کد خبر 1337096
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

به گزارش مشرق، دکتر محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در کانال شخصی اش در ایتا نوشت: پایبندی به برجام برای ما مساوی پذیرش انبوهی از محدودیت های مختلف و در بازه های زمانی طولانی مدت است . هم دست دشمنان ما را برای جاسوسی سازمان یافته از تاسیسات و امکانات هسته ای ما باز می گذارد و هم مسیر کشور به سوی استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای را مسدود می کند.

 از سوی دیگر همه تعهدات ۵ + ۱  در برجام ، داوطلبانه است و این کشورها الزامی برای رعایت تعهدات شان ندارند اما می توانند هر زمان که بخواهند به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، " مکانیسم ماشه " را علیه ما فعال کرده و مانند چماق بر سر ما بکوبند و ثبات اقتصادی و امنیت مارا به بازی بگیرند.

 خروج امریکا از برجام در زمان ترامپ ، فرصت های بی نظیری برای ما فراهم کرد از جمله:

حربه مکانیسم ماشه را به شکلی اساسی کند کرد ( چون دیگر آمریکا امکان استفاده از آن را ندارد و انگلیس و فرانسه هم برای استفاده از آن فاقد قدرت اجماع سازی اند).

 دست ما برای پیشبرد برنامه هسته ای صلح آمیز را بازتر و نظام بازرسی و جاسوسی از برنامه هسته ای کشورمان را محدوتر کرد و در نتیجه طی دو سال اخیر موفق به غنی سازی ۲۰ و ۶۰ درصد شدیم مجبور نبودیم که آمار دانشمندان مان را در اختیار تروریست های بین‌المللی قرار دهیم!

در حالت فعلی ما "درون برجام" هستیم اما با حداقل محدودیت ها و آمریکا به عنوان "ناقض برجام " و بیرون از آن و طبیعی است که به همین دلیل انگشت اتهام به سوی آمریکایی هاست و جهان، ما را به عنوان کشور وفادار به برجام می شناسد.  یعنی هم مجبور به رعایت الزامات برجام نیستیم و هم از مزایای تبلیغی سیاسی، پایبندی به برجام بهره می بریم.

 در این شرایط بازگشت آمریکا به برجام باعث می شود تا آمریکاییها خطای دوران ترامپ را اصلاح کرده و دوباره با استفاده از اهرم برجام، ما را زیر سخت ترین فشارها قرار دهند و به همین دلیل موفقیت مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام روز شادی آنها و صهیونیستها و شروع دوباره مصیبت ما خواهد بود چرا که آمریکا و اروپا به هیچ قیمت و تحت هیچ تعهدی حاضر به لغو تحریمهای ما نخواهند بود و در این رابطه تضمینی هم نخواهند داد و فقط کشور ماست که باید به چهار میخ برجام بازگردد و اسیر تعهدات طولانی و مهلک آن شود.

آیا دوستان مذاکره کننده ما در مذاکرات وین به دنبال بازگشت آمریکا به برجامند؟ در این حالت ما چگونه و با چه قدرت و با کدام سازوکار ، آمریکا و اروپائیها را به اجرای تعهدات شان وادار خواهیم کرد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.