کد خبر 1367406
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱

به گزارش مشرق، کمیل خجسته‌فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: حالا که خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک داغ است؛ خواندن این متن کاستلز از کتاب قدرت ارتباطاتش خالی از لطف نیست. این بررسی نشان می‌دهد که برخلاف تکثر محصول و رسانه‌ای که مخاطب در دنیا احساس می‌کند اما در لایه‌ی پنهان ما با چند شرکت و چند مدیر به‌هم‌پیوسته روبرو هستیم:

« در طول دهه ۱۹۸۰م در امریکا شبکه‌های مرتبط با سه غول رسانه‌ای ای‌بی‌سی، سی‌بی‌سی، ان‌بی‌سی سلطۀ رسانه‌ای را در اختیار داشتند. در آغاز دهۀ ۹۰م ادغام رسانه‌ای و مالکیتی با سرعتی چشمگیر رشد کرد. به‌طوریکه ۵۰ شرکت بزرگ رسانه‌ای در هم ادغام شدند و به ۲۳ شرکت تبدیل شدند. در ۱۹۹۷م به ده شرکت رسیدند و در سال ۲۰۰۰م به شش شرکت رسیدند.این عدد در سال ۲۰۰۴م به پنج رسید. این موضوع فقط در حوزۀ رسانه‌ای نبود. بلکه در سال ۲۰۰۶م پنج شرکت‌ دیزنی ، تایم‌وارنر، ان‌بی‌سی یونیورسال، فاکس‌استودیو و ویاکام 79درصد حجم تولید فیلم را در انحصار داشتند.

این موضوع در حوزۀ شرکت‌های اینترنتی هم هست. هفت قدرت برتر و بزرگترین شرکت‌های اینترنتی از طریق یک شبکۀ متراکم مشارکتی و با سرمایه‌گذاری مشارکتی، اعضای هیئت مدیره و مدیرانی کارآمد به‌هم پیوسته‌اند. این مسیر ادغام‌ها با محو مرزبندی‌های میان شرکت‌های اینترنتی، رسانه‌ای و مخابراتی همچنان روبه افزایش است.»

واقعیت اینست که جهان آینده با پیشرانی فناوری اینترنتی و ارتباطاتی، جهانی دیجیتال است. ذات این جهان اینست که روزبه‌روز تلاش کند تا دیگر فناوری‌ها را با خود هم‌گرا کند. اینکه تسلط بر فناوری در اختیار که باشد، نظم آینده این دنیا را معلوم می‌کند. 

ما با الگو و شکل جدیدی از دنیای استعماری‌انحصاری و در عین حال متکثر در ظاهر روبرو خواهیم شد که مسئولیت مهمی برای ملت‌ها برای حفظ فرهنگ و استقلال‌شان به‌وجود می‌آورد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.