کد خبر 1499714
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷

بر اساس اعلام گمرک، کاهش حقوق گمرکی تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد با پیگیری‌های گمرک به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد .

به گزارش مشرق، روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر اعلام کرد: با توجه به اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و صمت در فهرست کالاهای مشمول کاهش حقوق ورودی از ۴ به یک درصد نبود با پیگیری های گمرک ایران این کالاها نیز در نامه اصلاحی وزارت صمت به فهرست یاد شده اضافه شد و پس از اعلام به گمرک در روز گذشته در سریع ترین زمان ممکن به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.

بنابراین گزارش ، بررسی‌ها نشان می‌دهد، اوایل سال جاری از سوی مقامات ارشد دولتی به وزیر بهداشت و وزیر صمت تکلیف شد با توجه به بند «ز» ذیل تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ، تجهیزات و ملزومات پزشکی مشمول کاهش تعرفه از ۴ درصد به یک درصد گردند و تعرفه های این بند توسط دو وزارتخانه مذکور باید به گمرک اعلام گردد که این اقدام تا روز گذشته صورت نگرفته بود .

همچنین در بهمن ماه ۱۴۰۱ گمرک ایران در زمان بررسی متن لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ طی مکاتبه ای با عضو هیئت رئیسه مجلس، جهت کاهش حقوق ورودی برخی اقلام از ۴ به یک درصد هم علاوه بر کالاهای اساسی و دارو بر کاهش حقوق ورودی تجهیزات پزشکی اشاره کرده و نظر تخصصی و کارشناسی ارائه کرده بود .

بعد از گمرک، وزارت اقتصاد نیز در دهم فروردین ۱۴۰۲ مکاتبه جدیدی با رئیس جمهور صورت می‌دهد و صراحتا بحث تعیین تکلیف حقوق ورودی تجهیزات پزشکی در این این مکاتبه هم تاکید شده است.

لازم به ذکر است، بسیاری از چالش‌های مرتبط با ترخیص کالا و گمرکات ناشی از کم‌ کاری و عدم تسریع دستگاه‌های دخیل در تجارت خارجی از جمله وزارت صمت، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت است.