کد خبر 1481841
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی، آفات فعالیت‌های دانشجویی را عنوان کردند.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری دو و نیم ساعته با بیش از ۱۰۰۰ نفر از اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی، دانشجو و فعالیت‌ها و مطالبات دانشجویی را یک فرصت و ارزش برای کشور خواندند و با اشاره به راهبرد دشمن برای بدبین‌کردن ملت ایران به خود و توانایی‌های خود، گفتند: برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجویی باید ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه ایران و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاش‌های خود قرار دهد.

* توصیه مقام معظم رهبری از جوانان دانشجو

جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهج‌البلاغه و کتاب‌های اندیشمندانی همچون «مطهری»، «بهشتی» و «مصباح» روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.

توصیه دیگر رهبر انقلاب به دانشجویان تنظیم حرکت با نگاه به افق‌های دوردست بود.

* آفات فعالیت‌های دانشجویی از نظر رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری دو قطبی‌سازی در جامعه دانشجویی و کشور، نگاه غیرواقع‌بینانه و مطالبات بدون ارائه راه‌حل علمی و عملی را از جمله آفات فعالیت‌های دانشجویی برشمردند و با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان گفتند: برخلاف آنچه بیان شد که «باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار می‌کردیم تا حساست به وجود نیاید»، مسائل مختلف کشور قابل رفراندوم نیست؛ زیرا هر رفراندوم ۶ ماه همه کشور را درگیر می‌کند، ضمن اینکه در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار می‌کنند.

رهبر انقلاب، شتابزدگی، دیدن و تمرکز بر نقاط منفی و بی‌توجهی به نقاط روشن، تندخویی، تبدیل مشکلات محلی به مشکلات ملی، فعالیت به قصد دیده‌شدن، و غرق شدن در فضای مجازی را از دیگر آفات فعالیت‌های دانشجویی دانستند و افزودند: فضای مجازی به هرحال یک واقعیت است اما برخی‌ها از فضای مجازی سیل‌وار خبر و مطلب و تحلیل می‌پذیرند در حالیکه باید تلاش کنند در این فضا و شبکه‌های اجتماعی خبر و تحلیل صحیح نشر دهند.

* وظیفه دانشجوی مطلوب و آینده‌نگر

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به سؤال برخی دانشجویان مبنی بر اینکه وظیفه دانشجوی مطلوب و آینده‌نگر چیست، گفتند: اول ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه خود و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستیابی به این توانایی را عجیب و دور از دسترس ندانستند و افزودند: دانشجوی امروز، مدیر سیاسی، اقتصادی و دیپلماسیِ فردا، فیلسوف و محقق فردا، فعال سیاسی و رسانه‌ای فردا، و رئیس و مغز متفکر و عنصر اثرگذار فردا است و اینکه امروز همه می‌گویند دنیا در حال تحول است، این تحول بوسیله مغزهای متفکر و انسان‌های فعال که شما جوانان و دانشجویان مؤمن جزو آنها هستید، رقم خواهد خورد.

ایشان با اشاره به امکان ایجاد تحول منفی به دست انسان‌های منحرف، جوانان را به حرکت در صراط مستقیم و تقویت بنیه دینی، علمی، عقلی و ارادی در خود سفارش کردند و گفتند: هر کسی در این امور خودسازی بیشتری کند، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

رهبر انقلاب عنوان «دانشجو» را همنشین با عناوینی همچون دانش‌طلبی، جوانی، پر تحرکی، نوطلبی و نوزایی و احساسات انسان‌دوستانه مانند دشمنی با فساد و بی‌عدالتی خواندند اما گفتند: برای دانشجو از همه اینها مهمتر، برخورداری از یک زیربنای فکری است که باید آن را مستحکم کنید که این استحکام‌بخشی هم به معنی تعطیل کردن فعالیت‌های دیگر و اشتغال صرف به فکر و مطالعه نیست بلکه باید همزمان با فعالیت دانشجویی، با منابع دینی، انس و با متفکران امین و عمیق ارتباط پیدا کنید.

* پاسخ دانشجویان به القای ناامیدی از سوی دشمن

رهبر معظم انقلاب اسلامی راهبردِ به‌روزِ دشمن در قبال ملت ایران را «بدبین‌کردن به خود» خواندند و با نفی این ادعا که ناامیدی منشأ غالباً داخلی دارد، در بیان مصادیقی از راهبرد بدبین‌سازی گفتند: دانشجوی پر انگیزه را استاد یا فرد بی‌تعهدی ناامید و بدبین می‌کند که به او می‌گوید «با وجود این مشکلات با چه دل خوشی اینجا مانده‌ای و درس می‌خوانی؟ کشور را رها کن و برو».

ایشان افزودند: البته پاسخ رسا و بی‌لکنت جوان مؤمن، مبارز، آگاه و هوشمند این است که بله مشکلات وجود دارد اما من و فرزندان و هم‌میهنانم سالهای طولانی می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم پس درس می‌خوانم و مبارزه می‌کنم که مشکلات را برطرف کنم.

منبع: فارس