کد خبر 1565659
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشه و قلم نوشت:

أین الرجبیون؟

بدان که این ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در برجستگی و برتری، کامل و تمامند و روایات بسیاری در فضیلت آن‌ها وارد شده است، بلکه از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده که: رجب ماه بزرگ خدا است و ماهی در احترام و فضیلت به آن نمی‌رسد و در این ماه جنگ با کافران حرام است! و رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امّت من است، کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستحقّ خشنودی بزرگ خدا می‌شود و خشم حق از او دور می‌گردد و دری از درهای دوزخ به رویش بسته می‌شود.

و از حضرت موسی‌بن‌جعفر (علیه‌السلام) روایت شده: هرکه یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود؛ و نیز فرمود: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر سپیدتر و از عسل شیرین‌تر است، هرکه یک روز از رجب را روزه بگیرد به یقین از آن نهر بیاشامد.

و از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده: که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: ماه رجب ماه استغفار امّت من است، پس در این ماه بسیار درخواست آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصبّ» [یعنی فروریزنده‌تر] می‌گویند، زیرا رحمت خداوند در این ماه بر امّت من بسیار ریخته می‌شود، پس بسیار بگویید: أَسْتَغْفِرُ اللّٰه وَأَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.

ابن‌بابویه به سند شایستۀ احترام از سالم روایت کرده که گفت: در اواخر ماه رجب که چند روزی از آن مانده بود به حضور امام صادق (علیه‌السلام) رفتم. چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد، فرمود: آیا در این ماه روزه گرفته‌ای؟ گفتم: نه به خدا، ای پسر رسول خدا. فرمود: آن‌قدر ثواب از تو فوت شده که اندازه آن را جز خدا کسی نمی‌داند، به یقین این ماهی است که خدا آن را بر ماه‌های دیگر فضیلت داده و احترام آن را عظیم شمرده و گرامی داشتن روزه‌داران این ماه را بر خود واجب کرده! گفتم: یابن رسول‌الله، اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بخشی از ثواب روزه‌داران آن می‌رسم؟ فرمود: ای سالم هرکه «یک روز» از آخر این ماه را روزه بگیرد، خدا او را از سختی سکرات مرگ و از هراس پس از مرگ و از عذاب قبر ایمنی دهد؛ و هرکه «دو روز» آخر این ماه را روزه بگیرد، به آسانی از صراط می‌گذرد و هرکه «سه روز» از آخر این ماه را روزه بگیرد از وحشت بزرگ روز قیامت و از سختی‌ها و وحشت‌های آن روز در امان قرار می‌گیرد و براتِ آزادی از آتش دوزخ را به او عطا می‌کنند.

در هر صورت برای روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده و در روایت آمده: اگر کسی قدرت بر روزه ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را «صدبار» بخواند تا ثواب روزه ماه رجب را دریابد: سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِیلِ ! سُبْحانَ مَنْ لَایَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلّا لَهُ ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ.

منزّه است خدای بزرگ، منزّه است آن‌که تسبیح جز برای او سزاوار نیست، منزّه است خدای توانمندتر و بلندمرتبه‌تر، منزّه است آن‌که جامه عزّت در پوشید که فقط او برای آن جامه شایسته است.

مفاتیح الجنان

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.