کد خبر 1430333
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

وزیر دفاع آمریکا گفت: سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی اوایل ماه آینده میلادی در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که اوایل ماه آینده میلادی سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این گفته بود قصد دارد سامانه زمین به هوای قدرتمند به نام NASAMS را طی هفته‌های آینده به اوکراین تحویل دهد.  لوید آستین در اظهارات روز پنجشنبه برای نخستین بار تاریخ تحویل این سامانه‌ها را مشخص کرد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «در حال حاضر اوکراینی‌ها بیش از هر چیز به قابلیت پدافند هوایی نیاز دارند...ما سخت در تلاش بوده‌ایم NASMAS در اختیار آنها قرار دهیم و انتظار داریم اوایل ماه آینده بتوانیم این توانمندی را در اختیارشان قرار دهیم.»

آمریکا گفته اوکراین برای دفاع از خودش در برابر حملات هوایی روسیه به این سامانه‌ها نیاز دارد.

روسیه ماه گذشته چندین حمله موشکی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. این حملات به کشته شدن چندین نفر منجر شد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

حملات موشکی روسیه از دو روز بعد از انفجار مهیبی در پل «کرچ» آغاز شد. این انفجار به تخریب بخشی از پل کرچ منجر شد که تنها محور برای متصل کردن روسیه به شبه‌جزیره کریمه است. روسیه در سال ۲۰۱۴ این شبه‌جزیره را که تا آن زمان بخشی از اوکراین بود در پی یک همه‌پرسی به اراضی خود الحاق کرد.

پوتین، انفجار در پل کرچ را «حمله تروریستی» توصیف کرده است. کی‌یف مسئولیت انفجار در آن پل را به عهده نگرفته، اگرچه چند وزیر دولت اوکراین بعد از وقوع آن، روسیه را مورد تمسخر قرار دادند.

منبع: فارس