کد خبر 170761
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: طهرانی مقدم بیش از 50 اختراع از خود بر جای گذاشته است.

به گزارش مشرق به نقل خبرگزاری دانشجویان ایران، امی شب گذشته در همایش دانشمند پارسا ویژه بزرگداشت شهید حسن طهرانی‌مقدم در دانشگاه صنعتی شریف گفت: در کشورهای پیشرفته از نخبگان علمی حمایت های بسیاری می‌کنند و ما نیز اگر از حسن طهرانی‌مقدم بیشتر حمایت می‌‌کردیم آن حادثه اتفاق نمی‌افتاد و اکنون که این حادثه اتفاق افتاده ما در این یک سال به اندازه 10 سال عقب افتادیم.

 
وی طراحی و پیاده سازی اولین موشک ماهواره بر با نام «قائم» را از دستاوردهای شهید طهرانی مقدم عنوان کرد و ادامه داد: این موشک، موشک 4 مرحله ای سوخت جامد بود که قادر است 500 کیلوگرم بار مفید ماهواره را در مدار 250 کیلومتری حضیض و اوج 400 کیلومتری قرار دهد.

امی با اشاره به ضرورت توسعه فناوری های فضایی در کشور، یادآور شد: در حال حاضر امواج صدا و سیما برای پخش برنامه ها از شبکه های مختلف از طریق ماهواره های غربی صورت می گیرد که با مشکلاتی که ایجاد شد این امواج از طریق ماهواره های روسیه پخش می شود.

عضو سازمان فضایی ایران، میزان اجاره ماهواره از سوی سازمان صدا و سیما را سالانه 200 میلیون دلار عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه شهید طهرانی مقدم بیش از 50 اختراع از خود بر جای گذاشته است، بیان داشت: این شهید برای اولین بار در کشور به فناوری TBC یا  Transportation Business Center دست یافت، ضمن آنکه موفق به کسب دانش فنی سیستم هدایت کنترل جدید شد.

امی دستیابی به بدنه کامپوزیتی، فناوری عایق های موتور، سوخت کامپوزیتی، سیستم جدایش موشک برای مراحل مختلف جدا شدت موشک در فضا، سامانه موشک حامل ماهواره و طراحی سایت پرواز را از جمله دستاوردهای شهید طهرانی مقدم عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و همرزم شهید طهرانی‌مقدم تجهیز کشور به انواع موشک را از دیگر دستاوردهای این شهید دانست و گفت: وی پس از طراحی و ساخت موشک زلزال موفق به پیاده سازی موشک مرصاد، موشک غدیر، موشک فاتح و موشک فتح المبین شد، ضمن آنکه مقدمات ساخت موشک ماهواره بر قائم را نیز فراهم کرد.

وی در پایان طراحی و ساخت رادار VHF و هلی کوپتر شاهد را از دیگر عناوین دستاوردهای وی ذکر کرد.