مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، به بررسی و آسیب‌شناسی نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها پرداخت و تصریح کرد: آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی نیازمند اصلاح و کارآمدسازی است.

به گزارش مشرق، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،  طی گزارشی به بررسی و آسیب‌شناسی نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی پرداخت. در این گزارش بسته پیشنهادی اصلاح و بازنگری آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گرفته است.

در این گزارش تصریح شده است: نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی علاوه بر آیین‌نامه ارتقا، فرایند و شیوه اجرایی ارتقای (کمیته های فرعی و هیئت ممیزه) شامل عناصر دیگری است که به منظور اصلاح کژکارکردی های آن (مانند یکسان‌نگری به انواع دانشگاه ها، گروه ها و رشته های علمی، تسلط رویکرد کمّی بر کیفی، عدم تناسب در ارزشگذاری میان فعالیت ها و...)، باید با یکدیگر هم‌راستا باشند که ازجمله آنها می توان به مأموریت دانشگاه ها، نوع تأمین مالی دانشگاه‌ها، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی و... اشاره کرد.

از این رو، در گزارشی با عنوان «الزامات کارآمدسازی نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی» ابتدا به روندپژوهی و آسیب‌شناسی نظام ارتقا و همچنین مطالعه تطبیقی دانشگاه های منتخب در این خصوص پرداخته شد.

در این گزارش که مبتنی بر گزارش اول است، ابتدا اقدامات لازم جهت همسوسازی تمامی عناصر مرتبط با نظام ارتقا توصیه شده و سپس اصلاحات پیشنهادی در آیین‌نامه ارتقا به تفکیک مواد چهارگانه (فعالیت های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، فعالیت های آموزشی، فعالیت های پژوهشی، فناوری و فعالیت های علمی ـ اجرایی) ارائه شده و در پایان نیز با توجه به ارتباط و سطح ورود نهادها به مسئله ارتقا، پیشنهادهایی در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

همچنین در این گزارش با توجه به ارتباط این موضوع به کفایت علمی دانشجویان دکتری، پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

منبع: فارس