کد خبر 226434
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۱

در بخشی از بیانیه اختتامیه نهمین همایش دکترین مهدویت آمده است: در مباحث مهدویت باید به دنبال راهبردی نوین فرهنگ مهدویت بود، از این رو در این همایش کوشش شد تا با طرح مسئله تربیت مهدوی، مباحث نظری به عرصه عملی کشانده شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، اختتامیه نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت  با حضور مسئولان کشوری و لشکری در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.
 
در این همایش حجت الاسلام پورسیدآقایی، دبیر نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت بیانیه اختتامیه همایش را قرائت کرد.
 
در بخشی از این بیانیه آمده است: سلام بر همه حجج الهی، حضرت آدم، نوح، ابراهیم، موسی، مسیح و محمد. سلام بر جانشینان انبیای الهی و دوازده جانشیت معصوم خاتم و سلام بر حجت زمان و امام دوران و تنها کشتی امن و نجات الهی برای انسان معاصر در دریای امواج سهمگین فتنه های کور،  سلام بر تنها چراغ باقیمانده هدایت الهی در ظلمت کده الهی، سلام بر آخرین ذخیره الهی در دنیای پر تزاحم و درگیری های طاقت فرسا، سلام بر عالم بلند و رهبر فراتاریخی بشر در عصر تاریکی ها و سیاهی ها، سلام بر رمز و راز رشد و شکوفایی شیعه در طول تاریخ و گره های کور و پیچ های سخت آن.
 
در این بیانیه آمده است: در تربیت زمینه ساز ظهور مهم‌ترین مسئله ترسیم و تببین جایگاه امام در طرح تربیتی اسلام و مبانی و اهداف این تربیت و تدوین راهبردها و راهکارهای دستیابی به آن است، دست اندرکاران همایش در نهمین همایش دکترین مهدویت، به این نتیجه رسیدند که پس از چندین سال طرح مباحث بنیادین و نظری در مباحث مهدویت باید به دنبال راهبردی نوین و عملیاتی کردن فرهنگ مهدویت بود، از این رو در این همایش کوشش شد تا با طرح مسئله تربیت مهدوی، مباحث نظری به عرصه عملی کشانده شود و با تدوین راهکارها و راهبردها، الگوهای تربیت مورد گفت‌وگو قرار گیرد.
 
این بیانیه می‌افزاید: در این راستا شاید هنوز در ابتدای راه باشیم زیرا تدوین راهبردها فرایندی دشوار و پیچیده و نیازمند کوشش جمعی مستمر اندیشمندان و پژوهشگران است، اما این همایش شاید بتواند آغازی بر این راه باشد و ذهن عده ای از اندیشمندان را به خود جمع کند تا به دنبال طرح الگوهایی اخلاقی و تربیتی باشیم که در آن فکر، احساس، عواطف و رفتار مسلمانان مبتنی بر باور مساله مهدویت باشد به طوری که مسلمانان و دین داران بتوانند در عصر ما که دوره غیبت است راهکارهایی را بیابند که در آنها اعتقاد به مهدویت محوریت داشته باشد.
 
در بخشی از این بیانیه در خصوص دستاوردها و پیشنهادهای این همایش آمده است: توجه به اندیشه های پنهان مانده مهدویت و تاثیر آن بر تربیت مهدوی، عملی کردن مباحث دکترین مهدویت بر مباحث کاربردی، گردآوری اندیشمندان جهان و منجی باوران، مهدوی پژوهان و گفتوگو درباره کارکرد مهدویت در عرصه تربیت دینی.
 
همچنین در این بیانیه مطرح شده است: حوزه ها و مراکز علمی و دانشگاهی به تببین بیشتر این آموزه بالنده کلیدی پرداخته و رویکردهای کلامی، حدیثی و تاریخی و سیاسی و تربیتی و اخلاق و راهبردی آن را مورد واکاوی قرار دهند و همچنان که در حوزه های علمیه سطح سه و سطح چهار یعنی کارشناسی ارشد و دکترا این رشته تاسیس شده است. در مقاطع عالی و مراکز دانشگاهی هم این چنین شود.
 
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است:  انتظار آن است که سازمان و نهادهای فرهنگی و تربیتی مجالی را فراهم سازند که پژوهشگران برگزیده که توانستند راهبردهای واقعی و محیط پایه را در تحقیقات خود به دست آورند و در معرض بهره برداری از نخبگان قرار داده و زمینه های آن را فراهم سازند، سازمان های مسئول در تربیت نقش مربیان در سطوح مختلف جامعه زمینه مناسبی را برای افزایش سطح مهارت های تربیتی و اجتماعی در مادران و خانواده های جوان اسلامی فراهم آورده و دست اندرکاران قوای مقننه و مجریه به نقش و جایگاه تربیت دینی و مهدوی در خانواده های مسلمان فراهم و مهارت های بروز شده را تامین کنند.
 
این بیانیه می افزاید: از دستگاه های مسئول در فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست داریم که الگوی مرجع تربیتی در جامعه را به مثابه الگوی برگزیده در شاخص های برجسته ساز مشخص کرده و ماموریت سازمان مربوطه در این گزنیش را مکلف کنند تا چهره های ماندگار و قابل رجوع به جامعه معرفی شود.
 
در بخش پایانی این بیانیه با اشاره به حماسه سیاسی مردم در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، آمده است:  با قدردانی و تکریم حضور جامعه مهدوی در آفرینش حماسه سیاسی 24 خرداد در لبیک به امام خامنه ای، از رئیس جمهور منتخب مردم، درخواست می کنیم که خدمت گزاران مهدوی یاور و انقلابی بار دیگری در حرکتی هم افزا آمادگی‌های زمینه سازی را همچون همیشه پر اجماع و پر موفقیت به پیش برند.
 
حجت الاسلام پورسیدآقایی موضوع دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت را «اخلاق زمینه ساز، و راهبردها و راهکارها» عنوان کرد.
 
نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در حالی به کار خود در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما پایان داد که در طی دو روز برگزاری این همایش از 2 تا 3 تیرماه جاری مهدی پژوهان مختلفی از سراسر جهان حضور داشتند تا شاید دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با عنوان «اخلاق زمینه‌ساز، راهبردها و راهکارها» را با حضور صاحب بزرگوار آن برگزار کنند.