آمار غیر رسمی اعلام شده از سوی منابع خبری ترکیه نشان می دهد رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است.

سرویس جهان مشرق _ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان از حزب عدالت و توسعه و نامزد ائتلاف «جمهور» و کمال قلیچدار اوغلو از حزب جمهوریت خلق و نامزد ائتلاف «ملت» در دوره دوم این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت.

در دور نخست انتخابات اردوغان ۴۹.۵۲ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۴.۸۸ درصد آرای کل را به خود اختصاص دادند؛ با توجه به اینکه سینان اوغان دیگر نامزد دور نخست با ۵.۱۷ درصد آرا از رجب طیب اردوغان حمایت کرده است شانس اردوغان برای پیروزی در دور دوم بیشتر به نظر می رسد.


حضور نزدیک به ۲ میلیون نفر در صندوق های رای خارج از ترکیه

مطابق قانون کشور ترکیه، رای گیری از اتباع خارج نشین این کشور ۴ روز پیش از رای گیری داخلی انجام می شود؛ بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۵۳ نفر از واجدان شرایط در خارج از کشور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور شرکت کرده‌اند.

روند رای‌گیری در نمایندگی‌های خارج از کشور ساعت ۱۶:۰۰ روز ۲۴ می به پایان رسید و در مبادی گمرکی تا ساعت ۱۷:۰۰ روز ۲۸ می (امروز) ادامه خواهد یافت.

قلیچدار اوغلو در انتظار معجزه مشارکت!

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری حدود ۸ میلیون نفر از مردم ترکیه در رای گیری شرکت نکردند؛ عمده ناظران و کارشناسان معتقدند در دور دوم درصد مشارکت بالاتر رفته و بسیاری از افرادی که در دور نخست شرکت نکرده بودند این بار رای خود را به صندوق ها خواهند انداخت.


به ویژه از سوی کمپین تبلیغاتی کمال قلیچدار اوغلو تلاش بسیار زیادی در خصوص ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات صورت گرفته زیرا تنها با اضافه شدن چند میلیون نفر از افرادی که در دور قبل رای نداده بودند امکان پیروزی وی بر اردوغان وجود خواهد داشت.


میلیون‌ها پناهنده سوری چشم انتظار نتایج انتخابات ترکیه

نتیجه انتخابات ترکیه بر سرنوشت میلیون ها پناهجوی سوری که در جنوب ترکیه مستقر هستند تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ هر دو نامزد دور نهایی انتخابات بر حل مسئله بحران پناهندگان سوری و بازگشت آنها به خاک سوریه تاکید کرده اند، اما طرح اردوغان ملایم تر و بر اساس بازگشت گام به گام پناهندگان در مدت چند سال است در حالی که قلیچدار اوغلو بر مذاکره با دولت سوریه برای بازگشت تمامی پناهندگان در کمتر از دو سال تاکید کرده است.


ادامه سقوط آزاد واحد پول ترکیه

روند نزولی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در روزهای اخیر همچنان ادامه دارد؛ در حال حاضر هر دلار امریکا تقریبا معادل ۲۰ لیر ترکیه است.


واحد پولی ترکیه در ۵ سال گذشته حدود ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است؛ بسیاری معتقدند سیاست های نادرست اقتصادی اردوغان و توسعه طلبی و تنش های منطقه ای ایجاد شده توسط ارتش ترکیه در کشورهای همسایه از دلایل اصلی سقوط اقتصاد ترکیه بوده است.

نتایج دور دوم زودتر اعلام خواهد شد

اگرچه از نخستین ساعات پایان رای گیری، کار باز کردن صندوق ها و شمارش آرا آغاز خواهد شد و اطلاعات آن در اختیار خبرگزاری های وابسته به هر دو رقیب قرار خواهد گرفت اما نتایج رسمی در اواخر شب انتخابات اعلام می شد؛ گفته می شود در دور دوم نتایج رسمی به نسبت دور نخست چند ساعت زودتر و قبل از نیمه شب اعلام خواهد شد.


پایان رای گیری و آغاز شمارش صندوق‌های رای

دقایقی پیش زمان قانونی رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پایان یافت؛ در ساعات آینده به تدریج نتایج شمارش آرای صندوق ها در اختیار منابع خبری ترکیه قرار خواهد گرفت.

شمارش اولیه آرا و پیشتازی اردوغان

با شمارش حدود ۴۲ درصد از صندوق های رای در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان با کسب ۵۷ درصد آرا نسبت به رقیب خود قلیچدار اوغلو با ۴۳ درصد پیشی گرفته است.


شمارش ۵۵ درصد از آرا؛ فاصله دو رقیب اندکی کمتر شد

با شمارش ۵۵ درصد از آرای موجود در صندوق های رای اردوغان ۵۵.۸ و قلیچدار اوغلو ۴۴.۲ درصد از آرا را به خود اختصاص داده اند.

نتیجه پس از شمارش ۸۳ درصد از آرا

با شمارش حدود ۸۳ درصد آرای مردمی، اختلاف میان اردوغان و قلیچدار اوغلو کمتر شده اما همچنان اردوغان پیشتاز و در آستانه پیروزی است.

اردوغان پیروز غیر رسمی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

با شمارش حدود ۹۷ درصد آرا و اختلاف موجود میان دو رقیب، رجب طیب اردوغان پیروز غیر رسمی انتخابات ترکیه خواهد بود؛ نتایج رسمی اواخر امشب اعلام خواهد شد.

پیروزی اردوغان در انتخابات قطعی شد

بر اساس آمار خبرگزاری آناتولی، پس از شمارش ۹۸.۰۶ درصد آرا، اردوغان توانست ۵۲.۱۲ درصد آرا و قلیچدار اوغلو ۴۷.۸۸ درصد آرا را بدست بیاورد.

هواداران اردوغان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را جشن گرفتند

در حالی که شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همچنان در جریان است، علاوه بر تبریک پیروزی رجب طیب اردوغان در این انتخابات از سوی امیر قطر و رییس جمهور مجارستان، هواداران او و حزب عدالت و توسعه هم در شهرهای مختلف ترکیه به خیابان‌ها ریخته و در حال جشن و پایکوبی هستند.

اردوغان: از مردم ترکیه به خاطر اعتماد مجدد برای ۵ سال آینده تشکر می‌کنم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پس از قطعی شدن پیروزی‌اش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در جمع طرفدارانش در استانبول سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی گفت: «ما عاشقان استانبول بوده و مسیر خود را از این شهر آغاز کرده و از این شهر به مسیر خود ادامه می‌دهیم».

وی گفت: «ما صمیمانه از ملت نجیب ترکیه که بین دو عیدف جشن دموکراسی را به ما هدیه دادند، تشکر می‌کنیم».

رئیس جمهور ترکیه گفت: «از ملتم که بار دیگر به من فرصت تحمل مسئولیتش را برای پنج سال آینده داده، قدردانی می‌کنم».

اردوغان اضافه کرد: «بارها گفتیم که مسیر مقدس را ادامه خواهیم داد و تمام کسانی را که روی ما حساب کرده‌اند ناامید نخواهیم گذاشت».

وی افزود: «تمام ملت ترکیه در این انتخابات پیروز شد و و هدف ما این است که کشورمان اهداف مورد نظر خود را رها نکرده و مردم به وحدت خود پایبند باشند».

رئیس جمهور ترکیه گفت: «هیچ کسی نمی‌تواند به آزادی‌های کشور ما توهین کرده و مردم ما را تحقیر کند یا مانع از اتحاد آنها شود».

اردوغان اضافه کرد: «وعده‌های خود در مرحله بعدی را محقق کرده و به آنها پایبند خواهیم ماند».

وی تاکید کرد: «ما از همجنسبازی حمایت نمی‌کنیم و نهاد خانواده و حقوق زنان از مقدسات ما به شمار می‌آیند و دست هر کسی را که قصد دارد به آن تعرض کند می‌شکنیم».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «سخنرانی بعدی ما از قصر ریاست جمهوری از آنکارا خواهد بود و این سخنرانی خطاب به تمام جهان است».

برچسب‌ها