کد خبر 224119
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷

حسین پارسایی با نگارش مهرداد رایانی مخصوص به سراغ رمان ماندگار «دا» و رخدادها و شخصیت‌هایش رفته و قرار است آن را به صحنه تئاتر بیاورد.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، حسین پارسایی کارگردان تئاتر که در کارنامه خود بیشتر به آثار مذهبی پرداخته و چندی پیش نمایش «سردار مهر و ماه» را در تالار وحدت به صحنه برده است،‌ قصد دارد یک رئال اجتماعی را به صحنه ببرد.

حسین پارسایی در این رابطه اظهار داشت: نمایش «شهسواران را چه شد؟» نوشته مهرداد رایانی مخصوص است که از 24 شهریور ماه به مدت یک ماه در تالار اندیشه حوزه هنری به صحنه می‌رود.

وی ادامه داد: این نمایش موضوعی اجتماعی دارد که بر اساس چند مستند دفاع مقدس به ویژه شخصیت اصلی رمان «دا» و تنی چند از رخدادها و شخصیت‌های آن است؛ در واقع نویسنده «شهسواران را چه شد؟» از شخصیت‌های اصلی رمان «دا» و تنی چند از شخصیت‌های واقعی و مستند خرمشهر بهره گرفته است.

کارگردان «سردار مهر و ماه» تصریح کرد: در حال حاضر این اثر آخرین مراحل پیش‌تولید را طی می‌کند و در آن بازیگران سرشناس تئاتر حضور پیدا خواهند کرد.

پارسایی در بیان خلاصه داستان نمایش «شهسواران را چه شد؟» گفت: زینب زمانی یکی از بازماندگان جنگ تحمیلی در خرمشهر که خاطرات او بارها به چاپ رسیده است و مقاومت و پایداری او زبان زد است، اشیا و اسناد موزه‌ای قابل توجهی دارد. او در تلاش است که در بین حفار‌ی‌ها و ساخت‌و‌سازهای عظیم واحدهای تجاری که در خرمشهر در حال وقوع است، یک موزه کوچک جنگ برای ثبت و ضبط خاطرات عظیم جنگ و دسترسی آن به آیندگان احداث کند که ناگهان خبر می‌رسد در یکی از میادین که در گذشته منطقه مهم دفاعی بوده است و اکنون در حال حفاری برای احداث یک مجتمع بزرگ تجاری است تعدادی پلاک و بقایای اجساد مربوط به سقوط خرمشهر کشف شده است....

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است چند نهاد فرهنگی نیز از این نمایش حمایت کنند.