کد خبر 1403294
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶

عادل آذر، مشاور رئیس جمهور و رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور در بیمارستان خاتم‌الانبیا درگذشت.

به گزارش مشرق، عادل آذر، رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور و مرکز آمار ایران، در بیمارستان خاتم‌الانبیا درگذشت.

پیگیری ها بیانگر این است که عادل آذر تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته بود که دچار ایست قلبی شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سال گذشته با صدور حکمی، « عادل آذر» را به سمت مشاور رئیس جمهور و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی منصوب کرده بود.

عادل آذر دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای مدیریت از دانشگاه تهران بود. وی همچنین عضو گروه مدیریت سیستم‌ها در دانشگاه امام صادق (ع) و و استاد دانشگاه تربیت مدرس بود.

وی چندین دوره به عنوان استاد نمونه دانشگاه تربیت مدرس، استاد راهنمای برگزیده کشور، پژوهشگر برتر در دانشگاه تربیت مدرس انتخاب شد. آذر در سال ۱۳۸۶ از آکادمی ملی نخبگان دیپلم افتخار دریافت کرد و در اولین نمایشگاه آثار علمی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به عنوان مؤلف برگزیده انتخاب شد. علاوه بر این، وی رتبه دوم دانشمندان پرتألیف ایران در حوزه علوم انسانی را توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال ۱۳۹۲ کسب کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن علوم مدیریت ایران در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت صنعتی ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های مدیریت در ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های نوین در تصمیم گیری، دبیر علمی کنگره بین‌المللی بودجه‌ریزی عملیاتی و دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی ایران نیز از جمله سوابق علمی آذر است.

آذر در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده دهلران در مجلس حضور داشت. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ هم ریاست مرکز آمار ایران را بر عهده داشت.

وی از ۳۰ تیر ۱۳۹۵ تا یک مرداد ۱۳۹۹ رئیس دیوان محاسبات کشور بود؛ جایی که مسئولیت حساب کشی از بودجه دولت را دارد.

گذری به اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر علت انتخاب عادل آذر برای تکیه بر صندلی ریاست دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد که آنان رویکرد و اقدامات تخصصی و ضد فساد «عادل آذر»، سلامت و پاکدستی وی، جناحی عمل نکردن، دارای تجربه کافی بودن، داشتن روحیه مبارزه با فساد، طرفدار شفافیت بودن و دارا بودن سوابق علمی و عملی را دلایل کافی برای این انتخاب عنوان کردند.

شهریور ۱۴۰۰ بود که حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی با صدور حکمی، «عادل آذر» را به سمت مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی منصوب کرد.

منبع: فارس