ولادیمیر پوتین، در ابتدای شروع عملیات در اوکراین، «نازی زدایی» از حکومت اوکراین را یکی از اهداف عملیات روسیه عنوان کرده بود.

سرویس جهان مشرق- اخیرا ویدیویی تبلیغاتی از ارتش اوکراین منتشر شده است که در آن تقاضای کمک‌های مالی با اهداف نظامی از دولت‌ها و ملل دنیا می شود. در این ویدیو که به لحاظ کیفیت تصویر و ساخت، یک کار تبلیغاتی قابل قبول محسوب می شود، از سوی خلبانان ارتش اوکراین از جهانیان درخواست می شود که برای احیای نیروی هوایی آسیب‌دیده‌ی این کشور، کمک مالی صورت دهند.

اما نکته‌ی جالب توجه، در صحنه‌ای از ویدیو دیده می شود که نمایی نزدیک (اینسرت) از بازوی لباس یک فرد که مثلا خلبان اوکراینی است می بینم و علامتی خاص به وضوح قابل مشاهده است.

این علامت یا نماد، خورشیدی با ۱۲ پرتو شکسته (یا کاراکتر Sowilo یا خورشید در الفبای پیشالاتینی آلمان) است که در فرهنگ اساطیر آلمان باستان به نام «خورشید سیاه» (Schwarze Sonne) شناخته می شود. کسانی که کمی با تاریخ معاصر اروپا آشنا باشند، اطلاع دارند که نماد «خورشید سیاه» اولین بار به صورت گسترده توسط جکومت نازی آلمان(رایش سوم)، که به لحاظ ایدئولوژیک به دنبال احیای سنت‌های باستانی نژاد ژرمن و اقوام شمال اروپا بود، استفاده شد.

معروف‌ترین نماد خورشید سیاه استفاده شده در آلمان نازی، موزاییک‌هایی بود که درست در قلب کاخ «Wewelsburg» در شمال شرق منطقه راین-وستفالیا، در شهر پادربورن، همین نقش را شکل دادند. نکته این‌جاست که این کاخ، از سوی هاینریش هیملر، نفر دوم آلمان نازی و فرمانده نیروی اس اس، به عنوان کاخ آیینی و مقر مرکزی این نیرو مرود استفاده قرار گرفت.

هیملر، نوعی مناسک و اعتقادات خاص برای نیروی تحت امر خود طراحی کرده بود که همه برگرفته از اعتقادات باستانی و پاگانی شمال اروپا بود و در این کاخ، مراسمی «تشرف مانند» برای اعضای تازه وارد اس اس، به علاوه جشن ازدواج نیروها و حتی بدرقه و خدحافظی با نیروهای کشته شده اس اس در جنگ صورت می گرفت. ساخته شدن این نماد در محوطه‌ی مرکزی این کاخ و درست در کانون آن، نشانم از اهمیت و تقدس این نماد برای هیملر و نازی‌های داشت.

بعدها، با نضج‌گیری دوباره جنبش «نئونازی»، در آلمان، کشورهای اروپایی و آمریکا، یکی از نمادهای اصلی که دوباره توسط نئونازی‌ها مورد استفاده قرار گرفت، «خورشید سیاه» بوده است.

گفتنی است در دو هفته نخست تقابل منازعه روسیه و اوکراین، تصویری از یک سرباز زن اوکراینی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که روی سینه لباس خود، همین آرم را نصب کرده بود. از آن زمان تاکنون، بارها تصاویری از نیروهای مسلح اوکراینی منتشر شده که این نماد را روی سینه یا بازوی خود حمل می کنند.

حال اما انتشار ویدیویی که ظاهرا به صورت رسمی توسط ارتش اوکراین ساخته شده و در ان برای خرید جت‌های جنگنده جدید درخواست می شود، نمایش این نماد روی لباس خلبان و تاکید معنادار روی آن، نشان از عمومیت افکار نئونازییستی در نیروهای مسلح اوکراین دارد.