کد خبر 29340
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۶

در حاليکه در داخل ايران ابعاد گسترش علوم مختلف و دستيابي به فناوري جديد در دستور کار مسؤولان و داشمندان جوان کشورمان قرار گرفته است، در اقصي نقاط جهان نيز دانشمندان و فرهيختگان ايراني، خلاقيت هاي علمي خود را به نمايش مي گذارند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه ايران، جديدترين گزارش در خصوص اين پيشرفت‌ها از نفوذ و حضور گسترده ايرانيان در سازمان هوافضايي آمريکا موسوم به ناسا خبر مي‌دهد.
در اين زمينه نشريه علمي نوآورد در گزارش خود مي نويسد: حضور بسيار پر رنگ متخصصان ايراني در بالاترين رده هاي سازمان هوافضايي ايالات متحده، حاکي از توانايي ها و هوش سرشار نژاد ايراني بوده که در تمام طول تاريخ و هر زمان که فرصتي براي عرضه اندام داشته به بهترين نحو خود را نشان داده است.
بر اساس گزارش منتشره در نشريه فضا و طبق آخرين آمار؛ 43 درصد کادر پژوهشي ناسا را پژوهشگران و متخصصان ايراني تشکيل مي دهند که مايه بسي مباهات و افتخار است. بويژه آنکه بدانيم در ميان اين دانشمندان نام دو تن از بانوان دانشمند ايراني نيز به چشم مي خورد. نام گروهي از اين متخصصان همراه با مسؤوليتشان عبارت است از:
پروفسور محمد جمشيدي مدير برنامه هاي داخلي ايستگاه فضايي ناسا
فيروز نادري مدير برنامه اجرايي سياره مريخ در ايستگاه فضايي ناسا
حميد برنجي عضو پژوهشگران ايستگاه فضايي ناسا
قاسم اسرار عضو هيئت مديره ايستگاه فضايي ناسا
کاظم اميدوار عضو پژوهشگران ايستگاه فضايي ناسا
رضا غفاريان مهندس لابراتوار نيرو محرکه جت ايستگاه فضايي ناسا
پروفسور پرويز معين رئيس موسسه مرکزي تحقيقاتي دانشگاه ناسا
پروفسور صمد حياتي عضو هيئت مديره ايستگاه فضايي ناسا
عبد الحميد کريمي در رابطه با ساخت موشک هاي فضايي در ناسا
فعاليت دارند خانم دکتر مقدم در آزمايشگاه پيشرانش جت در ناسا
بر روي رادارها کار ميکند و ... طبق آخرين آماري که گرفته شده و در روزنامه Space چاپ شده، 43 درصد ناسا از پژوهشگران ايراني مي‌باشد .
ذکر اين نکته نيز خالي از لطف نيست که بدانيم؛ دکتر مصطفي چمران سردار شهيد جبهه هاي خوزستان و جنگ هاي نامنظم چريکي نيز از نوابغ ايراني بود که در هنگام تحصيل در آمريکا در يکي از بخش هاي ناسا فعال بود.