کد خبر 1357969
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز یکشنبه گفت که راهبرد روسیه تغییر کرده و در حال تمرکز بر جنوب و شرق اوکراین است.

به گزارش مشرق، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز یکشنبه گفت چیزی که شاهد آن در کی‌یف هستیم عقب نشینی واقعی روسیه نبوده بلکه باز استقرار نظامیان روس است.  

وی در ادامه سخنانش گفت: «هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در اوکراین غیر قابل قبول بوده و جنگ در اوکراین باید پایان یابد و پوتین مسئول پایان دادن به این جنگ است».

دبیر کل ناتو در ادامه گفت: «چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم تغییر راهبرد روسیه در تمرکز بر جنوب و شرق اوکراین است».

پیش‌تر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی گفت: در سراسر کشور، در شمال اوکراین، ارتش اوکراین به آرامی در حال بازپس‌گیری مناطقی است، اما نیروها مجبور شده‌اند با احتیاط در این مناطق حرکت کنند زیرا ارتش روسیه مین ها و سایر وسایل متخاصم را قبل از تخلیه این مناطق رها کرده است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز گفته که نیروهای مسلح فقط به زیرساخت‌های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می‌کنند، هیچ بخشی از جمعیت غیرنظامی نیز تهدید نخواهد شد.

منبع: فارس