کد خبر 1520518
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی زادالمسافر با انتشار مطلبی، نوشت:

چندین دهه گذشته بعضی از قدرتهای جهانی توانسته بودند کلاهک‌های هسته‌ای را به اصطلاح مینیاتوریزه کرده، و وزن کلاهک هسته‌ای را تا حدود ۵۰۰ کیلوگرم کاهش دهند.

لذا تلاش این قدرتها روی این متمرکز شد که اجازه توسعه سیستم‌های delivery، مانند موشک کروز و پهپاد، با قابلیت حمل کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی به بالا را به بقیه ندهند.

البته کشورهای دیگر هم به تدریج مینیاتوریزه کردن کلاهک هسته‌ای را آموختند؛ و طراحی‌های جدید امکان ساخت کلاهک هسته‌ای با وزن خیلی پایین‌تر از ۵۰۰ کیلو را ایجاد کرده است.

اما شگرد تبلیغاتی از چند دهه پیش تغییر نکرده؛ و هر کشوری که بخواهد توان حمله هسته‌ای خود را به رخ بکشد، چنین تبلیغ می‌کند که «موشک کروز یا پهپادی با قابلیت حمل کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی به بالا دارد».

درباره پهپاد مهاجر ۱۰ چنین اعلام کردند که «۴۵۰ لیتر بنزین و کلاهک ۳۰۰ کیلویی حمل میکند؛ اما اگر کمتر بنزین حمل کند، قابلیت حمل کلاهک ۵۰۰ کیلویی را هم خواهد داشت».

به این ترتیب هم سعی شده که «توان هسته‌ای ایران رسماً به رخ دیگران کشیده نشده؛ و بقیه کشورها را تحریک به مقابله نکنند»؛ و هم به نحوی یادآوری شده که «این پهپاد برای حمل کلاهک هسته‌ای آماده است».

همه این اعداد و ارقام بازی کودکانه است. برای همه واضح است که حمل کلاهک‌های هسته‌ای مینیاتوری با اکثر پهپادها و موشک‌های کروز موجود عملی است.

زمانی که جنگ واقعی دربگیرد، توان واقعی نظامی کشورها برای همه معلوم خواهد شد؛ و نام کشورهای زیادی که توان نظامی خود را در مدت پس از جنگ دوم مخفی کرده‌اند، بر سر زبانها خواهد افتاد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.