کد خبر 1690777
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰

به گزارش مشرق،احسان صالحی در توئیتی نوشت:

درباره "دفاع نرم‌افزاری" (که به تعبیر رهبرانقلاب اهمیت آن از دفاع سخت بیشتر است) و ایجاد مدل "دفاع مردمی" در برابر راهبرد "زمین سوخته":

سال۱۳۹۴ اوباما در پاسخ به این سؤال که چرا محدودیت‌های هسته‌ای ایران در برجام دائمی نیست و مثلا با گذشت ۱۰ سال برخی از این محدودیتها منقضی میشود گفت "تغییر طرز فکر در زمینه‌ رویکرد ایران به بقیه جهان و رویکردشان به کشورهایی مثل آمریکا؛ شاید همین "نسل جدید" باشد که بتواند این امر را محقق کند."

رقم‌خوردن تغییر مطلوب آمریکا به دست نسل جدید، کلید فهم حجم انبوه هزینه‌ها برای اثرگذاری بر جوان ایرانی است.

محل اصلی نزاع، هسته‌ای و موشک نیست بلکه فکر و مغزافزار جوان ایرانی است. دشمنِ ایرانِ مستقل و پیشرفته، امیدوار بوده و هست کاری را که او نتوانسته با جنگ و تحریم و ترور به سرانجام برساند، از طریق نفوذ نرم فرهنگی و تغییر باور و رفتار به دست خود جوانان ایران انجام دهد.

راهبرد تبلیغاتی در این نزاع، بازنمایی ایران به‌عنوان "زمین سوخته" است. کمپین زمین سوخته با بمباران مداوم ذهن مخاطب درپی شکل‌دهی تصویری "از دست‌رفته" از ایران و قرار دادن مخاطب در دوراهی "مهاجرت" یا "مبارزه برای بازپس‌گیری" است. جریان تبلیغاتی ایران‌ستیز، هیچ نقطه سفید یا امیدوارکننده‌ای در ذهن مخاطب باقی نمی‌گذارد و او را به صورت مستمر هدف پیام‌هایی از جنس خشم، نفرت و ناامیدی قرار می‌دهد. در حوادث سال ۱۴۰۱ با وجود شکست پروژه آشوب اما خط تبلیغاتی "زمین سوخته" متوقف نشد. در این نزاع، نیازمند ایجاد مدلی از "دفاع مردمی" هستیم.

البته طراحی برای به‌میدان‌آوردن ظرفیت‌های مردمی و انسجام‌بخشی به آنها، وظیفه دستگاه‌های مسئول در امر تبلیغات است همچنان‌که در جنگ تحمیلی، آنچه موجب بهره‌وری حضور مردمی شد، آموزش و سازماندهی داوطلبان به وسیله سازمان رزم کشور بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.