کد خبر 174472
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸

ایران به عنوان سومین کشور تولید کننده خیار تاکنون بذر خیار گلخانه‌ای را وارد می کرد که پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد خورسگان با اجرای پروژه تحقیقاتی اقدام به تولید و تجاری سازی بذر این گیاه در کشور کردند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر مریم گل آبادی از پژوهشگران این طرح پژوهشی، با اشاره به وضعیت تولید خیار در کشور، افزود: بر طبق آمار سازمان خوار و بار جهانی فائو در سال 2009، در حالی که ایران سومین تولید کننده خیار پس از کشورهای چین و ترکیه است و از طرف دیگر خیار هفتمین محصول صادراتی کشاورزی ایران پس از گندم، ملاس، هندوانه، پسته، روغن سویا و خرما است، ولی تقریبا تمامی بذرهای مورد استفاده در گلخانه‌های کشور وارداتی بوده و از خارج وارد می‌شدند.
وی با بیان اینکه بازار بذر خیار گلخانه‌ای در اختیار چند کشور محدود دنیا است، اظهار داشت: با توجه به اولویت‌های ذکر شده، پروژه تحقیقاتی در زمینه تولید بذر خیار "پارتنو کارپ" گلخانه‌ای تدوین و آماده اجرا شد. بذر پارتنوکارپ خیار گلخانه‌ای تنها نوع بذر مصرفی در گلخانه‎‌های خیار ایران است.
 
گل آبادی با تاکید بر اینکه در خیارهای گلخانه‌ای به علت وجود خاصیت پارتنوکارپی هیچ گونه بذری تشکیل نمی‌شود، خاطر نشان کرد: از این رو امکان استخراج بذر از این محصولات و در نتیجه کاشت مجدد آن توسط گلخانه‌دار وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: صفت "پارتنوکارپی" معادل تشکیل میوه بدون بذر در گیاهان گلدار است و باعث می شود که میوه بدون اینکه بذری در آن تشکیل شود، قادر به رشد باشد. این در حالی است که در گیاهان گلدار لازمه تشکیل میوه، گرده افشانی و تشکیل بذر است.
 
گل آبادی با اشاره به جزئیات پروژه تحقیقاتی انجام شده در این زمینه یادآور شد: در این پروژه با استفاده از روش‌های مختلف اصلاح نباتات و تلفیق آنها در یکدیگر اقدام به برنامه ریزی طرحی مدون شد.
 

 
وی با اشاره به تدوین پیش نویس اجرای این طرح، ادامه داد: طبق برنامه تدوین شده و اجرای مراحل مختلف آن، تاکنون این طرح موفق به تولید ژنوتیپهای مختلف با خصوصیات متفاوت شده‌ایم که در حال ارزیابی، انتخاب و تولید هیبریدهای مختلف هستیم. پس از تولید هیبریدهای برتر، اقدام به تکثیر و تجاری سازی بذرهای به دست آمده خواهد شد.
 
این محقق با بیان اینکه این طرح در گلخانه‌های آموزشی- تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان (اصفهان) در حال اجرا است، اضافه کرد: برای انتخاب هیبریدهای برتر آزمون‌هایی در فصول مختلف سال و همچنین گلخانه‌های متعدد اجرا می‌شود تا ارقامی تولید شود که سازگار با شرایط گلخانه‌های ایران باشد.