کد خبر 1346522
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویتامین «D ۳» در تقویت سیستم ایمنی بدن نسبت به ویتامین «D ۲» موثرتر عمل می‌کند.

به گزارش مشرق، ویتامین D نوعی ماده کلیدی برای حفظ سلامتی انسان است. این ماده مغذی به استحکام قدرت استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تاثیر ویتامین‌ها در درمان کرونا چقدر است؟

در مطالعات جدید تأثیر ویتامین D بر ژن بررسی شده است و همچنین تفاوت‌های قابل‌توجهی میان ویتامین D ۲ و ویتامین D ۳ نشان داده شده است. این یافته‌ها در مجله علمی «Frontiers in Immunology» منتشر شده است. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین D ۳ در مقایسه با ویتامین D ۲ امکان دارد در تقویت سیستم ایمنی موثرتر عمل می‌کند.

ویتامین D دو شکل اصلی و مختلف دارد. یکی از انواع آن «ارگوکلسیفرول» (ویتامین D ۲) و نوع دیگر آن «کوله کلسیفرول» (ویتامین D ۳) نام دارد. تحقیقات قبلی نشان داد که مکمل‌های ویتامین D ۳ در افزایش سطح ویتامین D در خون افراد بسیار مؤثرتر هستند. هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که کدام ویتامین D بر عملکرد سلامتی تأثیر بیش‌تری دارد.

محققان برای بررسی اثرات مکمل ویتامین D تحقیقات خود را روی چند صد زن مقایسه کردند. نتایج مطالعات قبلی نشان داد که ۱۲ هفته مصرف مکمل ویتامین D ۳ در افزایش سطح ویتامین D خون مؤثرتر است. در تحقیقات جدید به تفاوت بین این دو مکمل پرداخته شده است. محققان تفاوت‌های قابل‌توجهی را در بیان ژن بین گروه‌های ویتامین D ۲ و ویتامین D ۳ تشخیص دادند. بیان ژن فرآیندی است که در آن اطلاعات درون ژن استفاده می‌شود تا یک محصول کاربردی از آن به‌دست آید.

منبع: میزان