کد خبر 1433980
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱

ارتش لبنان اعلام کرد که چند خودرو و کامیون و مقادیری تجهیزات نظامی از آمریکا دریافت کرده است.

به گزارش مشرق، ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۳ خودروی «هاموی» و ۱۱ کامیون و مقداری تجهیزات نظامی از آمریکا دریافت کرده است.

به نوشته وبگاه النشره، این کمک‌ها در چارچوب کمک‌های نظامی ویژه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در بندر بیروت تحویل ارتش لبنان شده است. در ۲۴ ماه آگوست نیز ارتش لبنان از دریافت ۱۵۰ خودروی هاموی از آمریکا خبر داده بود.

این کمک‌ها در قالب مجوز ۹ سپتامبر ۲۰۲۱ جو بایدن برای کمک ۴۷ میلیون دلاری به ارتش لبنان صورت می‌گیرد. آمریکا یک ماه بعد نیز ۶۷ میلیون دلار به این کمک‌ها افزود. کمک‌هایی که هیچ وقت از خودروهای نظامی و تجهیزات اولیه و مهمات سبک و نیمه سنگین فراتر نمی‌رود.

آمریکا از سال ۲۰۰۵ تاکنون به میزان دو میلیارد دلار به ارتش لبنان کمک مالی و نظامی کرده است، اما به نوشته خبرگزاری آناتولی این کمک‌ها با این هدف صورت می‌گیرد که مانع برتری نظامی حزب‌الله در لبنان شود و همزمان این نکته نیز به شدت مورد توجه واشنگتن است که توانایی ارتش لبنان به حدی نرسد که تهدیدی برای رژیم صهیونیستی محسوب شود.

در سال‌های گذشته دولت‌های سعودی و فرانسه بارها وعده کمک به ارتش لبنان را داده‌اند که هیچ وقت عملی نشده است. جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده که حاضر است ارتش لبنان را تجهیز کند، اما دولتمردان وابسته در بیروت، بر اثر تهدیدات آمریکا و کشورهای غربی از دریافت این کمک‌ها طفره رفته‌اند.

منبع: فارس