، گفت: اگر به مصوبه سازمان محیط‌ زیست در این باره توجه کنید، در 9 محور مباحث مختلف مورد توجه قرار گرفته که یکی از آنها بحث سوخت است؛ بنابراین نمی‌توان این ادعا را داشت که سازمان محیط‌ زیست تنها به سوخت توجه دارد.

* خسروانی: دولت هیچ‌گاه به دنبال واردات بنزین نبود

خسروانی در ادامه این بحث‌ها گفت: اینکه بودجه‌ای برای اکتان‌افزا در بودجه مشخص شده، اقدام درستی است و اتفاقاً دولت هیچ‌گاه به دنبال واردات بنزین نبود و اگر به یاد داشته باشید، اکتان‌افزا برای سلامت مردم مورد توجه قرار گرفته است.

سالاری پرسید: آیا پالایشگاهی که باید میزان اکتان‌ خود را از 82 به 88 برساند، باید مابه‌التفاوت آن را دولت بپردازد؟

خسروانی در پاسخ به او گفت: این قانون در بودجه سال 93 به تصویب رسیده که آقای مؤید حسینی صدر باید به آن پاسخ دهد.

* حسینی صدر: اغلب پالایشگاه‌ها در حال حاضر زیان‌ده هستند و کسی تمایل به خرید آنها ندارد

حسینی صدر گفت: در گذشته به صورت تهاتری این اقدام انجام می‌شد و در واقع قانونی نبود اما دولت فعلی به این نتیجه رسید که برای به‌سوزی بنزین باید این ترکیبات اضافه شود، چرا که در صورت عدم استفاده از آنها ترکیبات آروماتیک به خوبی تجزیه نمی‌شوند و برای مردم سرطان‌زا خواهد بود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: یکی از علل آلودگی هوا، بنزین پتروشیمی‌ها بود و باید این کار انجام می‌شد.

وی در خصوص وضعیت فعلی پالایشگاه‌ها گفت: اغلب پالایشگاه‌ها در حال حاضر زیان‌ده هستند و کسی تمایل به خرید آنها ندارد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تأمین منابع مالی مورد نیاز از طریق فاینانس و بودجه داخلی وزارت نفت درنظر گرفته شده بود، در آن زمان که 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، دولت این کار را انجام نداد.

وی تأکید کرد: به جای اینکه پتروشیمی‌ها بنزین تولید کنند، باید مواد پتروشیمی تولید کنند.