آنچه به عنوان توافق هسته‌ای و برجام در دامان ملت و دولت ایران گذاشته شد، هرگز پروژه نظام اسلامی یا خواسته رهبری نبود بلکه برنامه دولت اعتدال و اصرار شخص روحانی بود.

سرویس سیاست مشرق _ محمود میرلوحی، از فعالان ستادی جریان چپ و عضو سابق شورای شهر تهران که پیش از این با شکایت قالیباف به حبس و شلاق محکوم شده بود؛ اخیراً طی یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اشاره به برجام گفته است:

"واقعیت آن است که ساختار تصمیم‌گیری در کشور دچار ناهماهنگی و ناهمواری است. در طول ۲۰ سالی که پرونده هسته‌ای در جریان بوده، همیشه شورای عالی امنیت ملی تصمیمات را هماهنگ کرده است. تا اینکه در دوره آقای روحانی، مصلحت بر آن شد تا این پرونده غیرنظامی نامیده شده و وزارت خارجه متولی آن شود. همه می‌دانیم مجری پرونده هسته‌ای، وزارت خارجه و آقای ظریف بود اما تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی پخته و به تایید رهبری می‌رسید."[1]

*اظهارات میرلوحی چه طعنه ای باشد به اینکه تصمیمات مربوط به برجام روحانی با نظر رهبری بوده است و چه اینکه مدعای کارشناسی شده بودن و پختگی تصمیمات مربوط به برجام روحانی را داشته باشد؛ اما در هر دو حالت غلط است.

همه باید بدانند که برجام هرگز پروژه نظام اسلامی یا خواسته رهبری نبود بلکه برنامه دولت اعتدال و اصرار شخص روحانی بود.

اصراری که 8 سال آزگار طبق خواسته روحانی و نه طبق راهنمایی رهبر معظم انقلاب به پیش رفت و البته دست آخر همگان فهمیدند چیزی که مورد رضای رهبری و طبق راهبرد ایشان نباشد نه تنها به هیچ نتیجه و دستاوردی نخواهد رسید بلکه موجب مهانت اصرارکنندگان نیز خواهد شد.

میرلوحی در حالی ادعای تأیید تصمیمات برجام بر اساس نظر رهبری نظام را به دروغ مطرح می کند که دستور 9 بندی رهبر معظم انقلاب پیرامون برجام با تدبیر ایشان به صورت علنی و عمومی خطاب به روحانی صادر شد تا شاقولی برای قضاوت نسل های امروز و فردا باشد.

و چه خوب تدبیری هم بود که امروز دوست و دشمن می توانند با مراجعه به آن نامه مشهور به خوبی قضاوت کنند که برجام طبق رضای رهبری نظام بود یا نبود؟![2]

و یا همینطور هنوز همه به خوبی و روشنی به خاطر داریم که رهبری می گفتند نسبت به قضیه بدبین هستند اما روحانی صراحتا می گفت که خوشبین است!

در بحث کارشناسی و پختگی هم ایکاش که اینطور بود...

اما نبود و تجربه نشان داد تصمیمات دولت روحانی در قبال برجام نه تنها از پختگی و درایت لازم برخوردار نبودند بلکه تا حد زیادی از سر شتابزدگی، خوشبینی و حتی ساده لوحی بودند.

در واقع  در حال صحبت پیرامون بخشی از تاریخ دولت اعتدال هستیم که در آن گفته می شد امضای کری تضمین است اما نبود، گفته شد تمام تحریم ها لغو می شود اما نشد، گفته شد ابعاد مختلف مشکلات کشور با برجام رفع می شود اما نشد و گفته شد حساب اوباما با بقیه فرق می‌کند اما نمی‌کرد.

پس از باب بحث تاریخی و روشن شدن حقیقت تأکید می کنیم که منطق و رخدادها نشان میدهند برجام نه یک تصمیم هماهنگ شده با کلیت نظام بود و نه یک امر آمیخته با پختگی!

جالب است که برخی محافل از همان ابتدای روی کار آمدن آقای روحانی در دولت اعتدال طی یک تفرّس تحلیلی تأکید کرده بودند که این دولت به دنبال یک توافق نهایی با آمریکاست. توافقی که البته شکست خواهد خورد و آنها رهبری را به عنوان مقصر معرفی خواهند کرد.

در این رابطه اشاره به مقوله عقلانی و فلسفی "تکرار تاریخ" هم ضروریست.

  در قضایای جنگ صفین  خوانده ایم که عده ای بر حکمیت تأکید کردند و در حالی که علی(ع) با آن مخالف بود اما آنها بر تحمیل اصرار خود پای فشردند و حتی اجازه اجرای تدابیر علی(ع) پیرامون حکمیت را هم ندادند اما دست آخر که پروژه شکست خورد؛ به یکباره از این گفتند که تقصیر حکمیت با علی(ع) هم هست و او باید توبه کند!

*** 

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1259246

2_https://khl.ink/f/31168