به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مشکات اندیشه نوشت:
روزنامه اسرائیلی کالکالیست در گزارشی اعلام کرد که بر اساس نظرسنجی انجامشده از ۴۰ هزار شرکتکننده در ۲۰ کشور جهان، جایگاه اسرائیل در «شاخص برندهای ملی» (NBI) در سال ۲۰۲۵ به شدت تنزل یافته و با کاهشی ۶ درصدی در امتیاز کلی، در رتبه ۴۹ و آخر جدول قرار گرفته است. این نشریه خاطرنشان میکند که این سقوط جایگاه، شدیدترین افت ثبتشده طی ۲۰ سال گذشته یعنی از زمان تأسیس این شاخص محسوب میشود و اسرائیل برای دومین سال پیاپی در انتهای این فهرست جهانی جای گرفته است.
نویسندگان گزارش با اشاره به وخامت بیسابقه وجهه عمومی اسرائیلیها تصریح میکنند که شهروندان این رژیم اکنون از سوی افکار عمومی جهان به عنوان «عنصر نامطلوب» شناخته شده و در میان شهروندان کشورهای مورد بررسی، در رتبه آخر قرار گرفتهاند. طبق این تحلیل، نسل زد اسرائیل را به عنوان یک رژیم استعمارگر، غیرمشروع، سمی و بیگانه با ارزشهای لیبرال دستهبندی میکند، به طوری که تفکیک پیشین میان سیاستهای دولت و دیدگاههای متنوع شهروندان عملاً از بین رفته است.
این رسانه عبریزبان ضمن هشدار در خصوص پیامدهای ملموس اقتصادی، اذعان دارد که برند «ساخت اسرائیل» متحمل ضربه مستقیمی شده که نشاندهنده وجود یک تحریم دوفاکتو علیه کالاها و خدمات اسرائیلی است و این امر پتانسیل آسیبهای جانبی جدی به سرمایهگذاری خارجی، گردشگری و رتبه اعتباری را افزایش میدهد. گزارش مذکور با ابراز نگرانی از شکاف عمیق موجود تأکید میکند که با وجود قرارگیری پارامترهای عینی نظیر تولید ناخالص داخلی سرانه و سطح تحصیلات در دهک اول جهانی، جایگاه ادراکی اسرائیل در کنار کشورهای موسوم به «حیاط خلوت» جهان تنزل یافته که میتواند دستاوردهای تکنولوژیک را فرسایش دهد.
در بخش پایانی گزارش آمده است که درست در نقطه مقابل اسرائیل، عربستان سعودی با ثبت بزرگترین جهش در رتبهبندی (بیش از ۴ درصد رشد) به رتبه ۴۲ صعود کرده و سال به سال بر مشروعیت بینالمللی خود میافزاید، در حالی که ایالات متحده نیز به عنوان تنها متحد استراتژیک اسرائیل با تداوم روند تضعیف برند ملی خود مواجه است. همچنین کالکالیست اشاره میکند که تشکیلات خودگردان فلسطین که جهت مقایسه و رصد دادهها در این ردهبندی گنجانده شده، علیرغم قرارگیری در رتبهای پایینتر از اسرائیل، روندی صعودی و تقویتی را در امتیاز کلی خود تجربه کرده است.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.