کد خبر 1369327
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

رسانه های ترکیه گزارش دادند که دولت این کشور در حال رایزنی با مقامات کاخ سفید است و یک مقام ارشد ترکیه ای نیز قرار است برای جلب موافقت اعضای کنگره در این رابطه، به آمریکا سفر کند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که آنکارا و واشنگتن در حال رایزنی برای فروش نسل جدید جت‌های جنگنده «اف -۱۶» (F-۱۶) به ترکیه هستند.

روزنامه «ینی آکیت» (Yeni Akit) ترکیه در این زمینه گزارش داد که کشورها در حال مذاکره برای نوسازی هواپیماهای موجود و خرید هواپیماهای نسل جدید هستند و انتظار می‌رود «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در روزهای آینده به آمریکا سفر کند و در مورد فروش این هواپیما با اعضای کنگره گفتگو کند.

پیشتر و در سال ۲۰۱۹، آمریکا مشارکت ترکیه در برنامه جنگده «اف -۳۵» (F-۳۵) خود را به دلیل خرید سامانه دفاع هوایی «اس -۴۰۰» روسیه توسط آنکارا به حالت تعلیق درآورد و بعداً ترکیه را به طور کامل از پروژه مذکور حذف کرد. علیرغم واکنش شدید آمریکا و ناتو بر سر خرید سامانه روسی، ترکیه تاکید کرده است که به استفاده از اس -۴۰۰ ادامه خواهد داد.

آنکارا سپس تهدید به استفاده از گزینه‌های دیگر در این زمینه مانند خرید جنگنده‌های سوخو روسیه نمود و بعداً اعلام کرد واشنگتن باید یا هزینه ترکیه را برگرداند و یا اینکه جت‌های F-۱۶ به آنکارا تحویل دهد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بعداً اعلام کرد که ایالات متحده به آنکارا پیشنهاد کرده است که نسل چهارم جنگنده‌های F-۱۶ را به جای نسل پنجم F-۳۵ خریداری کند. کنگره ایالات متحده هنوز این توافق را تأیید نکرده است و این در حالی که وزارت خارجه ایالات متحده در حال لابی کردن آن است تا نمایندگان کنگره را متقاعد کند که این توافق در خدمت منافع واشنگتن خواهد بود.

منبع: مهر