تا امروز و تنها بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های دو طرف، ارتش اوکراین حداقل ۱۵ دستگاه پرتابگر سامانه‌های پدافندی S۳۰۰-PS خود را در حملات ارتش روسیه از دست داده است.

سرویس جهان مشرق _ در چهل و هفتمین روز از نبرد میان ارتش روسیه و اوکراین، درگیری‌های پراکنده در دو جبهه شرقی و جنوبی اوکراین گزارش می‌شود.

ارتش روسیه و جدایی طلبان منطقه دونباس در تلاش برای پیشروی در دو استان دونتسک و لوهانسک و کنترل کامل بر این منطقه هستند و قوای اوکراینی نیز سرسختانه در این منطقه به ویژه حومه شهر اسلاویانسک در جنوب ایزیوم مقاومت می‌کنند.

با گذشت بیش از ۱ ماه از محاصره کامل و ورود ارتش روسیه به بخش هایی از بندر ماریوپل، همچنان مدافعین این شهر راهبردی جنوب شرق اوکراین در مساحتی حدود ۳۰ درصد از کل بندر و عمدتا در مناطق صنعتی موسوم به آزوفسکی، در حال نبرد با ارتش روسیه هستند.

نقشه وزارت دفاع انگلیس از مناطق درگیری در اوکراین

در محور شهرهای میکولایف و خرسون اما وضعیت برعکس بوده و ارتش روسیه در حال دفاع در برابر حملات گسترده ارتش اوکراین برای بازپس گیری شهر خرسون هستند که در حال حاضر درگیری در فاصله حدود ۴ کیلومتری این شهر در جریان است.

روسیه مدعی نابودی اس۳۰۰ های اسلواکی شد

دو روز قبل و پس از مدت ها زمزمه و انتشار شایعات مختلف، سرانجام دولت اسلواکی رسما اعلام کرد که ۱ گردان کامل پدافندی شامل سامانه دوربرد S۳۰۰PMU خود را به ارتش اوکراین اهدا کرده است.

منابع رسانه ای وابسته به روسیه روز گذشته مدعی شدند که این گردان پدافندی که در اطراف شهر میکولایف در جنوب اوکراین مستقر شده بود در حمله نیروی هوایی روسیه به طور کامل نابود شده است.

ارتش روسیه هنوز تصاویر مستندی مبنی بر اثبات ادعای خود در نابودی سامانه های اس۳۰۰ مربوطه را منتشر نکرده است.

صرف نظر از ادعاهای مطرح شده در بالا، ارتش اوکراین در بخش سامانه‌های پدافندی برد بلند خود دچار خسارات سنگینی در جنگ اخیر شده است و به نظر می‌رسد تلاش امریکا برای راضی کردن کشورهای شرق اروپایی به ارسال سیستم های پدافندی S۳۰۰ به خاک اوکراین ناشی از همین خسارات باشد.

تا امروز و تنها بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های دو طرف، ارتش اوکراین حداقل ۱۵ دستگاه پرتابگر سامانه‌های پدافندی S۳۰۰-PS خود را در حملات ارتش روسیه از دست داده است.

همچنین چندین دستگاه رادار کشف و کنترل آتش مربوط به این سامانه نیز در حملات هوایی روسیه نابود شدند.

اسلواکی جنگنده‌های میگ۲۹ خود را به اوکراین اهدا می‌کند

ظاهرا چوب حراج ارتش اسلواکی بر تجهیزات نظامی خود و ارسال آنها به خاک اوکراین ادامه خواهد داشت؛ پس از ارسال سامانه‌های پدافندی اس۳۰۰ و ۱۶ دستگاه هویتزر خودکششی "زوزانا" در روزهای گذشته، حالا زمزمه هایی از ارسال جنگنده‌های Mig۲۹ نیروی هوایی این کشور به خاک اوکراین شنیده می‌شود.

به مانند سامانه پدافندی اس۳۰۰ که تعداد زیادی از آتشبارهای تحت کاربری اوکراینی ها در این جنگ نابود شده بود، نیروی هوایی اوکراین نیز از ابتدای نبرد تا کنون تعداد زیادی از جنگنده های میگ۲۹ و خلبانان آنها را در نبرد هوایی با روسیه از دست داده است و برای سرپا نگه داشتن اسکادران های رهگیر خود نیاز فوری به ارسال جنگنده هایی دارد که نظیر میگ۲۹ و سوخو۲۷ تحت خدمت این کشور باشد.

سرهنگ دوم خلبان ولودومیر یرکو، خلبان جنگنده میگ29 اوکراینی که در نبرد هوایی کشته شد

به نظر می‌رسد این اهدای تجهیزات از سوی ارتش اسلواکی، با اصرار واشنگتن و قول جایگزینی این تجهیزات با مدل های پیشرفته غربی انجام شده باشد؛ این در حالی است که در سالهای گذشته علی رغم درخواست های مکرر دولت اوکراین از امریکا و سایر کشورهای غربی، آنها هرگز حاضر به ارسال تجهیزات نظامی سنگین نظیر جنگنده، بالگرد، پدافند برد بلند یا سایر سلاح های تهاجمی به ارتش اوکراین نشدند.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها