کد خبر 1350050
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: آمریکا برای تحریم روسیه، هیاهوی انبوهی را به راه انداخت، اما کار به جایی رسیده که حتی عربستانِ بن سلمان و اماراتِ بن زاید هم برای همراهی  طاقچه بالا گذاشته اند! این در حالی است که مذاکرات آمریکا با دولت مادورو در ونزوئلا برای افزایش فوری صادرات نفت هم به سرانجام نرسیده است.

به گزارش "وال استریت ژورنال"، مقامات عربستان‌ و امارات‌ از گفت‌وگو با رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش بهای سوخت خودداری کرده‌ اند و  می‌ گویند، تا زمانی که آمریکا از آنها در مسئله یمن حمایت نکند، به کاهش قیمت نفت کمک نخواهند کرد.

بایدن دیروز واردات نفت، گاز و انرژی از روسیه را ممنوع اعلام کرد، اما گفت: "متحدان مان، ما را در تحریم نفت روسیه همراهی نمی‌کنند".

اصرار بر تحریم روسیه، قیمت نفت را به بالای 130 دلار رسانده است. این سومین شوک قیمتی، پس از مقاومت ایران در مذاکرات، و شلیک موشک های مقاومت یمن به مراکز مهم تجاری و نظامی امارات است که موجب شده قیمت ظرف دو سه ماه اخیر، حدود 60 دلار افزایش پیدا کند و اقتصاد غرب را تحت فشار شدید قرار دهد.

بایدن همچنین ادعا کرده بود "60 میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را آزاد می کنیم تا قیمت بنزین را برای خانواده های آمریکایی کاهش دهیم". اما نرخ هر گالن بنزین (تقریبا ۳.۸ لیتر) به ۴.۱۷۳ دلار رسید که بالاترین رقم در تاریخ آمریکاست. البته قیمت در برخی ایالات به ۵.۲۸ دلار در هم افزایش یافته است.

بومرنگ تحریم، کمانه کرده و به مرور، کارکرد خود از دست می دهد، اما هزینه های راهبردی روی دست آمریکا می گذارد. 

شکست پرستیژی، و واگرایی رو به گسترش متحدان، از آثار راهبردی بدمستی در استفاده از تحریم است. بدمستی پس از باخت های سنگین، قماربازان را به سمت بی عقلی بیشتر و باخت همه چیز وا می دارد.

در این شرایط بحرانیِ بی سابقه، فشار و التماس آمریکا برای سرهم بندی توافق، بازگشت به برجام و استفاده از ذخیره نفت ایران برای مهار قیمت نفت، کاملا قابل فهم است.

وقتی بن سلمان و بن زاید پیزوری بتوانند برای آمریکا شرط بگذارند، چرا ایران قدرتمند، از موضع بالا، حقوق تضییع شده خود را مطالبه نکند و پای لغو موثر تحریم ها و اخذ تضمین معتبر نایسند؟ بایدن نمی تواند بدون واگذاری امتیاز ارزشمند، هم به برجام برگردد و هم گرفتاری نفتی را برطرف بکند. این، میل به کلاهبرداری، در نهایت درماندگی و نیاز است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.