اینکه صرفا به دنبال کاهش تحریم ها در جهت بهبود متغیرهای اقتصادی باشیم انتخابی کاملا اشتباه است و باید به زودی این رویه اصلاح شود .

گروه اقتصادی مشرق -عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه مشکلات اصلی اقتصاد ایران در شرایط کنونی ناشی از سوء مدیریت و ساختارهای نادرست اقتصادی گذشته است گفت: اینکه صرفا به دنبال کاهش تحریم ها در جهت بهبود متغیرهای اقتصادی باشیم انتخابی کاملا اشتباه است و باید به زودی این رویه اصلاح شود .

 مرتضی عزتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق توضیح داد : معتقد به این تلقی نیستم که تمام مشکلات اقتصادی کشور منتج از تحریم ها است.



وی ادامه داد : متاسفانه این نتیجه گیری نادرست و کاملا اشتباه از دولت قبل به ارث مانده است و اکنون این تلقی در میان دولتمردان فعلی نیز مشاهده می شود که باید اذعان کرد این یک افت بسیار بزرگ برای فضای سیاسی – اقتصادی کشور محسوب میشود . 

رئیس سابق پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه در پاسخ به کسانی که معتقدند تحریمهای خارجی و فشارهای بین المللی ، تنها چالش اقتصادی کشور محسوب می شود و تا هنگامی که تحریمها کاهش نیابد مشکلات اقتصادی کشور نیز تنزل نخواهد یافت با طرح این سوال گفت :" مگر قبل از تحریم ها ، اقتصاد ایران با مشکلات بزرگی مانند تورم بالا ، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری مواجه نبودیم؟!" 

وی ادامه داد : تحریمها تنها عیب های ما را عیان کرد و نشان داد ما در کجاها با مشکلات و چالش های بزرگ مواجه هستیم . بالاخره اگر تحریمها هم نبود این مشکلات به زودی آشکار میشد و لذا شاید رفع این چالش ها با عیان شدن آن در شرایط کنونی به نفع ما بوده است . 

وی در ادامه درباره یک ویژگی های یک اقتصاد مقاوم و غیر تکانه پذیر گفت : نخستین راه حرکت در مسر یک اقتصاد بدون نفت است که باید در این راه تلاش های گسترده ای صورت گیرد . وی درباره عملکرد دولت فعلی در مسیر حرکت به سمت یک اقتصاد مقاوم نیز گفت : من تاکنون چنین برنامه ای از این دولت برای حرکت در این مسیر ندیدم . 



عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که عملکرد اقتصادی دولتهای پس از جنگ تحمیلی را چگونه تحلیل میکنید ؟ توضیح داد : اگر درآمدهای نفتی سال های گذشته در بخش مولد اقتصاد سرمایه گذاری می شد ، رشد اقتصادی کشور اکنون به طور میانگین سالانه به 15 درصد می رسید که همین مسئله نشان دهنده عملکرد نامطلوب دولتهای پس از جنگ را نشان میدهند . 

رئیس سابق پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر این موضوع که بایستی ساختارهای اقتصادی کشور تغییر کند، تصریح کرد: یکی از اصلاحات اساسی که به زودی باید تغییراتی در آن صورت گیرد هزینه های دولت است.

وی با اشاره به بودجه دولت در سال 1393 گفت: بودجه باید به گونه ای تدوین میشد که دولت نتواند هر تصمیمی را اتخاذ کند.

عزتی گفت: تصمیمات دولت باید بر مبنای علم بوده و همچنین در قبال آن پاسخگو باشد . وی تاکید کرد: اگر در تهیه ساز و کار لازم جهت اتخاذ تصمیمات ، عالمانه و پاسخگویی جز الویتهای اصلی دولت باشد در این باره به راحتی می توان علاوه بر ایجاد شفافیت ، زمینه فساد و رانت را از بین ببرد.