کد خبر 1527921
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴

به گزارش مشرق،.محمد ایمانی ویدئویی از عصبانیت صدای آمریکا از ضعف و انفعال دولت بایدن و آزاد سازی ۶ میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و نوشت:

وبسایت بی بی سی فارسی درباره آزاد سازی ۶ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران نوشت:

در راستای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ۶ بانک‌ ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان قطر واریز شد.

پنج میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو (یا شش میلیارد دلار) به هیچ وجه رقم کمی نیست. تقریبا دو سوم درآمد ایران از صادرات نفت در کل سال ۱۳۷۷ است؛ زمانی که نه نفت ایران تحریم بود و نه بانک مرکزی و نظام بانکی‌اش.

ولی اگر این مبلغ را با ارزش صادرات پارسال ایران مقایسه کنیم، ابهتش را تا حدی از دست می‌دهد. طبق گزارش بانک مرکزی، ایران پارسال روی هم ۹۷ میلیارد دلار کالا (شامل ۵۵ میلیارد دلار صادرات نفتی و ۴۲ میلیارد دلار اقلام غیرنفتی) صادر کرد. به عبارت دیگر، این شش میلیارد دلار کمتر از ارزش صادرات یک ماه ایران است.

ولی این شش میلیارد دلار که منبعش مشخص است و با وجود شرایط تعیین‌شده، برای هزینه کردنش نیازی به واسطه‌یابی و دور زدن تحریم ندارد، ارزشی دوچندان پیدا می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.