کد خبر 1551548
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷

وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه گفت اسرائیل نمی‌تواند در صلح زندگی کند مگر آنکه فلسطینی‌ها در صلح زندگی کنند.

به گزارش مشرق، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان امروز پنجشنبه بار دیگر بر ضرورت پیشبرد طرح موسوم به راهکار دو دولتی برای حل مسئله فلسطین تأکید کرد.

بائربوک گفت: «اسرائیل نمی‌تواند در صلح زندگی کند مگر آنکه فلسطینی‌ها در صلح زندگی کنند و ما بایستی پلی بسازیم که از آتش‌بس در غزه فراتر می‌رود و به راهکار سیاسی می‌رسد.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد.

با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

جنگ غزه همچنین باعث خسارت‌های سنگین به اقتصاد اسرائیل شده است. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ چندی پیش با جمع‌آوری آمارهای جدید خبر داد که بیش از یک سوم شرکت‌های رژیم صهیونیستی از شوک جنگ غزه هنوز کسب و کار خود را از سر نگرفتند.

بلومبرگ تاکید کرد که کسب و کارهای کوچک در اسرائیل بیشترین آسیب را از جنگ غزه متحمل شده‌اند که علائم آن کاهش ۲۱ درصدی خرید هفتگی با استفاده از کارت‌های اعتباری نسبت به میانگین قبل از جنگ در سال ۲۰۲۳ و همچنین کمبود نیروی انسانی به دلیل فراخوان بی سابقه ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به جمع نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی است که هشت درصد نیروی کار در اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

منبع: فارس