کد خبر 293274
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲

پناهگاهی به بزرگی ۶ میلیون مترمربع برای حفاظت از سفره‌ماهی‌های عظیم‌الجثه در نظر گرفته شده است.

به گزارش مشرق، سفره ماهی‌های عظیم الجثه در آب‌های ساحلی در اطراف «راجا آمپات» در نواحی شرقی اندونزی زندگی می‌کنند.

این سفره ماهی «مانتا» نام دارد و به دلیل شاخک‌هایش شیطان دریا نیز نامیده می‌شود. «مانتا» یک آبزی عظیم الجثه است که بزرگ‌ترین در نوع خود است.



چینی‌ها از این ماهی برای داروهای درمانی برای بیماری سرطان و آبله مرغان استفاده می‌کنند و یکی از ماهی‌های محبوب آنهاست.

طول بال «مانتا» 9 متر و 3 تن وزن دارد. این سفره ماهی در آب‌های گرمسیری در نزدیکی صخره‌های مرجانی زندگی می‌کند.

به دلیل صید بی رویه این سفره ماهی توسط صیادان، پناهگاهی به بزرگی 6 میلیون‌متر مربع در سراسر خط ساحلی که بیش از 17 هزار جزیره قرار دارد برای حفظ این ماهی در نظر گرفته شده است. این بزرگ‌ترین پناهگاه برای حفظ این حیوان در جهان است.

یک نمونه «مانتا» به تنهایی از بدو تولد تا مرگ یک میلیون دلار از طریق جذب گردشگر به ارمغان می‌آورد. در صورتی که ماهیگیران به هر خریدار 40 تا 500 دلار می فروشند.

با توجه به گفته یک مقام ارشد وزارت امور دریایی و شیلات، اندونزی دومین  مقصد توریستی در جهان است و در حال حاضر به کشورهای دیگر مانند نیوزلند، فیلیپین، اکوادور و مکزیک در حفاظت ازاین گونه‌های باشکوه ملحق شده است.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس