کد خبر 1352633
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۲

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس مانع حذف ارز ترجیحی به‌سبک دولت شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در بیستمین اردوی جهاداکبر، پیرامون حذف ارز ۴۲۰۰ و تعریف سیاست خارجه گفت: سیاست خارجه را می‌توان ادامه سیاست داخلی دانست و همه متغیرهای سیاست داخلی، مقدم بر سیاست خارجی است.

وی افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود و مردم برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند قطعاً این موضوع، به‌جای قوام، مذاکره‌کنندگان ما را در حوزه سیاست خارجی تضعیف می‌کند. حذف ارز ترجیحی یک مقوله اقتصادی است و ارتباطی با بودجه ارزیابی ملی ندارد و ما زمانی ورود می‌کنیم که حذف این ارز تبعات امنیتی و اجتماعی برای ما ایجاد کند. با دستگاه‌های مربوطه که جلسه داشتیم اعتقادشان این بود که حذف ارز ترجیحی با برنامه‌ای که در نظر دارند تبعات شدید امنیتی نخواهد داشت و قابل کنترل است. ارز ۴۲۰۰ یک پرونده رانتی است و پشتوانه مذاکرات نیست، من یکی از افرادی بودم که به حذف آن رأی دادم.

وی درباره قدرت سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما حداقل شانزده سرویس دشمن داریم که سرویس امنیتی ما در برابر آن‌ها مقابله می‌کند و شما بعضاً می‌شنوید که یک اتفاق امنیتی افتاده است در صورتی که ده‌ها برابر آن خنثی شده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نباید حتی یکی از این سرویس‌ها به نتیجه برسد و برای ما نیز خوشایند نیست اما شما طرف مقابل را نادان فرض نکنید و بر این باور نباشید که سرویس‌های CIA، آمریکا، انگلیس و موساد، بی‌فکر و نابلد هستند و امکانات ندارند؛ سرویس‌های امنیتی‌ ما روزانه ده‌ها تهدیدشان را خنثی می‌کنند.

وی درباره موضوع قره‌باغ گفت: نقشه‌ در جنگ قره‌باغ این بود که مرز ما با ارمنستان (دالان زنگزور) را کلاً حذف کنند و از آنجا به نخجوان راهی پیدا کنند. آن مانور برای این بود که طرف مقابل بداند آن قصه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است که هم بحث اقتصادی و هم بحث امنیتی دارد.

جلال‌زاده پیرامون اتفاقی که در بودجه‌ جهت حذف ارز ترجیحی رخ می‌دهد گفت: ما در بودجه ۹ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تزریق کردیم، در بحث بنزین هم دو نکته وجود دارد؛ نکته اول عدم اطلاع‌رسانی و عدم اقناع مردم است. اگر مقام معظم رهبری آن موضع‌گیری را بعد از ۳ روز انجام نمی‌دادند قطعاً تبعات بیشتری رخ می‌داد. در بحث ارز ترجیحی نیز به دولت گفته شد "بسته‌ رسانه‌ای داشته باشید و مردم را توجیه کنید."

وی افزود: در دولت دوم احمدی‌نژاد با هدفمندی یارانه‌ها بنزین و گاز گران شد و مردم واکنش نشان ندادند زیرا اطلاع‌رسانی شده بود. نکته‌ دوم داشتن بسته‌ امنیتی است به همین دلیل مجلس مانع حذف ارز ترجیحی به‌سبک دولت شد و با وزرای دیگر وارد مذاکره شد.