تحریکات ضد مسیحی در اروپا در سال‌های اخیر چیز جدیدی نیست، اما این که پارلمان اروپا بانی نمایش این آثار موهن می شود، یک «پیام سیاسی» آشکار دارد.

سرویس جهان مشرق - تحریکات علیه مسیحیان و تحرکات توهین آمیز که با آن می‌خواهند تصاویر مشمئزکننده را به عنوان آثار هنری جلوه دهند، چیز جدیدی نیست، با این حال، این مساله که که پارلمان اروپا میزبان یک چنین نمایشگاه توهین‌آمیزی و ساختارشکنی باشد، بسیار قابل‌تامل است.

چند روز پیش، تمام صندوق‌های پستی پارلمان اروپا ایمیلی به امضای مالین بیورک، معاون اروپایی حزب چپ سوئد برای تبلیغ نمایشگاهی که توسط «چپ» ترتیب داده شده بود، دریافت کردند. محتوای نامه چنین بود:

"عزیزان، به مناسبت ریاست سوئد بر شورای اروپا، از الیزابت اولسون هنرمند عکاس دعوت کردم تا برخی از آثارش را به نمایش بگذارد. تمام قطعاتی که او برای این نمایش انتخاب کرد، مضمون LGBTQI یا در غیر آن، مضامین «حقوق بشری» است."

ضمیمه این پیام، دعوت نامه افتتاحیه نمایشگاه با دو تصویر است، یکی قایق مهاجران در حال نزدیک شدن به کشتی، با سربازی که پایش را روی قایق کوچک، روی شانه‌ی یکی از مهاجران گذاشته است و دیگری، عیسی مسیح در محاصره حواریونی با لباس سادومازوخیستی بردگان که آشکار همجنسباز هستند.

ماریا ورونیکا روسی، عضو پارلمان اروپا از ایتالیا، ضمن انتقاد از این انتخاب، گفته است، "پرداختن به انواع مسائل در محیط‌های سازمانی مشروع است، اما سوءاستفاده از یک دین، یک نوع حرمت‌شکنی غیرقابل تحمل برای میلیون‌ها مؤمن در سراسر اروپا است. جدای از وجه فرهنگی ماجرا، این به عنوان یک تحریک بی دلیل به نظر می رسد: چرا توهین و بی احترامی؟"

امکانات متعددی برای جشن گرفتن ریاست سوئد بر شورای اتحادیه اروپا و صحبت در مورد حقوق بشر وجود داشت، اما تصمیم برای پرداختن به این موضوع با زیر سوال بردن مقدسات دینی، یک هدف سیاسی روشن دارد. به عبارت دیگر، «چپ»های اروپایی، که شاخص‌ فعالیت آنان در شمال اروپاست، می خواهند این پیام را مخابره کنند که "دوران جدیدی آغاز شده و ادیان هم برای ادامه‌ی حیات باید خود را با «هنجارهای جدید»(new normal) تطبیق دهند. چنین به نظر می رسد که با تبلیغات و القائات جنون‌آمیز و افراطی محتویات LGBTQیا همان دگرباشی جنسی، این مساله در محور یا نقطه‌ی ثقل فعالیت دمکرات‌های آمریکا و چپ‌های اروپایی قرار دارد.

از سوی دیگر، الیزابت اولسون والین، در سابقه‌ی خود، جنجال‌آفرینی ضدمذهبی را دارد. فعالیت هنری او در سال ۱۹۹۸ نقطه عطفی شد، زمانی که برای اولین بار در تابلوی موسوم به Ecce Homo، عیسی(ع) را در یک کلید Lgbtq+ به تصویر کشید و در داخل کلیسای جامع سوئدی به نمایش گذاشت. آن اقدام، از سوی بسیاری از ناظران در آن زمان، به عنوان شروع شکل‌گیری یک «دین» جدید تفسیر شد که در آن نه تنها مولفه‌های مورد علاقه‌ی لیبرالیست‌های افراطی، مذموم نیست، بلکه به عنوان «فضیلت» هم معرفی می شود!

الیزابت اولسن
اولسون و تمسخر تابلوی شام آخر: مسیح تراجنسیتی در کنار مردان زن‌پوش(درگ کویینز)

به همین مناسبت، این تصاویر به سراسر جهان رفت و ماریانا اریکسون، نماینده سابق پارلمان اروپا، تلاش کرد تا آنها را در پارلمان اروپا نیز به نمایش بگذارد. با این حال، در آن مقطع، فضای سیاسی اروپا هنوز محافظه‌کار و سنت‌گراتر بود و محتویات تصاویر اولسون توسط قائم مقام پارلمان اروپا که مانع از نمایش آن‌ها شد، بسیار توهین‌آمیز تلقی گردید. بیست و پنج سال بعد از آن، یعنی در ماه می ۲۰۲۳، به نظر نمی رسد تلاش جدید یک نماینده دیگر پارلمان اروپا همان جنجال و تحریک را ایجاد کرده باشد و بنابراین عکس های اولسون در بروکسل به نمایش گذاشته خواهد شد. این نشان‌دهنده‌ی تغییرات بسیار قابل‌ملاحظه در ذهنیت اروپایی نسبت به «مقدسات» و مفاهیم «دینی» و کم‌رنگ شدن خطوط قرمز است.

چند ماه قبل، در همین ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل، تصاویر و نقاشی‌هایی به نمایش گذاشته شد که حقیقتا خبیثانه، اهریمنی و سیاه بود. در یکی از این تصاویر، به وضوح «قربانی کردن کودکان» و خوردن آنان القاء می شد.