شاعری که لائیک‌ها متهم به مزدوری‌اش می‌کنند خرج خانه اجاره‌ای‌اش را هم ندارد

به گزارش مشرق، چهارمین مراسم «شب شاعر» در نکوداشت مقام ادبی و اخلاقی شاعر و ترانه سرای انقلاب اسلامی، قادر طهماسبی (فرید) شب گذشته در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما در این مراسم شاعرانی همچون یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، علی‌محمد مودب، فاطمه طارمی، مرتضی امیری اسفندقه، رحیم زریان، رضا اسماعیلی، حاج علی انسانی(مداح)، علی داوودی و قاسم سرافان حضور داشتند و به بیان سخنانی پرداختند.

دراین مراسم همچنین مستندی از زندگی قادر طهماسبی (فرید) به کارگردانی حمید عبدالله زاده به نمایش در آمد.

 
میرشکاک: شریعتی در نثر و «فرید» حق حضرت زینب(س) را ادا کردند

در چهارمین شب شاعر، یوسفعلی میرشکاک گفت: فرید، ترک سپاهانی است و زمانی که روح مریخی و حماسی با وجوه زهروی پیوند می خورد، حاصلش «فرید» می شود.

ما فقط می گوییم مرگ بر آمریکا در حالی که خودمان ادای غرب را در می آوریم، اگر توقع داشته باشیم که در این روزگار شاعرانی پدید آیند که مانند مولانا، عطار، سعدی و... صدها و هزارها شعر ماندگار داشته باشند توقع بی جایی است چرا که شعر و شاعری از متن به حاشیه رفته است.

برای فجیع ترین فیلمی که اگر هم اکران شود نهایتا یک ماه در خاطره ها می ماند معادل تمام زندگی شاعران هزینه می شود در حالی که شعر در ذهن تاریخ می ماند.

این شاعر کشورمان گفت: اولین کسی که در نثر به شأن و منزلت حضرت زینب پرداخت، شریعتی بود و اولین شاعری که حق حضرت زینب را ادا کرد «فرید» است.

بارها و بارها گفتند شعر ثروت ملی است و موهبت ماست ولی در این زمینه اتفاقی نمی افتد و مسئولان وعده می دهند ولی بر خلافش عمل می کنند.

فیلم ساختن کار بسیار آسانی است و کسانی که دوربین کش شهید آوینی بودند در حال حاضر فیلمسازی می کنند.

اینگونه نمی‌توان حق فرید را ادا کرد. او از کسانی است که بی‌اعتنایی زیادی به او شده اما نشنیدم که بنالد. جالب است بدانید غالب اوقات در این جامعه شاعر و ادیبی که از سوی روشنفکران و لائیک‌ها متهم به مزدوری است برای تامین گرما و سرمای منزل استیجاری خود نیز دچار مشکل است. این فصل هم می‌گذرد، اما شاعران ما می‌مانند.

میرشکاک تاکید کرد: جبروت‌های سیاسی می‌ریزند، اما نام فرید بالاتر از هر عنوانی باقی می‌ماند که در این سرزمین سعی دارند به زور مدرک قلابی دانشگاهی در کشور بمانند. برای فرید آرزو می‌کنم که در نهایت به آن پری که در شعرش تصویر می‌کشد، برسد.


اگر امثال فرید نبودند تحمل فضای دوزخ پایتخت دشوار بود، این همزاد عشق و حماسه، سالهاست که در انزوا زندگی می کند و کل جامعه، دین و آیین انقلاب را به خلوت خود برده است.

فرید اسوه خوبی است برای شاعران جوان که گمان نکنند تنها با حضور در میان شعرای دیگر جز معاصرین به حساب می آیند؛ معاصر شدن ممکن است ولی مهم ماندگاری زبان است و فرید، اشعار ماندگار بسیاری دارد.

در حق فرید بی اعتنایی های زیادی صورت گرفته است ولی وی هیچوقت از این مسئله گله نکرد، حق فرید و سایر شعرا با برگزاری چنین مراسم هایی ادا نمی شود و ادا کردن حقوق این افراد کار دشواری است.


زریان: «فرید»  در شعر انقلاب، کلامی پویا دارد

رحیم زریان، شاعر و منتقد ادبی نیز در این مراسم گفت: «فرید» جزو شاعران آیینی و مذهبی است؛ آشنایی من با فرید به  سال 1361 بر می گردد و فرید را می توان از چهره های ماندگار و ارزشمند شعر انقلاب به شمار آورد.

استاد طهماسبی در شعر انقلاب، کلامی پویا و شعرهای بسیاری ارزنده ای دارد، اظهار داشت: شعر «سبکباران خرامیدند و رفتند» و کاری که در ارتباط با حضرت زینت سروده یکی از کارهای بسیار قدرتمند و ماندگار بعد از انقلاب است.
 

محدثی خراسانی: نقش حماسی حضرت زینب با شعر «فرید» تبیین شده است

در ادامه مصطفی محدثی خراسانی گفت: فرید در شعر انقلاب چهره منحصر به فردی است؛ همانگونه که سیدحسن حسینی، قیصرامین پور، میرشکاک، علی موسوی گرمارودی جز چهره های منحصر به فرد انقلاب هستند.

یکی از پیشگامان تعبیر بصیرت که در 40 سال اخیر متداول شده، «فرید» است و وی در اشعارش به روشنی هشدارهایی را می دهد و در برخی آثار «فرید» حوادثی که بعد از 20 سال اتفاق افتاده را می توان مشاهده کرد.


فرید با غزل «کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود» تعریف درستی از حضرت زینب ارائه کرده است و و جایگاه اساسی و نقش این حضرت را در حماسه حسینی به تصویر کشیده است.


رضا اسماعیلی: آیندگان افرادی مثل «فرید» را می شناسند

در ادامه این مراسم رضا اسماعیلی، شاعر گفت: ما مقوله ای به نام حجاب معاصرت را داریم به این معنی که چشم مان از دیدن بزرگی بزرگانی که با ما هم دوره هستند عاجز است وگرنه بدون هیچگونه اغراض بسیاری از شاعران دوران انقلاب که «فرید» هم جزو آنهاست از نام آوران ادب پارسی به شمار می روند که انشاءالله آیندگان این چهره های شاخص را خواهند شناخت.

قادر طهماسبی در 3 حوزه آثار فاخری دارد؛ او در عرصه شعر چهره ای معترض و ابوذرگونه دارد و در جبهه مردم، بازی می کند و هرگاه انحرافی در انقلاب به وجود آمده در شعرهایش به آن اشاره کرده و خواستار اصلاح آن انحراف شده است.


امام می گفتند ما ملت گریه سیاسی هستیم و اگر هم گریه می کنیم، گریه مان مردم جهان را بیدار می کند، استاد طهماسبی در حوزه شعر آیینی سیمای حماسی و پیامبرگونه دارد. متاسفانه شعر آیینی ما به آسیب های فراوانی مبتلا شده ولی در آثار آیینی «فرید» با حماسه و پیام روبه رو هستیم و پیام انقلابی و بیدادگرانه در کالبد این آثار وجود دارد.

مقام معظم رهبری بارها یادآوری کرده اند که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و اکثر سیاستمداران انقلاب اسلامی اهل کتاب هستند و جای تعجب است در انقلابی که پیشانی نوشته آن فرهنگ است، اصحاب فرهنگ تا این حد مظلوم و غریب واقع می شوند.


این شاعر کشورمان در همین زمینه اضافه کرد: عارف یعنی کسی که اهل حکمت، معرفت و بصیرت است و «فرید» به معنای کامل کلمه، عارف به حساب می آید و کسی است که درد مظلوم و دین دارد و همین ویژگی ها باعث شده که اشعار فرید در ذهن و قلب مردم جای بگیرد.

اسماعیلی ادامه داد: همانگونه که پیامبر (ص) برای احیای مکارم اخلاقی برانگیخته شده، رسالت شاعران نیز احیای مکارم اخلاقی است.


این شاعر کشورمان اضافه کرد: در تمام آثار «فرید» آموزه های اخلاقی دیده می شود و شعر وی ترویج کننده اخلاق،درستی، پاکی و... است.

ممکن است عده ای سوال کنند که چرا «فرید» کمتر دیده می شود، کسی که به معنی واقعی کلمه عارف و اهل حکمت و معرفت و بصیرت باشد، در خلوت خود با خدایش انس می گیرد و محصول این خلوت را به جامعه بر می گرداند.

«فرید» در اشعارش به دنبال صنعت گری نبوده، بلکه همیشه حرفش را بدون ابهام و ایهام بیان می کند و به خاطر همین است که شعری بسیار شفاف، صریح و انقلابی ارائه می دهد.

اسماعیلی در پایان سخنانش اشعاری از قادر طهماسبی را خواند و گفت: «فرید» کرامت های والای انسانی را با عجوزه شگرد دهر معامله نمی کند و به همین دلیل است که محجور است و در هوای ملکوتی تنفس می کند.

وی خاطر نشان کرد: در نگاه فرید تمام زشتی و پلیدی ها در قالب دیو و تمام خوبی ها و کرامات در چهره خداوند قرار دارند؛ در واقع شعرهای «فرید» حکم همان شیخی را دارد که با شب چراغ معرفت و عقلانیت در کره خاکی به دنبال رد پای انسان می گردد.

 

مودب: در اشعار «فرید»، شهادت با ولایت معنا دارد

در ادامه علی محمد مودب گفت: در شعر «فرید» مغازله و معاشقه با شهادت را می بینیم که در ادبیات قبل و اوایل انقلاب وجود نداشت.

«فرید» روایتگر این قشری است که در روزگار ما در بن بستی که غرب ساخته و مانند کپک تمام عالم را می گرفت گیر افتاده بود ولی با تلاش های انقلاب اسلامی قاعده بازی عوض شد و چهره دیگری از انسان را به زندگی غرب معرفی کرد.

شهادت فقط کشته شدن نیست که اگر این طوری باشد هوگوچاوز نیز به نوعی از کشته شدگان راه عدالت بود، فرید در یکی از اشعارش شهادت را تعریف می کند و اینجا شهادت با ولایت تعریف می شود و مرگی شهادت است که لحظه لحظه قبل از مرگ با ولایت در ارتباط باشد.


ما می توانیم آماده ظهور امام زمان باشیم چنانچه که امام صادق(ع) در ماجرای تنور اصحاب را امتحان کرد،ما به مدت هشت سال در تنوری امتحان شدیم که انشاءالله از این امتحان روسفید بیرون آمده باشیم و امیدوارم با ایمان و خلوص و بازخوانی این تجربه ها بتوانیم آن دوران را احیا کنیم.

این شاعر کشورمان با بیان اینکه از «فرید» شعرهای مشهوری مانند مثنوی شهادت وجود دارد، گفت: به این اشعار نمی توان تنها به صرف شعر نگاه کرد بلکه برخی از اینها جریان انقلاب اسلامی را جهت دهی می کند و مثنوی شهادت «فرید» در آن دوران توانست داستان جنگ را زنده کند و شعرهایی از این جنس راه را نشان می دهند.

شعر فارسی محتاج صدقه بودجه های دولتی نیست ولی به مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی نیاز دارد و محتاج است که ساختارهای تولید، نشر و رسانه ها به درستی به وظایف شان عمل کنند و متاسفانه در فرهنگ ما سهم کتاب از کل حوزه فرهنگ سهم بسیار کمی است.

 

انسانی: شعر فرید هم اغنای ادبی دارد و هم در زندگی مردم راه پیدا کرده است

در ادامه علی انسانی، مداح اهل بیت(ع) گفت: شعرای امروز نوآوری دارند اما به محافل ادبی کمتر راه پیدا کرده اند در حالی که اشعار «فرید» هم اغنای ادبی دارد و هم در زندگی مردم راه یافته است.

وی با بیان اینکه فرید به شعر استحکام بخشیده است، خاطر نشان کرد: من خاک پای طهماسبی هستم و انشاءالله خداوند توانایی این شاعر را بیشتر کند.

 

رستمی: انقلاب اسلامی زیباترین اثر هنری شیعه بر روی بوم نقاشی تاریخ است.

در ادامه کاظم رستمی، پژوهشگر ادبی گفت: محتوا و انقلاب اسلامی همان چیزی که حضرت ام البنین به حضرت ابوالفضل(ع) یاد داد و انقلاب اسلامی زیباترین اثر هنری شیعه بر روی بوم نقاشی تاریخ است.

اگر قائل باشیم که هر اثر هنری یک فرم و یک ساختار دارد، فرم انقلاب اسلامی همان حقیقت و وجود امثال میرشکاک، انسانی و قزوه و ... است و ساختار آن نیز جمهوری اسلامی است.

ما در سی و اندی سالی که از عمر انقلاب می گذرد شاعر اپوزیسیون نداشته ایم و همه شعرا، شعرای جمهوری اسلامی اند اما شاعرانی که به حاشیه کشانده می شوند با محتوای انقلاب اسلامی سر و کار دارند.

 

قزوه: فرید خط شکن شعر متعهد، آیینی و دفاع مقدس است

در ادامه علیرضا قزوه گفت: «فرید» یک خط شکن در شعر متعهد، انقلاب و آیینی و دفاع مقدس است و وی از جمله شاعرانی است که بنده شعرهایش را از حفظ هستم و هیچ کدام از ما به «فرید» نمی رسیم.

با من برای کاندیدا شدن در شورای شهر تماس گرفتند ولی قبول نکردم، گفت: شاید راه حل مشکلات اهل شعر این باشد که وارد چنین محافلی شوند و ما باید بگوییم تا اهل سیاست متوجه شوند که فرهنگ، اصل است و سیاست نمی تواند جای فرهنگ را بگیرد.

در کشور کوچک ارمنستان عکس شعرا و نویسندگانشان را بر روی پول هایشان چاپ می کنند. شعرا و نویسندگانی که همه شان با هم مانند فرید و قیصر ما نیستند.

در ادامه علیرضا قزوه گفت: ارمنستان کشوری است که نه کارخانه دارد و نه نفت ولی 3 طبقه ساختمان به عنوان هتل نویسندگان و شاعران در آنجا وجود دارد و شاعران جوان در سال 10 روز و شاعران باسابقه می توانند تا یک ماه در آنجا اقامت کنند. در سفری که به ارمنستان داشتم به وزیر ارشاد گله کردم که چرا کشور ما که این همه نفت و سابقه دارد نباید چنین جایی را برای شعرا و نویسندگان ایجاد کند.

 

امیری اسفندقه: هیچ گاه کسی ندیده فرید شعرش را وسیله ای برای رسیدن به خواسته های دنیوی قرار دهد

در ادامه این مراسم امیری اسفندقه گفت: قرار بود در تالار وحدت از من تقدیر شود و با اینکه از درون شهوت حضور در آن مراسم را داشتم ولی اینکه از من قبل از «فرید» تجلیل شود را بی ادبی به شعر انقلاب می دانستم.

«فرید» نخستین معلم فرزندان شهید در حوزه شعر است و من به عنوان مشاور در کلاس های ادبی فرزندان شهدا در کنار او بوده ام.

این شاعر کشورمان افزود: «فرید» در حافظه زمانه حضور دارد و هیچ گاه کسی ندیده فرید شعرش را برای رسیدن به خواسته های دنیوی قرار دهد.

شعر «فرید» شعر خاوریات است و بسیاری از اشعار فرید را پشت ماشین ها می بینیم که نوشته شده و خوب است که صدای فرید با اشعارش در اختیار مردم قرار بگیرد.

به خودم تبریک می گویم که توانستم بر خود غلبه کنم و قبل از «فرید» مراسم تجلیلم را لغو کنم و خدا خواست که امروز در این برنامه به دست بوسی او آمدم.

 

فرید: خودم را در نقطه صفرمرزی می بینم که تازه می خواهم وارد عالم شعر شود

قادر طهماسبی(فرید) در مراسم نکوداشتش گفت: شعر چیزی نیست جز عرق شرم من برای آنان که رفتند و از اینکه دوستان اینگونه راجع به من صحبت کردند، خجالت می کشم.

وی افزود: خود را شاعر نمی دانم و این تعارف نیست، بلکه خودم را در نقطه صفرمرزی می بینم که تازه می خواهم وارد عالم شعر شوم ولی باز هم نمی توانم و در آنجا مانده ام.



این شاعر کشورمان اظهار داشت: نمی خواهم با این حرف ها استعدادهای جوان را زیر سوال ببرم و یا ناامید کنم ولی احساس می کنم هرگاه شاعر به باوری رسید که همه چیز را می داند و برتری دارد همان جا مرگش فرا رسیده است.

این شاعر کشورمان افزود: شاعری که در حرکت است و اگر به او بگویید رسیده ای دیگر به چاه می افتد و اگر حرفی بزنم ممکن است تنگ نظران بگویند که نان به هم دیگر قرض می دهند.

در ادامه قادر طهماسبی شعری در وصف شهادت حضرت فاطمه(س) خواند.

در پایان این مراسم، با اهدا لوح تقدیر و هدایایی از مقام ادبی و اخلاقی قادر طهماسبی (فرید) تقدیر و قدردانی به عمل آمد.

گفتنی‌ است، چهارمین مراسم «شب شاعر» به همت خانه سرود انقلاب اسلامی در نخلستان اوج برگزار شد.