کد خبر 1386563
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۰

رئیس جمهور فنلاند عضویت کشورش در این ائتلاف را وابسته به پذیرش همزمان کشور همسایه خود کرد.

به گزارش مشرق از راشاتودی، سائولی نیینیستو، رئیس جمهور فنلاند گفت، اگر سوئد در مسیر تصویب الحاق به ناتو به بن بست برسد، فنلاند هم بدون سوئد به ناتو نخواهد پیوست. این مقام رسمی روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در هلسینکی این اظهارات را بیان کرد.

وی اذعان کرد:" از نظر ما مساله سوئد مساله ماست. ما دست در دست هم جلو خواهیم رفت. "

رئیس ناتو نیز، به نوبه خود، تاکید کرد که ائتلاف ناتو هیچ ضرب الاجلی برای پذیرش پیشنهادهای فنلاند و سوئد تعیین نکرده است، اما به دنبال رفع اختلافات بین آنها و ترکیه "در اسرع وقت" است.

استولتنبرگ اصرار داشت که نشست آتی سران ناتو که برای اوایل تیر برنامه ریزی شده است، هرگز به عنوان آخرین مهلت برای پذیرش دو عضو احتمالی تلقی نشده است.

وی گفت: نشست سران ناتو در مادرید و بیانیه هرگز به منزله ضرب الاجل نبود. در عین حال دوست دارم هر چه زودتر این مشکل حل شود. استولتنبرگ با اشاره به نام رسمی جدید ترکیه به زبان انگلیسی، گفت: از همین رو ما با متحد خود در ناتو، ترکیه، و همچنین با فنلاند و سوئد، سخت کار می کنیم تا به دغدغه هایی که ترکیه مطرح کرده است، رسیدگی کنیم.

اظهارات استولتنبرگ حاکی از تغییر آشکار موضع ناتو در خصوص چارچوب زمانی صعود احتمالی فنلاند و سوئد بود. در اوایل این هفته، کامیل گراند، معاون دبیرکل اتحادیه ابراز امیدواری کرد که اختلافات بین ترکیه و دو کشور عضو احتمالی قبل از نشست سران حل شود.

فنلاند و سوئد در بحبوحه درگیری بین روسیه و اوکراین برای پیوستن به ناتو تلاش های خود را آغاز کرده اند. گرچه هر دو کشور اسکاندیناوی نظامی با بلوک تحت رهبری آمریکا چندین دهه روابط نزدیک و همکاری داشته اند، قانوناً کشورهای بی طرف باقی مانده اند.

با این حال، اکنون به نظر می رسد پیوستن بالقوه دو کشور به این بلوک به بن بست رسیده باشد؛ زیرا ترکیه، یکی از کشورهای بزرگ ناتو، قاطعانه با درخواست عضویت آنها مخالفت کرد. آنکارا این دو کشور را متهم کرد که به عنوان «مهمان‌خانه‌های سازمان‌های تروریستی» و میزبانی از اعضای گروه‌های کرد غیرقانونی که ترک ها آن‌ها را «تروریست» می‌دانند، فعالیت می‌کنند. استولتنبرگ گفت که ناتو نگرانی های ترکیه را می پذیرد و مذاکرات بین آنکارا و دو کشور شمال اروپا را تشویق می کند.

منبع: ایرنا