کد خبر 1587192
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۲

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در کانال خود در ایتا نوشت:

رهبر حکیم انقلاب سیزده سال پیش (۲۰ مهر ۱۳۹۰) در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه فرمودند:

«هر جایی که ناکامی هست، به خاطر این است که ما نتوانستیم حضور مردم را در آن عرصه تأمین کنیم»

این یک حقیقت دینی و الهی است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب بیان شده است. مردمی‌سازی از اصول فلسفه اجتماعی و نظام حکمرانی و تربیتی همه پیامبران الهی است. از مهم‌ترین فلسفه‌های بعثت پیامبران این بوده است که خود مردم برای اقامه عدل و قسط برخیزند: «لیقوم الناس بالقسط».

یک نظام اسلامی اصیل و راستین نظامی مردمی است. برخلاف تصور برخی از سطحی‌نگران، مردمی‌بودن انقلاب و مردم‌سالاری دینی منحصر به انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم مسؤولان ارشد نظام توسط مردم نیست.

در جمهوری اسلامی سازوکار انتخابات مردمی به زیبایی و با دقت طراحی و تدوین و اجرا شده و ده‌ها بار کارآمدی و موفقیت و سلامت خود را نیز نشان داده است. اما مع الاسف سازوکار روشنی برای نقش‌آفرینی مردم در لایه‌های مختلف حکمرانی، اعم از لایه‌های «تصمیم‌سازی»، «تصمیم‌گیری»، «اجرا» و «نظارت» تدوین و طراحی نشده است. و این مهم‌ترین عامل ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌ها در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است.

باید سازوکار نقش‌آفرینی مردم در حکمرانی و مدیریت جامعه بر اساس اندیشه‌ اسلامی تدوین شود. این مطالبه‌ای است که یک سال و نیم قبل (در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۱) رهبر معظم انقلاب از دولت مردمی آیت‌الله رئیسی داشته‌اند:

«تعریف کنید که چه جور می‌شود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینه‌های مالی و اقتصادی، چه در زمینه‌های سیاسی، چگونه می‌شود از فکر مردم و از نظر مردم استفاده کرد»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.