کد خبر 1589762
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان خفقان سعودی حتی در همسایگان خلیجی هم نمونه ندارد به یادداشت روزنامه فایننشال‌تایمز انگلیس پرداخت و نوشت:

در پادشاهی استبدادی سعودی، بسیاری از شهروندان نسبت به ابراز احساسات واقعی خود در مورد جنگ غزه محتاط و نگران هستند؛ چرا که بیم آن دارند که بیان افکارشان، یک سیاست مخالفت رسمی تلقی شود؛ چنان‌که چندین نفر به دلیل ابراز همبستگی با فلسطین دستگیر شده‌اند.

یک تناقض بزرگ بین آنچه در عربستان سعودی و دیگر کشورهای همسایه خلیج فارس رخ می‌دهد، وجود دارد؛ پادشاهی سعودی هرگونه ابراز همبستگی با فلسطین را ممنوع می‌داند، در حالی که پرچم‌ها و نمادهای فلسطین آشکارا حتی در امارات نیز دیده می‌شود.

نیروهای پلیس سعودی در جریان نمایشگاه کتاب جده، اقلام مرتبط با فلسطین را در ورودی از بازدیدکنندگان ضبط کردند.

«هشام»، یک کارمند دولت سعودی، با پیراهن مزین به کلمه فلسطین در محله دیپلماتیک ریاض در حال قدم زدن بود که ناگهان پلیس او را بازداشت کرد و افسر به او تذکر داد که این کار یک حرکت سیاسی است.

«ریما» یک مادر سعودی، می‌گوید که پس از شرکت در تظاهرات همبستگی با غزه در کالیفرنیا، چنان نگران بودم که اطمینان یافتم در هیچ عکسی دیده نشوم و مدام به دوستان سعودی‌ام می‌گفتم که چیزی در شبکه‌های اجتماعی پست نکنید.

بسیاری از سعودی‌ها با فلسطینی‌هایی که از پنج ماه پیش تاکنون قربانی حمله اسرائیل به غزه شده‌اند، همبستگی عمیقی دارند، اما واکنش پلیس به شهروندانی که ابراز همبستگی می‌کنند، شدت هشدار رهبران سعودی را تایید می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.