کد خبر 264123
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۳

عزا يا عزاداري طويريج يکي از انواع عزاداري هاي مرسوم ميان شيعيان عراق است.

به گزارش مشرق به نقل از وارث، در اين نوع عزاداري، عزاداران با پاي برهنه از شهري که در نزديکي کربلاي معلا قرار دارد، حرکت مي کنند و در حالي که هروله مي کنند و با دست بر سر و صورت خود مي زنند، خودشان را به حرم سالار شهيدان، أبا عبدالله الحسين (ع) مي رسانند و پس از زيارتي کوتاه مدت که چند دقيقه اي بيشتر طول نمي کشد، محل را ترک مي کنند. اين مراسم قبل از نماز ظهر و عصر از منطقه طويريج آغاز شده، به گونه‌اي كه عزاداران نماز را در ميانه‌ راه و در نزديكي خيمه‌گاه اقامه كرده و پس از خاموش كردن خيمه‌هاي آتش گرفته خود را دوان دوان و هروله‌كنان به قبله عشاق حرم حسين بن علي عليه‌السلام مي‌رسانند.
 
- یک سال روز عاشورا مرحوم علامه بحرالعلوم با عده ای از طلاب شهر کربلا به منظور خوش آمد گویی و استقبال به سمت بیرون شهر می روند. هنگامی که دسته طویریج وارد می شوند، ناگهان طلاب و همراهان مرحوم بحرالعلوم می بینند که ایشان با آن عظمت و مقام، عمامه و عبا و عصا را کنار گذاشته و خود را در میان عزاداران و سینه زنان انداختند و به سر و سینه می زنند.
 
- طويريج که نام ديگر آن "هنديه" است نام منطقه‌اي در 10 كيلومتري كربلاست كه در زمان قيام حسيني محل قبيله بني‌اسد بوده و عزاداران حسيني در كربلا به رسم دير رسيدن اين دسته در عصر عاشورا به كربلا، مراسم عزاداري خود را از اين منطقه آغاز مي‌كنند و تمام 10 كيلومتر را با پاي برهنه و هروله‌كنان لبيك مي‌گويند.