سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سند سپتامبر که از سوی وزیر امور خارجه مطرح شده است، گفت: موضوع را در رسانه‌ها دیدم و شاهد بعضی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف در این زمینه بودیم. ادبیات جناب آقای وزیر در گفتگوی انجام شده کاملاً روشن و واضح بوده است.

وی افزود: سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود در واقع همان روند مذاکرات ایران و ۴+۱ بوده است. آخرین پیش‌نویس مذاکرات برجامی در چهارچوب برجام در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی یا شهریور ۱۴۰۱ آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه‌گذاری در این اغتشاشات و همچنین با نیم نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت سوزی و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع‌بندی آن سر باز زدند.

وی افزود: بار دیگر نشان دادن از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهدات خود را انجام دهند.

کنعانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد توضیحات آقای وزیر شفاف بوده و قاعدتاً باید عزیزان متن این مصاحبه را خوانده باشند و ابهامی در آن وجود ندارد.

دستگاه دیپلماسی به دنبال توسعه روابط با همه کشورها است

کنعانی در خصوص دستاوردهای وزارت امور خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی در راستای وظیفه ذاتی و ماموریت‌های محوله به دنبال توسعه روابط خارجی با کشورهای دوست و همه کشورهایی است که مایلند در چارچوب احترام و منافع متقابل به گسترش روابط با ایران بپردازند. این هم در حوزه سیاسی، اقتصادی و دیگر حوزه‌های مورد علاقه و اهتمام معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: وزارت خارجه مسئول تنظیم روابط خارجی و مسئول اجرای سیاست خارجی است. در دولت سیزدهم با ماموریت به دستگاه دیپلماسی قرار شد این دستگاه بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را در خدمت روابط اقتصادی و تجاری قرار دهد و این موضوع با جدیت در دستورکار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت.

شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم

کنعانی گفت: در حوزه روابط خارجی شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی علاوه بر ارتقای روابط دوجانبه با کشورهای دوست هستیم. در حوزه تجارت خارجی بخشی از تلاش‌ها ناظر بر توسعه روابط دوجانبه با کشورهای دوست و به ویژه در حوزه همسایگان بود.

وی افزود: در آمارهای ارائه شده شاهد ارتقای ملموس روابط در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بخشی از تلاش‌ها ناظر به انضمام و پیوستن ایران به سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه با رویکردهای اقتصادی بود.

وی ادامه داد: پیوستن به بریکس، ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل دارد.

کنعانی در خصوص اعزام سفیر جدید ایران به ریاض گفت: ماموریت ایشان تقویت مناسبات دوجانبه خواهد بود. در خصوص روابط ایران و کشورهای منطقه طبیعتاً ما اصل توسعه روابط با کشورهای دوست همسایه و منطقه‌ای را مبتنی بر اصل منافع مشترک و دوجانبه پیگیری می‌کنیم. در همین چارچوب وزیر امور خارجه ایران و سایر مقامات عربی سفرهایی داشتند.

فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر روابط ایران و کشورهای عربی بر انزوای رژیم صهیونیستی گفت: موضوع فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم و همواره در همه گفتگوهای ما با کشورهای اسلامی مورد طرح قرار گرفته است. بر ضرورت حمایت از فلسطین و ملت فلسطین تاکید می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع در منطقه می‌دانیم

کنعانی گفت: رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع در منطقه می‌دانیم و توسعه و گسترش حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را عامل افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه تلقی می‌کنیم.