یوآل اشتاینیتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی پس از گفتگوی پنج ساعته خود با وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 اظهار داشت که "کشورش حق اقدام مستقل علیه ایران را برای خود محفوظ می‌داند".

به گزارش مشرق، یوآل اشتاینیتز نوشت: وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی پس از گفتگوی پنج ساعته خود با وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران، اظهار داشت که "کشورش حق اقدام مستقل علیه ایران را برای خود محفوظ می‌داند".

وزیر اطلاعات اسرائیل گفت که این رژیم این موضوع را بارها تکرار و موضع خود را روشن ساخته که هر گونه توافقی با ایران باید متضمن برچیده‌شدن توانایی این کشور برای رسیدن به سلاح هسته‌ای باشد.

در همین حال شبکه خبری تلویزیون اسرائیل گزارش می‌دهد که ژنرال بنی گانتز، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، ایران را متهم کرد که در تمام کشورهای عرب هم مرز اسرائیل نیروهایی را آموزش داده و سلاح در اختیار آنها قرار می‌دهد تا منطقه را ناآرام کند.



همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر از روند گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران انتقاد و از نتیجه آن ابراز نگرانی کرد.

دفتر نخست وزیر رژیم اسرائیل که سخنان وی را منتشر ساخته به نقل از نتانیاهو آورده است که توافق هسته‌ای با ایران باید توانایی این کشور برای تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای را از بین ببرد.

این اظهارنظر در حالی بیان می‌شود که وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای هسته‌ای، روز شنبه در اسرائیل گفته بود که در توافق نهایی با تهران، ایران حق غنی‌سازی محدود و تحت نظارت را خواهد داشت.

اشتاینیتز گفت که مذاکره او با شرمن "بسیار مفصل" و با جنبه های دیپلماتیک، اطلاعاتی و فنی در باره برنامه اتمی ایران بوده و در راستای گفتگوهای راهبردی بین دو کشور است.

شرمن بعد از هر دور مذاکره با ایران به اسرائیل سفر می‌کند تا این کشور را در جریان امور قرار دهد. شرمن روز شنبه گفت که با این موضع اسرائیل که ایران نباید هیچ توانایی غنی سازی داشته باشد موافق نیست. او گفت که ایران احتمالا اجازه خواهد یافت یک برنامه "محدود" اتمی برای "نیازهای عملی" خود داشته باشد. شرمن گفت: "من هم دوست دارد که ایران هیچ تاسیساتی نداشته باشد. من در زندگی چیزهای زیادی می‌خواهم، اما این به معنی دستیابی من به آنها نیست."

شرمن در ادامه سفر خود به خاورمیانه از کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم دیدار خواهد کرد تا مقامات آنان را که از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، در جریان مذاکرات جامع هسته‌ای بگذارد.

منبع: العربیه