آمریکایی‌ها با حمایت پشت‌پرده از حملات داعش به زندان «الصناعه» در شهر حسکه سوریه به دنبال اجرای سناریوی «شبح‌های صحراء» برای حذف بسیج مردمی عراق و تجزیه این کشور به سه اقلیم هستند.

سرویس جهان مشرق - هفته گذشته گروهک تروریستی داعش در یک عملیات از پیش برنامه ریزی شده از چندین محور به زندان «الصناعه» در جنوب شهر حسکه  (شمال شرق سوریه) حمله کرد تا صدها تن از عناصر زندانی خود را آزاد کند.

عملیات نهایی گروهک داعش پس از حفر تونل در دو مرحله (از بیرون و درون زندان) انجام شد و پس از غافلگیر شدن نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه، تروریست ها توانستند نیروهای زندانی خود را فراری دهند.

اگرچه سران نیروهای دموکراتیک سوریه و آمریکایی ها از کنترل اوضاع در زندان و مناطق حومه در جنوب شهر حسکه و بازداشت دهها تن از تروریست های فراری خبر می دهند اما تا روز دوشنبه چهارم بهمن ماه درگیری ها در محله «غویران» برای پنجمین روز متوالی جریان داشت.

نیروهای کُرد و ائتلاف غربی به سرکردگی آمریکایی ها در حالی از دستگیری شماری از عناصر متواری شده داعش گزارش می دهند که در جریان درگیری ها حداقل صدها تن از تروریست ها موفق به فرار از زندان شدند و فرصت کافی برای اختفا را هم با توجه به طولانی شدن درگیری ها داشتند.

عملیات داعش در استانی که در تصرف نیروهای دموکراتیک سوریه (تحت فرمان آمریکا) و ائتلاف غربی است ابهامات فراوانی را به وجود آورده و سوال های مهمی درباره چگونگی هماهنگی تروریست ها و انجام حملات بدون پاسخ مانده است.

منابع میدانی که تحولات را در شمال شرق سوریه از نزدیک دنبال می کنند و بر این محور اشراف دارند، می گویند ائتلاف غربی و نیروهای کُرد بر تمامی مناطق تحت تصرف تسلط دارند و این که تحرکات تروریست ها از سوی آنان رصد نشده با واقعیت انطباق ندارد.

به گفته این منابع میدانی، هرگونه تحلیلی که ارتباط میان آمریکایی ها و داعش را منتفی بداند فاقد اعتبار است چرا که مستندات رابطه میان واشنگتن و تروریست ها موجود است و این مسئله تازه ای نیست و مرزهای مشترک سوریه و عراق فقط یکی از این کانون‌های همکاری دو طرفه است.

جمع بندی اسناد و روند تحولات سیاسی و میدانی یک سال گذشته به ویژه هفته های اخیر نشان می دهد سناریوی از پیش طراحی شده برای احیای دوباره گروهک های تکفیری در خاک عراق و سوریه دنبال می شود و هرچه زمان می گذرد ابعاد این نقشه بیشتر روشن می شود.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، ائتلاف غربی - عبری - عربی بی وقفه برای فعال کردن دوباره داعش تلاش می کند و گفته شده تروریست های فراری از زندان «الصناعه» به عراق منتقل شوند چرا که آمریکایی ها طراح های مختلفی را برای حذف بسیج مردمی و ناامن کردن و تجزیه این کشور پیش بینی کرده اند.

آمریکایی ها که تحرکات خود را در عراق با همکاری برخی جریان های داخلی شیعه، اهل سنت و کُرد افزایش داده اند با انتقال تروریست های فراری به این کشور و تجمیع سایر عناصر داعش در تلاش هستند سناریوی «شبح های صحرا» را اجرایی کنند.

این سناریوی آمریکایی را تروریست های داعش با ناامن کردن عراق آغاز می کنند و در ادامه موجی از اتهامات دروغین برای حذف جبهه مقاومت مردمی (سازمان حشد الشعبی) به راه خواهد افتاد تا مسیر برای نفوذ عناصر موسوم به «شبح های صحراء» به بغداد باز شود.

به گزارش مشرق، آمریکایی ها و جریان های سیاسی تحت فرمان آنان در بغداد با اجرای طرح «شبح های صحراء» در تلاش هستند نیروهای امنیتی و رزمندگان بسیج مردمی را از مناطق غربی عراق خارج و نیروهای مورد حمایت خود را به بهانه برقراری امنیت در این نقاط جایگزین کنند و در مجموع این سناریوی معنایی جزء تجزیه عراق و تشکیل اقلیم جدید ندارد.