سردار علی‌محمد نائینی گفت: گلعلی بابایی از برجستگان روایت دفاع مقدس است. کمتر کسی داریم که هم محقق خوبی باشد و هم نویسنده‌ای خوش‌قلم.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی کتاب «زمین‌های مسلح» کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) نوشته سردار گلعلی بابایی، امروز در مجتمع فرهنگی دوکوهه با حضور جمعی از فرماندهان و رزمندگان لشکر ۲۷، اصحاب نشر و رسانه و خانواده برخی شهدای لشکر برگزار شد.

سردار حسن زاده، فرمانده سپاه تهران: ۱۵۰ عنوان کتاب در نشر ۲۷ منتشرشده است

سردار حسن زاده، فرمانده سپاه تهران در این مراسم گفت: سطرهای این کتاب و بقیه کتابهای مجموعه «حماسه ۲۷» همان اجزایی است که فرهنگ دفاع مقدس را تشکیل داده‌اند؛ برای همین قلب‌ها را به خود جذب می‌کند.

وی افزود: مجموعه حماسه ۲۷ امروز به پنج جلد رسیده است. تا امروز ۱۵۰ عنوان کتاب در نشر ۲۷ منتشرشده است. ۲۸۸ فرمانده گردان شهید داریم و در سال گذشته حدود ۵۰ عنوان کتاب منتشر شد و امیدواریم امسال تا ۷۰ عنوان پیش برویم. انتشار کتاب‌ها کند پیش می‌رود واین به خاطر این است که کیفیت پایین نیاید.

سردار حسن زاده تصریح کرد: یکی از کارهای کنگره شهدای پایتخت، کار سریال است و ان شا الله به زودی نتیجه می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات و استاد دفاع مقدس: کمتر کسی داریم که هم محقق خوبی باشد و هم نویسنده‌ای خوش‌قلم

سردار علی‌محمد نائینی گفت: گلعلی بابایی از برجستگان روایت دفاع مقدس است. کمتر کسی داریم که هم محقق خوبی باشد و هم نویسنده‌ای خوش‌قلم. نگارش کتاب «زمین‌های مسلح» کار سخت و ویژه‌ای است. خلق آثار حماسی از دل ناکامی‌ها کار بسیار سختی است. برای همین درباره این برحه زمانی کتاب خوبی نداریم.

وی ادامه داد:‌ یکی از کارهای سخت، نوشتن درباره عملیات‌های ناموفق است و حضرت آقا فرمودند به این عملیات‌ها بپردازید چون در دل اینها حماسه‌های زیادی وجود دارد.

سردار نائینی افزود: روایت‌هایی آقای بابایی هم مستند است و هم خواندنی و نحوه نگارش، آن هم از یک عملیات ناموفق، کار را سخت می‌کند. کار بزرگی انجام شده و دیدگاه‌های مختلفی نسبت به طرح مانور وجود دارد. نویسنده به همه الزامات هم توجه داشته است چون من همه متن کتاب را بطور کامل خوانده‌ام.

وی تصریح کرد: در این زمینه کارهای بسیار بزرگی انجام شده است و تمام گنجینه سازمان اسناد در اختیار نشر ۲۷ است. داستان‌ها و روایت‌های بسیار وجود دارد که هنوز به آنها پرداخته نشده است و همه آنها قهرمانان ملی بودند که هنوز برای بسیاری از آنان کاری شکل نگرفته است. کارهای نشر ۲۷ شاخص است و امیدوارم چنین کاری دستور کار همه لشکرهای حاضر در دفاع مقدس باشد.

محمدعلی صمدی: کتاب‌های سردار بابایی برای من آموختنی است

محمدعلی صمدی، پژوهشگر دفاع مقدس نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: چهار سال و شش ماه و دو روزه بودم که عملیات والفجر مقدماتی شروع شد و من به اصرار سردار بابایی اینجا هستم و لایق صحبت در جمع شما بزرگواران نیستم.

وی افزود: شکستگی ظاهر و سفیدی محاسن بزرگوارانی که در این نشست هستند من را به عمق خاطرات و عکسهایی است که از شما به من رسیده بود و جوانی من را شکل داد.

صمدی ادامه داد: کتابهای سردار بابایی برای من آموختنی بوده و این کتاب هم قبل از چاپ به من رسید و خواندن و شأن من در مقابل این کتابها، ستایش است. در همه این کتابها تراژدی موج می‌زند و هر کسی با تراژدی مواجه بشود حالش بد می‌شود اما این کتابها حال آدم را خوب می‌کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: تعداد زیادی از اسم‌هایی که در این کتابها آمده شهید شده‌اند اما به همراه غم آنها حسی از غرور به آدم دست می‌دهد. قلم و چینش قلم آقای بابایی طوری است که حال آدم را خوب می‌کند اگر چه اجزای آن بسیار تلخ است.

صمدی گفت: موضوع کتاب «زمین‌های مسلح» به شدت تخصصی است و با این همه، نویسنده کتاب را با قلمی روان نوشته است که وقتی هر جایش را باز می‌کنیم و شروع می‌کنیم، قابل ادامه دادن است.

سردبیر برنامه نگاتیو افزود: برای من، نوشتن کتاب توسط حمید حسام و گلعلی بابایی عجیب است که چطور با این سرعت و کیفیت بالا می‌نویسند و منتشر می‌کنند. یگان‌نگاری‌های استانهای دیگر حتی نتوانسته اند به مرز این کتابهای آقای گلعلی بابایی نزدیک شوند.

سردار گلعلی بابایی: این کتاب ۵ ماه از فرماندهی شهید همت را در خود دارد

در انتهای این مراسم، سردار گلعلی بابایی گفت: این کتاب ۵ ماه از فرماندهی بیست ماهه شهید همت را در خود دارد.

وی افزود: این کتاب ۱۲۵ راوی دارد که ۴۵ نفرشان شهید شده‌اند. ۷۰۰ ساعت اسناد صوتی،۱۰۰۰ برگ اسناد مکتوب، دفترچه های روزنوشت راویان مرکز اسناد و شهید عیسی‌وند و ۲۰۰ ساعت فایل مصاحبه با عناصر لشکر بعد از جنگ، محتوای این کتاب را تشکیل داده است.

در پایان مراسم، از کتاب کتاب «زمین‌های مسلح» رونمایی شد و تعدادی از خانواده‌های شهدای لشکر ۲۷ مورد تجلیل قرار گرفتند.