ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت : یک سال و نیم است که کشورهای غربی فشار قابل توجهی بر آنکارا برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه وارد می‌کنند.

به گزارش مشرق از "میدل ایست مانیتور انگلیسی"، ابراهیم کالین در در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الخبر افزود: غرب خواستار تحریم روسیه است و همکاری ترکیه با روسیه را زیر سوال می‌برد. اما ترکیه به این فشارها توجه نکرده است و تحویل اولین محموله سوخت برای نیروگاه هسته‌ای آکویو را جشن گرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که این هفته برای سومین دوره مجدداً انتخاب شد، در ۱۹ ماه مه تأکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، ترکیه سیاستی را که در قبال روسیه و سایر کشورهایی که تحت دولت او اتخاذ کرده است، حفظ خواهد کرد.

در اوایل ماه آوریل، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت که آنکارا از تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه حمایت نمی‌کند.
جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین‌تر نظامی و تحریک کشورهای جهان برای پیوستن به ناتو، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.