کد خبر 1485733
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷

ایالات متحده آمریکا که همواره شعار آزادی، دموکراسی و حقوق بشر سر می دهد در اقدامی مغایر با ادعاهایش، یک شهردار مسلمان را به مراسم جشنی در کاخ سفید راه نداده است.

به گزارش مشرق، سرویس مخفی آمریکا اعلام کرد که از حضور شهردار مسلمان پروسپکت پارک در نیوجرسی در جشن عید فطر کاخ سفید با حضور جو بایدن، رئیس جمهور این کشور جلوگیری کرده است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت: محمد خیرالله، کمی پیش از ورود خود به کاخ سفید برای شرکت در جشن عید فطر، گفت که کاخ سفید با وی تماس گرفته مبنی بر اینکه سرویس مخفی با ورود او مخالفت کرده و نمی تواند در این مراسم شرکت کند.

خیرالله افزود که مقام کاخ سفید به او توضیحی در مورد دلیل ممنوعیت ورودش به این جشن نداده است.

خیرالله، ۴۷ ساله، پس از اینکه به او گفته شد اجازه حضور در این مراسم را نخواهد داشت، این موضوع را به شورای روابط آمریکایی-اسلامی بخش نیوجرسی اطلاع داد.

این گروه از دولت بایدن خواسته است تا انتشار اطلاعات جمع آوری شده توسط اف بی آی از لیست ادعایی تروریست ها را که شامل صدها هزار نفر می شود، متوقف کند. این گروه به خیرالله اطلاع داده است که فردی با نام و تاریخ تولد او در این فهرست قرار دارد.

خیرالله یک منتقد صریح ممنوعیت اعمال شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد ورود شهروندان چندین کشور عمدتا مسلمان به خاک این کشور بود. او همچنین به بنگلادش و سوریه سفر کرده است تا با انجمن پزشکی سوریه آمریکایی و بنیاد وطن در امور بشردوستانه شرکت کند.

خیرالله عصر دوشنبه در حالی که به سمت خانه خود در نیوجرسی درحال حرکت بود، در مصاحبه ای تلفنی با آسوشیتد پرس گفت: این اقدام مرا گیج، شوکه و ناامید کرد. مسئله این نیست که من نتوانستم به مهمانی بروم. مساله دلیل نرفتن من به این جشن بود.

وی تصریح کرد: فهرستی وجود دارد که من را به دلیل هویتم هدف قرار داده است. فکر می‌کنم که بالاترین مقام در آمریکا نباید تحت تاثیر چنین فهرستی باشد.

آنتونی گوگلیلمی، سخنگوی سرویس مخفی آمریکا تایید کرد که خیرالله اجازه ورود به مجتمع کاخ سفید را نداشته است، اما از بیان علت آن خودداری کرد.

خیرالله در ماه ژانویه برای پنجمین دوره متوالی به عنوان شهردار انتخاب شد. وی گفت در سال ۲۰۱۹ مقامات آمریکایی به مدت سه ساعت در فرودگاه بین المللی جان اف کندی در نیویورک از او بازجویی کرده اند و خواستار ارائه اطلاعات تروریست ها شده اند. این بازجویی پس از سفر خانوادگی او به ترکیه انجام شد. خانواده همسر خیرالله در ترکیه زندگی می کنند.

او همچنین گفت در یک مورد دیگر, مقامات آمریکایی هنگامی که قصد داشته است به همراه خانواده از کانادا وارد آمریکا شود در مرز به مدت کوتاهی بازداشت شد.

خیرالله در سوریه به دنیا آمده است و در اوایل دهه ۱۹۸۰ از سوریه خارج شد. خانواده او ابتدا به عربستان رفتند و پس از آن در سال ۱۹۹۱ به پارک پراسپکت مهاجرت کردند و از آن زمان تاکنون در این شهر زندگی می کنند.