آيا ديپلماسي دولت يازدهم را بيلبوردهاي صداقت آمريكايي نشانه رفته است، يا اظهار نظرهاي عجیب مسؤولين دولت درباره بدتر بودن وضعيت كشور از آنچه كه آنها فكر مي كردند و صحبت درباره خزانه‌هاي خالي؟

گروه سیاسی مشرق- در روزهای گذشته بیلبوردهایی تحت عنوان «صداقت آمریکایی» بر در و دیوار پایتخت نصب شده بود، توجه همه را به خود جلب کرد و با واکنش‌های متفاوتي همراه بود.

این تابلوها در اصل نشان دهنده نوعی هشدار و گوشزد به سیاست‌های خصمانه آمریکا در طول تاریخ انقلاب بود و از بدبيني افكار عمومی در ايران نسبت به عدم صداقت آمريكايي‌ها در طول 34 سال انقلاب اسلامي حکایت داشت.

نکته‌ جالب توجه در این بیلبوردها این بود که هر چند طرف مذاکره کننده در بالای میز ژستی دیپلماتیک گرفته است؛ اما زیر میز همچنان از ابزار خشونت و سلاح‌هایی که به سمت مقام ایرانی نشانه رفته، استفاده می‌کند. چیزی که شاید بعد از سخنان اوباما با حجت الاسلام روحانی نیز ظهور و بروز داشت، آنجایی که رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد برای گفتگو با ایران به نظر متحدان منطقه‌ای خود خصوصا رژیم اشغالگر قدس اهمیت می‌دهد. اوباما همچنین بر وجود گزینه نظامی برابر ایران تاکید می‌کند.




نکته قابل توجه دیگری که در تصاویر طراحی شده به چشم می خورد، تصویر «دست چدنی زیر دستکش مخملی» بود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره نحوه رفتار آمريكا با جمهوري اسلامي ايران معنا پيدا مي‌كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال 1388 در حرم رضوي با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، مي‌فرمايند "دولت جديد آمريكا مي‌گويد ما مايليم با ايران مذاكره كنيم، بيائيد گذشته را فراموش كنيم. مي‌گويند ما به سمت ايران دست دراز كرديم. خوب، اين چه جور دستى است؟ اگر دستى دراز شده باشد كه يك دستكش مخمل رويش باشد، اما زيرش يك دست چدنى باشد، اين هيچ معناى خوبى ندارد. عيد را به ملت ايران تبريك مي‌گويند، اما در همان تبريك، ملت ايران را به طرفدارى از تروريسم، دنبال سلاح هسته‌اى رفتن و از اين قبيل چيزها متهم مي‌كنند!"




نصب بيلبوردهاي «صداقت آمريكايي» اما با هجمه سنگین برخی از رسانه‌های داخلی مواجه شد، رسانه‌هایی که در هفته‌های اخیر بیشترین ذوق‌زدگی را از برقراری هرگونه رابطه با آمریکا از خود نشان داده بودند. این بیلبوردها که از آمریکا و رفتار دوگانه‌اش انتقاد می‌کرد به تعبیر این رسانه‌ها حمله به سياست‌خارجي دولت عنوان شد، به طوری که انتقادات پردامنه‌اي را در روزهای اخیر در رسانه‌هاي زنجيره‌اي خود سامان دادند، انتقاداتی که نهایتا با سانسور این بیلبوردهای تبلیغاتی توسط شهرداری تکمیل شد.


اعتراض روزنامه اعتماد به بیلبوردهای «صداقت آمریکایی»

در همین راستا، روزنامه بهار از مجموعه رسانه‌های اصلاح‌طلب، روز گذشته ضمن انتقاد از نصب این بیلبوردها در سطح شهر، نوشت: "شهروندان تهرانی چند روز است صبحشان را با پوسترها و بنرهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» آغاز می‌کنند. این پوسترها در همه نقاط شهر هستند هر جایی که امکانی برای بهتر دیده شدن بوده یک پوستر «صداقت آمریکایی» نصب شده است. پوسترهایی که با طرح‌های متفاوت سعی در القای یک مضمون مشابه دارند: «آمریکا قابل اعتماد نیست."

در ادامه این مطلب آمده است: "نمایندگان مجلس گفته‌اند در جلسه روز یکشنبه (فردا) این موضوع را در کمیسیون امور داخلی و شوراها بررسی می‌کنند." این روزنامه بدون هیچ اشاره‌ای به سیاست‌های فریبکارانه و دوگانه آمریکا، نصب چنین بیلبوردهایی در سطح شهر را اقدامی سیاسی علیه دولت عنوان کرد و نوشت: «پیگیری‌ برای تماس با طراحان پوسترها هم درنهایت به این نتیجه رسید که آن‌ها به‌ زودی در بیانیه‌ای پاسخ منتقدان را خواهند داد. منتقدانی که نصب این پوسترها را اقدامی سیاسی علیه دولت روحانی می‌دانند و موافقان آن معتقدند که جامعه نسبت به موضوع مذاکره با آمریکا واکنش دارد و به این ترتیب واکنشش را نشان داده است.»


روزنامه آرمان رواط عمومی بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» را ابهام‌آمیز خواند

اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا این بیلبوردها دیپلماسی دولت را هدف قرار داده‌اند و یا هجمه سنگین این رسانه‌ها ریشه در موضوعی فراتر از بیلبوردهای تبلیغاتی دارد.


  • خاموش کردن فریاد مردمی «مرگ بر آمریکا» پشت پرده هجمه به بیلبوردهای شهرداری

پرویز سروری عضو شورای شهر تهران در این خصوص می‌گوید: «اخیراً تابلوهای تبلیغاتی زیبایی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران با عنوان صداقت آمریکایی در سطح شهر نصب شد که موجب خشنودی مردم تهران شد. بیلبوردهایی که هوشمندانه طراحی شده و تذکراتی را در خصوص اینکه آمریکا به دنبال نتیجه در مذاکرات نیست و صادقانه نیز در این مذاکرات حاضر نمی‌شود به دنبال داشت.» به گفته این عضو شورای شهر تهران اما ناگهان مشاهده می‌کنیم که هجوم گسترده‌ای علیه این اقدامات که صرفاً منوط به این تابلوها هم نیست در کشور ایجاد می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران، خاموش کردن فریاد مردمی «مرگ بر آمریکا» در روز 13 آبان را پشت پرده هجمه به بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» می‌خواند و می‌گوید: «این عده با فشار به صدا و سیما به دنبال این هستند که سرود «آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو» روز 13 آبان از تلویزیون پخش نشود. عده‌ای واگرا و منفعل که مرعوب دشمن هستند در برخی مناصب حضور دارند که سعی می‌کند فضای داخلی را به فضای قبرستان تبدیل کرده و اجازه ندهند هیچ صدای اعتراضی علیه آمریکا شنیده شود.»

سروری تاکید کرد: این افراد  اقدامات آمریکا در 8 سال جنگ تحمیلی، ترور هسته‌ای دانشمندان و هماهنگی کامل با اسرائیل را در مقابله با جریان‌های اسلامی و ریختن میلیونها خون پاک در منطقه نادیده می‌گیرند و در نقشی کرنش مابانه سعی می‌کند مذاکره را به کرنش کاملی در مقابل دشمن تبدیل کنند.



تخریب اقدامات ارزشی و انقلابی به بهانه حمایت از دولت

همچنین محسن پیرهادی عضو دیگر شورای شهر تهران در خصوص نصب بیلبوردهای مخالفت مذاکره با آمریکا در خیابان‌های تهران و برخی حواشی مطرح‌شده درباره آن، گفت: اشکالاتی به این موضوع وارد است که این اشکالات، اشکالات خوبی نبود. یعنی اگر می‌خواهیم به دولت و تیم مذاکره‌کننده کمک کنیم، باید از گفتمان انقلاب اسلامی که همان ظلم‌ستیزی است، صیانت کنیم.

پیرهادی خاطرنشان کرد: «باید به نیروهای مؤمن و انقلابی خود اعتماد کنیم. اینکه عده‌ای از دوستان ما به‌ صورت خودجوش از سوی تشکل‌های مردم ‌نهادی مثل سازمان فرهنگی اوج  و یا خانه طراحان انقلاب اسلامی این اقدام را انجام داده‌اند و این پوسترها و بنرها را طراحی کردند، قابل تقدیر است.»

وی بیان کرد: موضوع طراحی این پوسترها فراتر از حاشیه‌هایی است که بعضی از بدخواهان برای آن درست می‌کنند و ما کاری نداریم چه‌کسی مجوز نصب این بنرها را صادر کرده است، مهم این است که این اقدام، اقدام بسیار ارزشمندی بوده است.  این یک اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام بوده است و شیطنت برخی برای پایین آوردن ارزش این کار صورت گرفته است.

  • آیا بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» دیپلماسی دولت را هدف قرار داده‌اند؟

اکنون که نظام درباره مذاکرات موردی با آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی، جوازهای مشروط و کوتاه مدّتی داده است، بدبینی بخشی از افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات؛ نه یک تهدید بلکه یک فرصت بزرگ برای تیم مذاکره کننده است.

نظام استكبار بايد بداند که مردم سیاست‌های خصمانه آنها را در قبال جمهوری اسلامی را از یاد نبرده و تیم مذاکره کننده فعلی از سوی مردم و افکار عمومی کشورش تحت فشار است نه اینکه همه مردم و مسئولین بخاطر مشکلات معیشتی، خواهان "رابطه با آمریکا" هستند و برای مذاکرات انتظار می‌کشند.



جاي اين سؤال است كه چرا مطبوعات زنجيره‌اي از سخنان عجیب رئيس جمهور درباره خزانه‌هاي خالي دولت آن هم قبل از مذاكرات ژنو كه باعث مي‌شود تيم مذاكره كننده مقابل طرف غربي با دست خالي پاي ميز مذاكره بنشيند، انتقادي نكردند؟
آيا ديپلماسي دولت يازدهم را بيلبوردهاي صداقت آمريكايي نشانه رفته است، يا اظهار نظرهاي مسؤولين دولت درباره بدتر بودن وضعيت كشور از آنچه كه آنها فكر مي كردند؟
آيا ديپلماسي دولت يازدهم را بيلبوردهاي صداقت آمريكايي نشانه رفته است، يا امتياز دادن بدون ما به ازاي واقعي به نظام استكبار؟
آيا ديپلماسي دولت را بيلبوردهاي صداقت آمريكايي نشانه رفته است يا عدم توجه مسؤولان به توليد داخلي و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي؟

آيا بيلبوردهاي صداقت آمريكايي ديپلماسي دولت يازدهم را هدف قرار داده است يا استفاده از واژه سياست خارجي به عنوان كليد حل مشكلات كشور و مشتاق كردن طرف غربي براي ادامه تحريم‌ها؟

آيا بيلبوردهاي صداقت آمريكايي ديپلماسي دولت را تضعيف مي‌كند يا وارونه نشان دادن فضاي كشور براي ذوق زدگي مردم ايران براي برقراري رابطه با شيطان بزرگ؟

متاسفانه ذوق‌زدگي برخي رسانه‌های داخلی از موضوع مذاکره با آمریکا و نيز برخي اظهارات غير مسئولانه درباره شعار مردمی "مرگ بر آمريكا"، القا کننده ضعف درونی کشور مقابل سیاست‌های دشمن است که نهایتاً باعث تضعيف قدرت چانه زنی تیم هسته‌ای کشور می شود.

باید گفت برخی رسانه‌های داخلی تُندرو که در هفته‌های اخیر نهایت ذوق‌زدگی و وادادگی را از مذاکره با طرف آمریکایی نشان داده‌ بودند و حتی علیه شعار مردمی "مرگ بر آمریکا" موضع گرفته بودند، بیشترین فرصت را به طرف آمریکایی دادند و موجب تضعیف قدرت چانه زنی تیم مذاکره کننده ایرانی شدند.

مقام معظم رهبري به خوبي و به روشني مبناي مذاكره با استكبار و عدم اعتماد جمهوري اسلامي ايران به ايالات متحده آمريكا را مشخص كرده و فرمودند: "كه ما به هيئت ديپلماسى ملّت عزيزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبين هستيم؛ البتّه به آمريكايىها بدبينيم؛ به آنها هيچ اعتمادى نداريم. ما دولت ايالات متّحدهى آمريكا را دولتى غيرقابل اعتماد ميدانيم؛ دولتى خودبرتربين، دولتى غيرمنطقى و عهدشكن، دولتى سخت در پنجهى تصرّف و اقتدار شبكهى صهيونيسم بينالمللى - كه بهخاطر رعايت خواستهها و منافع نامشروع شبكهى صهيونيستى بينالمللى مجبورند با رژيم غاصب و جعلى اشغالكنندهى فلسطين مماشات كنند، در مقابل او نرمش نشان بدهند؛ اسمش را ميگذارند منافع آمريكا، در حالى كه بكلّى منافع ملّى آمريكا با آنچه امروز اينها در حمايت از [آن] رژيم جعلى انجام ميدهند، منافات دارد؛ از همهى دنيا دولت ايالات متّحدهى آمريكا باج ميگيرد و به رژيم جعلى صهيونيستى باج ميدهد؛ اين حقايق را ما داريم مشاهده ميكنيم - به دولت آمريكا اعتمادى نداريم."