کد خبر 24223
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۰۲:۰۸

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مراسم يادواره شهدا و رزمندگان عمليات کربلاي 5 به برخي از ناگفته‌هاي اين عمليات پرداخت.<BR>

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، سردار سرلشگر 'سيد يحيي رحيم صفوي' شامگاه پنجشنبه در حسينيه شهداي بسيج تهران گفت: اين عمليات در شرايط بسيار پيچيده سياسي نظامي داخلي و بين‌المللي، انجام شد.
دستيار ارشد مقام معظم رهبري افزود: در سال 1365 محور تبليغاتي در کشور بر اين بود که عمليات سرنوشت ‌سازي قرار است انجام شود، از همين رو کشور خود را براي يک عمليات بزرگ آماده مي‌کرد. اما پس از چند ماه کار و برنامه‌ريزي، اجراي عملياتي با نام کربلاي 4 به دليل لو رفتن توسط فرد خبيثي که بعدها پناه شد، با شکست مواجه شد.
دستيار ارشد رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه براي اين عمليات 30 هزار پاسدار رسمي به جنوب اعزام شده بودند، يادآور شد که عمليات کربلاي 4 در همان نيم روز مجبور به توقف شد زيرا بررسي ما در همان چند ساعت شروع عمليات نشان داد که نيروهاي عراقي به تمام محورهاي مورد نظر عملياتي ما آگاهي کاملي داشتند.
سردار صفوي گفت: بعد از اين مساله تصميم به اجراي عمليات جديد در کنار شرق بصره گرفته شد. انجام اين عمليات از نظر سياسي و شرايط خاص آن زمان بسيار حياتي و مهم بود و براين اساس تجهيزات زيادي براي آن فراهم شد.
فرمانده سابق سپاه پاسداران در ادامه افزود: با توجه به نتايج عمليات کربلاي 4 و شرايط خاص آن زمان، طي 15 روز عمليات کربلاي 5 طرح‌ريزي شد و در ساعت يک و 30 دقيقه بامداد 19 ديماه 1365 در حالي که فرماندهان عراقي در مرخصي بسر مي‌بردند، در يک غافلگيري استرتژيکي از منطقه‌اي که به هيچ عنوان دشمن تصور حمله از آن نقطه را نداشت، اين عمليات شروع شد.
وي تصريح کرد:‌ دشمن در آن زمان به هيچ عنوان تصور نمي‌کرد که بعد از شکست عمليات کربلاي 4 در طي 15 روز عمليات ديگري با شرايط و ويژگي‌هاي خاص انجام شود.
صفوي به شرايط منطقه‌اي که عمليات کربلاي 5 از آنجا آغاز شد، اشاره کرد و گفت: منطقه کانال پرورش ماهي، جايي بود که دشمن با کمک کارشناسان نظامي غربي مستحکمترين خطوط دفاعي را در شلمچه براي حفاظت از شهر بصره ايجاد و اعلام کرده بود که ايراني‌ها به هيچ عنوان نمي‌توانند از اين موانع عبور کنند.
دستيار ارشد رهبر معظم انقلاب يادآور شد: سرعت عمليات بنحوي بود که لشکر 27 محمد رسول‌الله فقط دو ساعت بعد از آغاز عمليات توانست از اين کانال عبور کند. در واقع عمليات بگونه‌اي انجام شد که در دو روز نخست عراقي‌ها متوجه حمله نيروهاي ايراني نشدند.
سردار صفوي با بيان اينکه سه قرارگاه کربلا، قدس و نجف با حدود 27 يگان سپاه در اين عمليات شرکت داشتند، افزود: شکستن خط شلمچه براي عراق غيرقابل تصور بود.
وي افزود: روز سوم عمليات، جانشين و وزير دفاع صدام همراه با دو سوم ارتش عراق براي بازپس‌گيري مناطق تصرف شده توسط نيروهاي ايراني وارد منطقه شدند.
رحيم صفوي گفت: عمليات با شدت ادامه داشت بطوري که در طي 15 شبانه روز جنگي بسيار سخت در منطقه به وقوع پيوست، با اين حال دشمن هرچه تلاش کرد نتوانست رزمندگان ايراني را که با شجاعت و مقاومت، حماسه عاشورايي آفريدند، از مناطق تصرف شده، بيرون کند.
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ادامه به اقدامات اطلاعاتي ايران بعد از استقرار در منطقه اشاره کرد و گفت: با وجود کمک‌هاي کارشناسان نظامي غربي به عراق، ضمن آنکه خطوط تلفن باسيم بصره شنود مي‌شد،سخنان فرماندهان عراقي با تلفن‌هاي بي‌سيم برد بلند بين بصره و بغداد هم که رمزگذاري شده بود، به راحتي رمزگشايي و شنود مي‌شد.
سردار صفوي در ادامه سخنان خود به حضور متحد نيروهاي ارتشي و سپاهي در اين عمليات در بخش‌هاي مختلف اشاره کرد و گفت: در اين عمليات، پشتيباني نيروي هواي و سيستم پدافند هوايي و توپخانه ارتش نيز حضور بسيار فعالي داشتند بطوري که حجم عمليات و آتش توپخانه دو طرف به شدت سنگين بود.
وي گفت: در طي 15 شبانه‌روزي که عمليات اجرا مي شد فقط توپخانه نيروي زميني سپاه و ارتش، 385 هزار و 875 گلوله بر سر نيروهاي عراقي ريختند. هرچند که حجم آتش دشمن نيز بيش از اين ميزان بود.
دستيار ارشد مقام معظم رهبري به نتايج اين عمليات نيز اشاره کرد و گفت:‌ در اين عمليات بيش از 2 هزار و 650 عراقي اسير شدند که صدها نفر از آنان از افسران و فرماندهان نظامي عراقي بودند.
رحيم صفوي خاطرنشان کرد که به دليل اهميت عمليات کربلاي 5، اين افسران و فرماندهان اسير شده در همان منطقه براي بررسي شرايط عملياتي مورد بازجويي و تخليه اطلاعاتي قرار گرفتند.
سردار صفوي در باره تعداد شهدا و مجروحان رزمندگان ايران در عمليات کربلاي 5 گفت: دراين عمليات هفت هزار و 651 رزمنده ايراني به شهادت رسيدند که 400 نفر از آنها از فرماندهان بودند. همچنين 53 هزار و 299 نفر مجروح و 3 هزار و 522 نفر نيز مفقودالااثر شدند .
رحيم صفوي يادآور شد که در اين عمليات، لشکر بدر نيز با 16 هزار نيروي عراقي همراه با نيروهاي ايراني جنگيدند.
فرمانده سابق سپاه پاسداران همچنين به برخي ديگر از نتايج عمليات کربلاي 5 نيز اشاره کرد و گفت: آمريکا و شوروي و برخي از کشورهاي اروپايي نظير فرانسه و آلمان بعد از اجراي اين عمليات مات و متحير ماندند زيرا تصور نمي‌کردند يکسال بعد از فتح فاو در بهمن‌ماه سال 1364، عمليات بزرگ ديگري را نيروهاي ايراني انجام دهند.
به گفته وي، اين عمليات سبب شد تا آمريکا که حامي اصلي عراق در جنگ هشت ساله عليه ايران بود، دچار شک و ترديد شود که ادامه اين روند سبب از هم پاشيده شدن عراق خواهد شد. ازاين رو براي پشتيباني از اين کشور در منطقه خليج فارس وارد جنگ با ايران شد.
سردار صفوي ساقط کردن هواپيماي مسافربري، هدف قرار دادن سکوهاي نفتي، بمباران جزيره خارک که 90 درصد صادرات نفت کشور از آن انجام مي‌شود را از جمله اقدامات نظامي نيروهاي آمريکايي عليه کشورمان در منطقه خليج‌فارس ذکر کرد و افزود:‌ نيروي دريايي سپاه نيز در اقدام مقابله به مثل 41 عمليات در خليج فارس انجام داد که از جمله آنها مي‌توان به هدف قرار دادن بالگرد آپاچي آمريکا و ناو جنگي اين کشور (سال 1367) اشاره کرد.
وي همچنين افزود: در آن سال شرايط جنگ بنحوي از سوي امريکا پيش رفت که به دريا کشيده شد ا ز اين رو ناوگان پنجم آمريکا به منطقه آمد.
دستيار ارشد رهبر معظم انقلاب در توضيح ديگر اقدمات آمريکا در حمايت از عراق در اواخر جنگ هشت ساله عليه ايران و متحدانش به افزايش برد موشکي عراق از 300 به 700 کيلومتر و کشاندن جنگ به شهرها اشاره کرد و گفت: اين مساله سبب شد درسال 1365 تعداد 12 هزار نفر از مردم ايران بر اثر بمباران شهرهاي مختلف کشور، به شهادت برسند.
وي افزود: با اين حال بعد از عمليات کربلاي 5 ، آمريکا ، شوروي و حاميان عراق مجبور شدند به خواسته‌هاي سياسي ايران در قطعنامه 598 تن دهند و اين قطعنامه را چند ماه بعد تصويب کنند؛ اگرچه ايران قطعنامه را در سال 1368 پذيرفت.
** شهداء بنيانگذار مکتب مقاومت اسلامي هستند
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا در ادامه با اداي احترام به شهداي هشت سال دفاع مقدس بويژه شهداي کربلاي 5 گفت: شهداي هشت سال دفاع مقدس شجاع‌ترين مومن‌ترين افراد ملت ايران بودند و تا آخرين روزهاي دفاع مقدس يک لحظه ترديد به خود راه ندادند و بر سر عهد و پيماني که با خدا بسته بودند، ماندند.
وي با بيان اينکه شهدا بنيانگذاران مکتب مقاومت اسلامي در جهان بودند، تصريح کرد:‌ اکنون اين مقاومت درلبنان و فلسطين اشغالي تکرار شده است.
صفوي در ادامه با تشريح اوضاع لبنان، مقاومت اين کشور را نشات گرفته از مقاومت رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس دانست و تصريح کرد: مقاومت حماس نيز تجلي مکتبي است که شهداي انقلاب، اين مکتب را بنيانگذاري کردند.