اگر تلفات شبکه برق کشور تنها یک درصد کاهش یابد، سالانه ۲،۶ میلیارد کیلووات‌ ساعت حدود دو هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

گروه اقتصادی مشرق -میزان تلفات شبکه انتقال و توزیع در کشور طی سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، اما روند کاهش آن کند بوده است و به علاوه بخش عمده‌ای از کاهش تلفات این دو شبکه که تاکنون محقق شده به خاطر کاهش تلفات غیرفنی از قبیل جلوگیری از برق دزدی بوده است.

در نتیجه برای کاهش بیشتر سطح تلفات لازم است پروژه‌هایی برای کاهش تلفات فنی اجرا شود و به نظر می‌رسد در سال‌های آتی کاهش تلفات پیچیدگی بیشتری داشته باشد.

با حفظ روند حاکم بر کاهش تلفات از سال آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال ۸۹ تاکنون، حدود ۱۰ سال زمان لازم است تا تلفات شبکه برق در کشور به سطح متوسط جهانی برسد.

بر این اساس ضروری‌ است مسئولین وزارت نیرو در دولت جدید توجه بیشتری برای کاهش تلفات شبکه برق داشته باشند و برنامه مشخصی را برای آن اجرا کنند.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید تلفات شبكه توزيع برق در ايران و يكصد كشور جهان را در سال 2010 نشان داده شده است .

ارقام اين جدول با استفاده از آمارهاي آژانس بين‌المللي انرژي در رابطه با مقدار توليد برق در كشورهاي مندرج درجدول و مقدار تلفات برق در شبكه توزيع آنها محاسبه شده است. همانطور كه در جدول مشهود است ايران از نظر تلفات برق در شبكه توزيع در سال 2010 جايگاه هشتادوچهارم (84) را داشته است.

متوسط تلفات برق ايران و صد كشور مذكور (با ملحوظ داشتن هند) 8/39 درصد و بدون هند 7/73 درصد بوده است درحالي كه تلفات شبكه توزيع برق در ايران در همين سال 14 درصد بوده و عليرغم تأكيد قانون بر كاهش آن، در سال بعد نيز رشد كرده است و ملاحظه مي‌گردد كه فاصله كيفيت بهره‌برداري از شبكه توزيع برق ايران با 83 كشور قبل از خود در جدول تا چه اندازه غيرقابل قبول است.



روند مصارف داخلي و تلفات شبكه‌هاي برق در سال‌هاي 1385 الي 1391

در جدول دیگری که در ادامه این گزارش از نظرتان می گذرد ،سهم مصرف داخلي و تلفات در شبكه‌هاي انتقال و توزيع طي سال‌هاي1385 الي 1391 را نشان داده شده است.




1. سهم تلفات شبكه انتقال از كل انرژي توليد و خريداري شده در سطح ولتاژانتقال و فوق توزيع.

2. شامل تلفات انرژي الكتريكي صادراتي و وارداتي نيز مي‌باشد.

3. سهم تلفات شبكه توزيع از كل انرژي توليد و خريداري شده در سطح ولتاژ شبكه توزيع.

جدول فوق نشان مي‌دهد كه سهم مصرف داخلي نيروگاه‌ها از كل توليد ناويژه روند كاهشي داشته است و در سهم تلفات شبكه انتقال نيز نسبتاً روند كاهشي مشاهده مي‌شود.

سهم تلفات شبكه توزيع در سال 1386 نسبت به سال 1385 افزايش داشته است، ولي عليرغم اينكه از سال 1386 الي سال 1389 روند كاهشي به خود گرفته، مجدداً در سال‌هاي 1390 و1391 رشد كرده است و نسبت به سال 1389 در مجموع 1/1 درصد افزايش يافته است.

اين درحالي است كه دولت (وزارت نيرو) براساس تبصره بند «ج» ماده (1) قانون هدفمند كردن يارانه‌ها مصوب 15/10/1388 مجلس شوراي اسلامي مكلف شده است تلفات شبكه‌هاي انتقال و توزيع را تا پايان برنامه پنجم توسعه به 14 درصد برساند، اما همانطور كه ملاحظه مي‌شود مجموع تلفات شبكه‌هاي انتقال و توزيع در پايان سال 1391 به 18/7 درصد رسيده است كه نسبت به سال 1390 از رشد 0/6 درصدي و نسبت به سال 1389 از رشد 1/1 درصدي برخوردار شده است و حال بايد ديد تا پايان برنامه پنجم توسعه وضعيت تلفات برق در شبكه‌هاي انتقال و توزيع چه مقدار خواهد شد.