تقریبا همه چیز نشان از این دارد که مسکو، همانطور که انتظار می رفت قصد حمله ای تمام عیار با تمرکز بر شمال شرق تا جنوب شرق اوکراین داشته باشد.

سرویس جهان مشرق _ وارد چهل و چهارمین روز از جنگ روسیه و اوکراین شده ایم؛ به زودی این نبرد خونبار از جنگ پاییز سال ۲۰۲۰ میلادی در منطقه قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان موسوم به جنگ دوم قره باغ یا جنگ ۴۴ روزه طولانی تر خواهد شد.

در حال حاضر دو تحلیل متضاد در خصوص ادامه روند درگیری در خاک اوکراین میان کارشناسان وجود دارد؛ برخی معتقدند ارتش روسیه پس از تخلیه قوا و عقب نشینی از شمال شهر کی‌یف، احتمالا به زودی پایان عملیات ویژه نظامی خود در خاک اوکراین را اعلام خواهد کرد.

اما برخی کارشناسان و منابع اطلاعاتی وابسته به پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" معتقدند عمده نیروهایی که از مناطقی نظیر شمال پایتخت، چرنیگف و سومی تخلیه شده اند تا حدود ۱ هفته آینده به جبهه شرقی منتقل و سازماندهی مجدد شده و آماده نبردی سنگین در این محور خواهند شد.

منابع اوکراینی بر اساس تصاویر ماهواره ای می گویند روسیه در راستای تغییر موضع نیروهایش و تقویت جبهه شرق در اوکراین، بخشی از هواگردهای خود را از بلاروس به بردیانسک، در مرز شمال شرقی اوکراین، منتقل کرده است.

تقریبا همه چیز نشان از این دارد که مسکو، همانطور که انتظار می رفت قصد حمله ای تمام عیار با تمرکز بر شمال شرق تا جنوب شرق اوکراین داشته باشد.

از سوی دیگر دبیرکل ناتو گفته است که روسیه چند هفته دیگر موج جدید حملات خود در شرق اوکراین را آغاز خواهد کرد. ینس استولتنبرگ تاکید کرده است که غرب باید در این فرصت سلاح ها و تدارکات لازم را برای اوکراین ارسال و ارتش این کشور را تجهیز کند.

سناریوهای پایان جنگ اوکراین چیست؟

ارتش روسیه به هدف اولیه خود که تصرف پایتخت و سرنگونی دولت زلنسکی بود نرسید و حالا منطقا باید به دنبال یک راه حل میدانی مناسب برای خروج از جنگ اوکراین با دستاورد نظامی کافی باشد تا طرف شکست خورده جنگ معرفی نشود.

 بر اساس نقشه زیر می‌توان سناریوهای محتمل در خصوص این موضوع را تشریح کرد:

شماره ۱ : روسیه کلیه مناطق شرق رودخانه دنیپرو به همراه بندر اودسا را تصرف کند؛ این حالت با توجه به عقب نشینی روسیه از Sumy و chernihev کمترین احتمال را دارد.

شماره ۲ : روسیه لوهانسک و دونتسک به همراه بندر ماریوپل، خرسون و اودسا را تصرف کند و ارتباط اوکراین با دریای سیاه را قطع کند احتمال این مورد وجود دارد ولی حرکت به سمت اودسا مستلزم پیروزی در جبهه Mykolaiv است که در حال حاضر ارتش اوکراین مشغول ضد حملات سنگین است و روسیه در آن تحت فشار قرار دارد.

شماره ۳ : روسیه دونتسک و لوهانسک به همراه ماریوپل و مناطق کنونی تا خرسون را تصرف و به جنگ پایان دهد؛ احتمال این مورد با توجه به حجم خسارات وارده به روس ها بیشتر از بقیه است.

 شماره ۴ : روسیه فقط کل لوهانسک و دونتسک را تصرف کند؛ این مورد نیز از احتمال کمی برخوردار است زیرا بعید است مسکو از مناطقی که در جبهه خرسون و شمال شبه جزیره کریمه گرفته اند به راحتی دست بکشند.

شماره ۵ : روسیه به مرزهای قبل از جنگ بازگردد؛ احتمال این مورد نیز کم است مگر تحول بزرگی در عرصه سیاسی و یا نظامی رخ دهد زیرا ارتش روسیه که عملکرد نظامی خوبی در این جنگ نداشته است برای حفظ آبرو هم که شده باید با حفظ بخشی از دستاورد میدانی خود در خاک اوکراین از این جنگ خارج شود.

ارسال نفربرهای زرهی استرالیا به اوکراین

استرالیا در حال انتقال تعدادی زره پوش بوش مستر به وسیله هواپیماهای ترابری C-۱۷ خود است. این زره پوش ها ابتدا به لهستان حمل شده و سپس در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد گرفت.

در روزهای گذشته نیز کشور جمهوری چک برخی از ناوگان زرهی خود شامل تانک های تی۷۲ و نفربر زرهی BMP۱ را به اوکراین ارسال کرده بود.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها