کد خبر 1496403
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

استراتژیست های یکی از بزرگترین شرکت های خدمات مالی و بانکداری آمریکایی موسوم به جی پی مورگان روز دوشنبه هشدار دادند نشانه های از روند ظهور دلار زدایی و افول عصر دلار در اقتصاد جهانی در حال ظهور است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، تاثیرات اقتصادی ناشی از افزایش شدید نرخ بهره در آمریکا و استفاده از اهرم تحریم علیه روسیه که سبب خروج این کشور از سیستم بانکی جهانی شده، سبب شکل گیری کشورهای حوزه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی شده است.

بر اساس این گزارش شکل گیری بریکس می تواند زمینه برای به چالش کشیدن هژمونی دلار را فراهم آورد.

به باور استراتژیست ها روند کاهشی دلار در ذخایر ارز کاملا آشکار است.

به عبارت دیگر، سهم دلار در ذخایر ارزی با رکود روبرو شده است و میزان استفاده از آن در صادرات نیز رو به افول گذاشته است.

پیش تر نیز، جوزف دابلیو سالیوان مشاور ارشد گروه مشاوره ای لیندزی مستقر در واشنگتن و مشاور ویژه و عضو پیشین شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ در این خصوص معتقد است که ارز مورد حمایت بریکس می‌تواند دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره‌ کنار بزند. وی در ادامه خاطرنشان کرد که چنین ارزی توانایی جایگزینی دلار و در کمترین حالت ایجاد تزلزل در جایگاه دلار را دارد.

این اقتصاددان آمریکایی با این وجود تاکید کرد: هرچند سلطه دلار به احتمال زیاد یک شبه به پایان نمی رسد، اما ارز احتمالی بریکس فرسایش آرام سلطه آن را کلید می زند.

به استناد گزارشهای خبری، تسلط دلار در تجارت جهانی به این معنی است که بار بدهی های دلاری برای سایر کشورها با نرخ ارز افزایش و کاهش می یابد. این امر باعث بی ثباتی اقتصاد کشورهایی می شود که سیاست پولی ایالات متحده اغلب نقش تعیین کننده ای نسبت به تصمیمات داخلی آن دارد.

در حال حاضر تسلط دلار آمریکا در تجارت جهانی با چالش های جدی روبرو است زیرا اقتصادهای نوظهور جهانی مانند هند و چین درحال انجام اقداماتی جدی و مهم برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای ملی خود هستند